به گزارش خبرنگار ایرنا این لایحه با موضوع اصلاح نحوه پرداخت عوارض شهرسازی و افزایش میزان تقسیط آن ارائه شده است.
سید محمد علی افشانی شهردار تهران در صحن علنی نود و ششمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران برای دفاع از لایحه مذکور حاضر شد و گفت: 23درصد تخفیف برای پرداخت نقدی به منظور اخذ مجوز پروانه ساختمانی تا مرداد امسال به مودیان داده می‌شد که به هفت و نیم درصد کاهش یافته و باتوجه به شرایط حساس کنونی که میزان استقبال برای شروع پروژه کم است این موضوع به درآمد شهرداری آسیب می زند.
شهردار تهران خواستار افزایش تخفیف به مودیان تا 15 درصد شد.
به گفته افشانی در تبصره 8 این مصوبه شهرداری تهران مکلف شده از طریق سیستم بانکی کار تقسیط را انجام دهد اما این اقدام با توجه به نرخ سود 22 درصدی بانک ها برای آنها نمی صرفد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی میخواهیم شهرفروشی نکنیم خودمان هم نباید دستمان را ببندیم.
پس از استماع توضیحات شهردار تهران، بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر در مخالفت با این لایحه گفت: اگر بلندمدت‌تر نگاه کنیم بعد از چندماه مصوبه خود را اصلاح می کنیم و این تزلزل است و در واقع دیگر بازار، ما را باور نمی‌کند.
آروین تاکید کرد: قیمت مسکن از سال گذشته تا امروز 83 درصد افزایش داشته و قیمت مصالح هم بیش از 70 درصد رشد کرده اما هنوز دفترچه مبنای عوارض صدور پروانه برای سال جدید به روز نشده است.
وی پیشنهاد کرد که تخفیف برای سال 98 که افزایش 100 درصدی در قیمت صدور عوارض خواهیم داشت اعمال شود تا با استقبال شهروندان مواجه شود.
به گفته این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، عوارض صدور پروانه برای شورا، ابزار سیاستگذاری است و باید از این ابزار بدرستی استفاده شود.
مرتضی الویری دیگر عضو شورا نیز به عنوان موافق این لایحه گفت: درآمد شهرداری تهران کاهش یافته و شهرداری لایحه ای برای حل این مشکل آورده است، از این رو با فوریت آن موافقم.
حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر نیز در این خصوص گفت: اهمالی در این لایحه انجام نشده و برخی نکات را سهوی نادیده گرفته ایم؛ برخی پروژه ها از قبیل ترمینال شرق خوابیده و موافق اصلاحیه این لایحه هستم.
همچنین زریر نگین‌تاجی سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران هم با حضور پشت تریبون شورا در حمایت از این لایحه گفت: درآمد شهرداری در ابتدای سال 800 میلیارد تومان بود و مهرماه به 350 میلیارد تومان رسیده که این کاهش باید جبران شود.
وی تاکید کرد: بیش از 60 درصد درآمدهای شهرداری تهران در بخشی واقع شده که الان دچار رکود تورمی است و علاقه ای برای سرمایه گذاری در آنجا وجود ندارد.
پس از استماع سخنان سرپرست معاونت مالی شهردار تهران، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت رکود تورمی در بخش مسکن گفت: با تقسیط و چکی کردن فرآیند پرداخت دوباره راه فساد باز می شود و بنده با اصلاح لایحه مذکور مخالفم.
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز به عنوان موافق لایحه مذکور گفت: اگر این لایحه تصویب نشود با سکته در درآمدهای شهرداری مواجه خواهیم شد.
به گزارش ایرنا پس از استماع نظرهای مختلف لایحه اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران به تصویب 13 عضو رسید.
مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران مرداد امسال به تصویب اعضای شورا رسیده بود.
تهرام/9343 / 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.