به گزارش ایرنا ، محمد قهارپور روز دوشنبه در جلسه ستاد فضای سبز ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: استان تهران در توسعه فضای سبز برنامه جامعی را دنبال می کند که با تأکید استاندار تهران قرار است که هیچ شهرستانی سرانه فضای سبز کمتر از 15 متر مربع نداشته باشد.
وی اظهار داشت: بر اساس این برنامه ، قرار است که سالانه 6 هزار هکتار درختکاری به منظور توسعه فضای سبز استان تهران انجام شود تا در مدت 10 سال ، 60 هزار هکتار به فضای سبز موجود افزوده شود.
وی تصریح کرد: در توسعه 6 هزار هکتاری فضای سبز ، 3 هزار هکتار سهم شهرداری و منابع طبیعی و 3 هزار هکتار مربوط به سایر دستگاه های اجرایی است .
قهارپور گفت: تحقق افزایش شش هزار هکتاری فضای سبز درهر سال به زمین مناسب نیاز دارد که لازم است شهرداری ها با همکاری اداره منابع طبیعی ، نسبت به شناسایی اراضی ملی و منابع طبیعی مناسب در حریم و معرفی به مدیرکل فنی استانداری تهران اقدام کنند.
وی تأکید کرد: در کنار تأمین زمین، موضوع شناسایی اراضی مناسب برای تغییر کاربری، تأمین آب از طریق شناسایی چاه های غیر شرب ، معرفی قنوات، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و همچنین استفاده از درختان مقاوم در برابر کم آبی نیز لازم است در دستور کار مسئولان شهرستان ها قرار گیرد.
وی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی ، شهرداری ها موظفند تا 30 درصد از اعتبارات عمرانی خود را به حفظ و گسترش فضای سبز اختصاص دهند.
مدیر کارگروه فضای سبز دفتر فنی استانداری تهران افزود: یکی از مشکلات حوزه فضای سبز ، جمع آوری و دفع شاخ و برگ حاصل از هرس درختان است که لازم با پرهیز از سوزاندن این ضایعات ، آن ها را به صورت خمیرکاغذ و یا مواداولیه ساخت نئوپان و یا پودر کردن و بازگردان به محیط زیست به عنوان کودآلی تبدیل کرد.
قهاری از توسعه کشت گیاهان دارویی برای توسعه فعالیت های اقتصادی و نیز ایجاد فرصت های شغلی برای دانشجویان و فارغ التحصیلات رشته کشاورزی به عنوان دیگر اقدامات توسعه فضای سبز یاد کرد.
**خشک شدن تالاب بندعلیخان بحران زیست محیطی استان تهران است
سرپرست فرمانداری ورامین نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی توسعه و نگهداری از فضای سبز ، از خشک شدن تالاب بندعلیخان به عنوان بحران زیست محیطی استان تهران یاد کرد.
حسین کاغذلو افزود: یکی از اتفاقات تاسف بار در حوزه فضای سبز و محیط زیست ، خشک شدن تالاب بندعلیخان است که اگر امروز برای مقابله با آن چاره ای اندیشیده نشود ، توسعه فضای سبز در هر منطقه ای نمی تواند مقابل بحرانی که از خشک شدن این پدیده طبیعی به وجود می آید ، مقابله کند.
وی تصریح کرد: تالاب 25 هزار هکتاری بندعلیخان در حال خشک شدن کامل است و اگر فرصت مقابله با این تهدید را از دست بدهیم ، نه تنها شهرستان ورامین که کل استان تهران با چالشی مهم مواجه می شود.
کاغذلو با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی توسعه و نگهداری از فضای سبز گفت : اگر فرهنگ توسعه و نگهداری از فضای سبز از حاکمیت ، به جامعه منتقل شود خود مردم می توانند در افزایش سرانه فضای سبز یاریگر مسئولان باشند.
وی گفت : هر چند که مناطق شهری ورامین به لحاظ تعدد فضای سبز و بوستان های محله ای از وضعیت مناسبی برخوردار است ولی مناطق روستایی از توسعه مناسبی در حوزه فضای سبز برخوردار نمی باشند و لازم است تا دهیاران علاوه بر فعالیت های عمرانی ، به این مهم نیز توجه ویژه ای داشته باشند.
سرپرست فرمانداری ورامین اظهار داشت : یکی از مهمترین مباحث در حوزه فضای سبز ، توسعه تاغزارها در مناطق کویری است ، درختانی که از پیشروی کویر جلوگیری کرده و از بروز پدیده ریزگردها پیشگیری می کند.
وی گفت: بخشی از تاغزارهای ورامین به دلیل کم آبی و نیز آفت در حال از بین رفتن است و جایگزینی درختان جدید می تواند ، بار دیگر تاغزارهای کویری ورامین را احیا کند.
در این جلسه مقرر شد تا یکصد هکتار زمین برای احداث کمربند سبز شهرستان تأمین و در تمامی مناطق روستایی بوستان های محلی با وسعت حداقل یک هزار متر مربع احداث شود.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.