توقعات دنیا روز به روز زیاد و زیادتر می شد و امام موسی صدر غصه دار و گِله مند بود از قشری که باید به روز می بودند اما نبودند، مرحوم صادق طباطبایی به روایت این دلتنگی آقا موسی پرداخته است.

امام موسی صدر و سید صادق طباطبایی

به گزارش خبرنگار جماران، مرحوم صادق طباطبایی،(1) خواهرزاده امام موسی صدر در خاطرات خود به نکته مهمی اشاره کرده است، او به سفری که با دایی خود برای دیدار با دکتر شریعتی به پاریس داشته اند پرداخته و از گِله امام موسی صدر از به روز نبودن حوزه ها و اظهار دلتنگی اش اینگونه نقل کرده است:

 

در بعد از ظهر فردای آن ملاقات، من در حومه شهر پاریس با ‌‎ ‎‌یکی از وکلای مدافع فرانسوی قرار ملاقاتی گذاشته بودم تا دایی‌ جان را ببیند. آن ‌‎ ‎‌شخص که «رولن دوما» نام داشت، بعد‌ها در کابینه میتران وزیر امور خارجه فرانسه ‌‎ ‎‌شد. آن روز در یکی از دهکده‌ های اطراف پاریس، در کنار دریاچه‌ ای نشسته بودیم و‎ ‎‌قهوه می‌ خوردیم. قبل از اینکه آقای دوما بیاید، حدود نیم ساعت سه ربعی وقت‎ ‎‌داشتیم. در آنجا دایی‌ جان تقریباً تمام مدت برای من صحبت کردند که اوج دردمندی ‌‎ ‎‌ایشان را نسبت به مشکلات جوامع دینی و خصوصاً جامعه روحانیت خودمان نشان ‌‎ ‎‌می‌ داد! من واقعاً همیشه غبطه می‌ خورم که چرا اینجور وقت‌ ها ضبط صوت همراهم‎ ‎‌نبود. همیشه فکر می‌ کردیم که بعد‌ها هم مجال داریم و این حرف ها را ضبط خواهیم‎ ‎‌نمود. ایشان در آن روز از کارهایی صحبت می‌کردند که باید صورت بگیرد و اینکه‎ ‎‌زمان دارد به سرعت از دست می‌ رود. ایشان بشدت متاسف بودند از اینکه روحانیت را ‌‎ ‎‌اسیر مسائلی کرده‌ اند که مشکلات خود و نیازهای عصر را نمی‌ بیند! در حالی که توقعات‎ ‎‌دنیا روز به روز زیادتر می‌ شود! یک حالت شکوه‌ ای از هم‌صنفان خودشان داشتند که‎ ‎‌چرا اینقدر عقب هستند! مثلاً با تاسف می‌ گفتند که گاهی از ایشان سوالاتی یا‎ ‎‌توضیحاتی خواسته می‌ شود که اصلاً نباید در ذهن طرف ایجاد شود! چه رسد به اینکه‎ ‎‌در ذهنش ایجاد شود و نتواند از عهده جواب آن برآید! یادم هست که در نجف تنی ‌‎ ‎‌چند از روحانیون از ایشان گله کرده بودند که چرا برای تاسیس مجلس اعلای اسلامی ‌‎ ‎‌‌شیعه تلاش می‌ کند! و این را دلیل بر وابستگی ایشان به امپریالیسم می‌ دانستند! و ‌‎ ‌‌می‌ گفتند که ایشان به جای اینکه در جهت وحدت مسلمانان قدم بردارد تا تعدادشان ‌‎ ‎‌بیشتر نشان داده شود و نتیجتاً ریاست جمهوری لبنان از آن مسلمانان شود، باعث ‌‎ ‎‌انشقاق صفوف آنان می‌ شود! تمامی ‌تلاش‌ های ایشان را خدشه‌ دار می‌ کردند و سعی ‌‎ ‎‌می‌ کردند به نوعی در ذهن امام هم نسبت به آقای صدر شبهه ایجاد کنند. البته ‌‎‎‌هوشیاری امام و درایت ایشان مانع توفیق آنها می‌شد.‌

‌‎

برشی از کتاب خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطبایی؛ ج 2، ص 74 و 77

 

1. مرحوم دکتر صادق طباطبایی به علت بیماری سرطان در دوم اسفند ماه سال 1393 در دوسلدورف آلمان از دنیا رفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.