از جنگ تجاری فزاینده تا بودجه جدید که با توسعه دریایی چین مقابله می کند، دولت ترامپ چین را به عنوان قدرت در شرق آسیا را هدف قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: رئیس جمهور ترامپ پس از 18 ماه قلمداد کردن کره شمالی به عنوان تهدید امنیت ملی، به طور فزاینده ای توجه خود را به چین جلب کرده است، و رویکرد خشنی اتخاذ کرده که به گفته کارشناسان، تغییر خطرناکی را در سیاست آمریکا نشان می دهد.

از یک جنگ تجاری فزاینده تا یک بودجه جدید امنیتی که با توسعه دریایی چین مقابله می کند، دولت ترامپ در حدی این قدرت در شرق آسیا را هدف قرار داده که این اجماع را در پکن ایجاد کرده که آمریکا قصد دارد با ظهور چین مقابله کند.

لحن ترامپ از سال گذشته بسیار تند و تیزتر شده است؛ زمانی که او تلاش کرد به رابطه با «دوست خوب» اش رئیس جمهور «شی جینپینگ» حمله کند. در هفته گذشته، ترامپ ارتش چین را به تلاش برای پیشتازی بر آمریکا برای ایجاد «نیروی فضایی» متهم کرد و در روز شنبه طی توییتی چین را به تلاش خارجی برای نفوذ در انتخابات آمریکا متهم کرد.

رئیس جمهور بدون ارائه هیچ گونه شواهدی علیه چین نوشت: «تمام احمق هایی که تنها روی روسیه تمرکز کرده اند، باید به سمت دیگری یعنی چین هم نظر کنند.»

تحلیلگران می گویند افزایش تنش ها نشان می دهد که ترامپ و مشاورانش دیگر این کشور کمونیستی را به عنوان قدرت بدخواه و رقیب و دشمن مستقیم می بینند که از طریق اقدامات شدیدتر باید با نفوذ در حال گسترش آن مقابله کرد. تحلیلگران سیاست خارجی در واشنگتن به این دیدگاه مشترک رسیده اند که شی یک دستور کار تهاجمی برای تامین رشد اقتصادی و گسترش نفوذ را دنبال کرده است.

اما تحلیلگران گفتند دولت ترامپ هنوز باید یک استراتژی روشن برای مقابله با چین تعریف کند؛ حتی اگر این کار نشانه ای از انحراف شدید از رویکرد دولت های قبلی باشد. باراک اوباما رئیس جمهور پیشین در تلاش برای همکاری با پکن در ابتکار عمل های بزرگ جهانی مانند معاهده پاریس و توافق هسته ای ایران به عنوان راهی برای مدیریت رشد چین و تشویق آن به مسئولیت پذیری بیشتر در نظام بین المللی بود.

اما ترامپ آمریکا را از هر دو توافق خارج شد.

«بونی گلاسر» تحلیلگر چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن گفت: «من موضوعات زیادی را نمی بینم که این دولت در تلاش باشد در خصوص آنها با چین همکاری کند. من فکر می کنم دولت کنونی به این نتیجه رسیده که چین یک رقیب است و تلاش در اینجا واقعا بر روی چگونگی برخورداری از یک استراتژی رقابتی موثر با چین متمرکز است.»

تحلیلگران اقتصادی از ترامپ به دلیل زدن جرقه جنگ تجاری با چین با اعمال تعرفه های بیشتر بر واردات فولاد و آلومینیوم در فصل بهار انتقاد کرده اند. رئیس جمهور ظاهرا مشتاقانه این تعرفه ها را پیگیری کرد تا پکن را به عنوان بازنده ترسیم کند.

اما در خصوص کارایی این استراتژی تردیدهایی وجود دارد. از فصل بهار، دو اقتصاد بزرگ جهان هر یک تعرفه هایی را بر کالاهایی به ارزش 34 میلیارد دلار اعمال کرده اند که این هفته قرار است 16 میلیارد دلار افزایش یابد. جنگ تجاری موجب نگرانی برخی از صنایع در آمریکا شد تا جایی که در ماه ژوئن دولت ترامپ را مجبور کرد تا طرح هایی را برای کمک مالی 12 میلیارد دلاری به کشاورزانی که تحت تاثیر تعرفه های جدید قرار گرفته اند، اعلام کند.

یک هیئت چینی قرار است هفته جاری برای مذاکرات تجاری در سطح پایین تر به واشنگتن سفر کند.

تحلیلگران می گویند به رغم همه لفاظی های ترامپ، دولت او استراتژی قانع کننده ای برای مقابله با گسترش نفوذ چین نداشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.