زندگینامه سیدمحمدصادق طباطبایی

متولد:
1322-01-05
خلاصه مطلب:

مرحوم سیدصادق طباطبایی از فعالین و افراد موثر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، او برادر خانم فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سیداحمد خمینی، و خواهرزده امام موسی صدر بود.

توضیحات :

در پنجم فروردین ماه سال 1322 سیدصادق طباطبایی در قم در خانواده ای متدین متولد شد، پدرش مرحوم آیت الله سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی از اساتید و علمای حوزه علمیه قم، و مادرش دختر مرحوم آیت الله صدر بود. 

او کودکی بسیار با استعداد و دارای خلاقیت بالا بود. دوران دبستان را در مدرسه باقریه قم پشت سر گذاشت و در دبیرستان دین و دانش ادامه تحصیل داد. پس از پایان تحصیلات متوسطه به آلمان رفت و در رشته شیمی تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند. 

او در اوایل دهه هفتاد از دانشگاه بوخوم و با نظر پروفسور فلایدرر دکترای خود را طی کرد. او بیان شیوایی داشت و دانشجویانی که در آلمان در کلاس های درس او حضور داشتند از شیوه روان تدریس او در بیان مباحث پیچیده به خوبی یاد می کنند. 

دکتر صادق طباطبایی علاوه بر تلاش های علمی و دانشگاهی و تالیف و ترجمه آثار گرانقدر در مبارزات پیش از انقلاب نیز حضور داشت. او از دانشجویان مسلمان ایرانی در اروپا بود. در ارتباط با مسائل لبنان با دایی گرامی اش امام موسی صدر تعامل داشت. پس از اوج گرفتن فعالیت های انقلابی در ایران با توجه به رابطه خویشاوندی با امام خمینی (س) و اعتماد ایشان به او، نقشی پررنگ و موثر در خصوص انقلاب ایفا کرد. او در 12 فروردین سال 1357 به همراه حضرت امام به ایران بازگشت. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت هایی همچون معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور، سخنگویی دولت، معاونت سیاسی نخست وزیر، وزیر مشاور و سرپرستی نخست وزیری دولت موقت (با حکم حضرت امام) را برعهده داشت. 

دكتر طباطبایی در عرصه نویسندگی و ترجمه هم فعال بوده و با طرح مطالبی در باب شبیخون فرهنگی و نفی ماهواره و رسانه‌های تصویری كتاب‌هایی را نگاشته و ترجمه كرده كه می‌توان به "طلوع ماهواره و افول فرهنگ "و " تكنوپولی " و " زندگی در عیش مردن در خوشی" و "زوال دوران كودكی " اشاره كرد، او همچنین مجموعه خاطرات سیاسی اجتماعی خود را در پنج جلد تدوین کرده  است.

دکتر صادق طباطبایی در سال 1344 با خانم فاطمه صدرعاملی، دختر خاله خود ازدواج کرد که حاصل آن یک دختر و یک پسر به نام های غزاله و عدنان است. خانم غزاله طباطبایی متولد سال 1352 و پزشک و متخصص مغز و اعصاب است، و آقای عدنان طباطبایی در سال 1357 متولد شده و در رشته حقوق و اقتصاد سیاسی تحصیل کرده است.

مرحوم صادق طباطبایی به علت بیماری در 2 اسفند ماه سال 1393 در دوسلدورف آلمان از دنیا رفت.

مقالات