سیدحسن رسولی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این بدهی 13 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ارزی و ریالی است که با جرائم دیر کرد آن، این رقم هم اکنون به 19 هزار میلیارد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: البته با توجه به عدم پرداخت بدهی به بانک ها این رقم همپنان در حال افزایش است که تعیین دقیق آن نیاز به بررسی دارد .
رسولی خاطر نشان کرد: بخش دیگر بدهی شهرداری متعلق به پروژه های نیمه تمام است که این رقم 30 هزار میلیارد تومان عنوان می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: طلبکاران شهرداری و پیمانکاران طرف قرارداد که صورت وضعیت آنها نهایی و در دفاتر مالی شهرداری تهران ثبت شده است، کاملا محق هستند و وظیفه شورا و شهرداری این است که در اسرع وقت نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام کنند.

*تلاش مدیریت شهری برای پرداخت بدهی ها
رسولی با بیان اینکه شورا و شهرداری برای پرداخت این میزان بدهی چه کاری باید انجام دهند، گفت: مجموعه ای از اقدامات در این خصوص در دست بررسی و تصمیم گیری است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران، خاطر نشان کرد: این اجازه به شهرداری داده شده است که طلب طلبکاران را در قالب بودجه غیرنقد مصوب شهرداری از طریق تهاتر سایر دارایی های متعلق به شهرداری پرداخت کند.
وی اظهار داشت: این دارایی ها شامل ساختمان، ملک و خودرو و بقیه دارایی های شهرداری است و اجازه پرداخت طلب از این دارایی ها به شهرداری تهران داده شده است.

*درباره بدهی دولت به شهرداری نمی توان حکم کلی صادر کرد
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در مواردی اقلام طلب های شهرداری از دولت چه به لحاظ سرفصلی و چه مبانی قانونی متنوع و متفاوت اند و نمی توان حکم کلی صادر کرد.
وی ادامه داد: زمانیکه قالیباف شهرداری را تحویل داد؛ در گزارش کار خود میزان طلب از دولت را 15 هزار میلیارد تومان عنوان کرد اما در جلسه ای که با رئیس جمهور و دکتر نوبخت داشتیم عنوان کردند که برخی از اقلام طلب مورد ادعای قالیباف ناشی از مصوبات بودجه سالیانه 12 ساله اخیر بود.
وی افزود: دولت مدعی بود که بخشی از بدهی ها مربوط به کمک دولت به حوزه حمل و نقل و ... است که چون قانون بودجه سندی یکساله است، این کمک ها فقط یک سال اعتبار داشت.
رسولی خاطر نشان کرد: قسمتی دیگری از بدهی دولت به شهرداری بخشی بوده که دولت مکلف نبوده و مجاز بوده است و در مواردی هم که دولت مکلف بوده، در همان بازه زمانی 365 روزه مکلف بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: دسته سوم مطالبات شهرداری از دولت ناشی از قوانین مصوب مجلس و فراتر از قانون بودجه است؛ از جمله سال 87 دولت تصویب کرد که یک میلیارد دلار به قیمت آن زمان برای تجهیز حمل و نقل ریلی پرداخت کند و اکنون 10 سال است که این مبلغ پرداخت نشده است.

* دولت مکلف است سهم خود از بلیت مترو و اتوبوس را پرداخت کند
رسولی در ادامه بخشی از بدهی های دولت به شهرداری را مربوط به مواردی دانست که دولت باید درآمدهایی را که کسر می کند مانند جرائم راهنمایی و رانندگی بخشی از آن درآمد را به حساب شهرداری واریز کند اما نمی کند.
وی یادآور شد: پرداخت سهم یک سوم از بلیت های اتوبوس و مترو از دیگر بدهی های دولت به شهرداری است که قانونا دولت موظف است که این سهم را پرداخت کند.

*تسویه 120 میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری
وی تاکید کرد: البته شهرداری تهران موفق شد در 11 آذرماه جاری از محل هشت مورد طلب خود از دستگاه‌های دولتی به مبلغ ١٢٠میلیارد تومان از طریق حسابرسی سازمان حسابرسی سند تسویه خزانه دریافت کند.
رسولی ادامه داد: این مبلغ در قیاس با ١٥هزار میلیارد تومان طلب مورد ادعای محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران از دولت (به فرض صحت) ناچیز است، اما شروع امیدوارکننده‌ای است.
این عضو شورای شهر تهران افزود: در نتیجه رفت و آمدهایی که با دولت داشتیم این شد که با محوریت سازمان حسابرسی و نوبخت از دولت و از شهرداری هم معاونت مالی و اقتصاد شهری هم مستندات ادعایی را ارائه کنند.
زریر نگین تاجی، سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم در گفت و گو با ایرنا از فعال شدن کارگزاری ها برای پرداخت بدهی شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد: پس از اصلاح و ابلاغ بخشنامه مربوط به بودجه غیرنقد شهرداری، کارگزاری ها نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند و پیمانکارانی که بیش از 500 میلیون تومان طلب دارند به کارگزاری ها معرفی می شوند.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.