ائتلاف عربستان در طول چهار سال از عمر جنگ می گوید که هواپیماهایش همه احتیاط های لازم برای اجتناب از قتل غیرنظامیان را در پیش می گیرند اما ادامه کشتارها در صعده و الحدیده تأکید می کند که این سخن هرگز دقیق و درست نیست به ویژه آن که فهرست این گونه بمباران ها که بیمارستان ها،بازارها، مدارس، مراسم های ختم و سالن های عروسی طی چهار سال پیش هدف قرار دادند، طولانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جنایت جدید عربستان سعودی در یمن پرداخت و نوشت:برای ما و چه بسا بسیاری به مانند ما دشوار است که معیارهای رسانه ای و اخلاقی سخنگویان ائتلاف عربستانی-اماراتی برای دفاع از حملات هوایی با جدیدترین و گران قیمت ترین هواپیما و دقیق ترین هواپیماهای شان در قتل و هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در یمن از ابتدای جنگ یمن که از چهار سال پیش آغاز شده است، را بفهمیم آیا این بمباران ها با قوانین بین المللی انسانی و قواعد عرفی همانطور که آن ها همیشه تأکید می کنند، توافق دارد؟

سرتیپ«ترکی المالکی» امروز ظاهر شد و تأکید کرد که بمبارانی که هواپیماهای ائتلاف انجام داده و یک اتوبوس حامل کودکان در «صعده» را هدف قرار دادند و منجر به کشته شددن 43 نفر و زخمی شدن 63 نفر دیگر شد که بیشتر آن کودک بودند را اقدام نظامی مشروع دانست و در سخنانش  بر نیروهایی تمرکز کرد که شلیک موشک های بالستیک به «جازان» را برنامه ریزی و اجرا کردند و مدعی شد که این بمباران در چارچوب احترام به قوانین بین المللی صورت گرفته است.

این کشتار پس از گذشت چند روز از کشتار دیگری در شهر «الحدیده» در غرب یمن رخ داد که در جریان آن در بمباران هوایی این شهر 55 غیرنظامی کشته شدند و 170 تن دیگر نیز زخمی شدند؛ شهری که اکنون شاهد حمله هوایی، زمینی و دریایی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان است و این تلاشی مأیوسانه برای کنترل آن است و این یعنی هدف قرار دادن غیرنظامیان سیاست عمدی است و نه در نتیجه اشتباه سهوی است.

ما در این روزنامه رأی الیوم از سرتیپ المالکی می پرسیم آیا این کودکان  یمنی هستند که موشک های بالستیکی که شهر جازان را هدف قرار داد و (به ادعای عربستان) موشک ها منهدم شد را شلیک کردند؟ایا این کودکان از اتوبوسی که آنها را به یک اردوگاه تابستانه منتقل می کرد، موشک شلیک کردند؟ اگر چنین است امیدواریم برای ما توضیح دهد که چگونه این مساله رخ داده است؟ و برای ما  نواری ویدیوئی و تصویری از عملیات شلیک موشک توسط کودکان ارائه دهد زیرا هواپیماهایش سیستم هایی در اختیار دارند که مورچه ها را روی زمین به تصویر می کشند.

کمیته صلیب سرخ جهانی در توئیتی در حساب توئیتری اش این اطلاعات را مورد تأیید قرار داد که اتوبوسی که مورد هدف قرار گرفته شد حامل کودکان بود و بسیار مودبانه تأکید کرد که قانون بین المللی انسانی حمایت از غیرنظامیان در دوران جنگ ها و نزاع ها را اجباری کرده است.

ائتلاف عربستان در طول چهار سال از عمر جنگ می گوید که هواپیماهایش همه احتیاط های لازم برای اجتناب از قتل غیرنظامیان را در پیش می گیرند اما ادامه کشتارها در صعده و الحدیده تأکید می کند که این سخن هرگز دقیق و درست نیست به ویژه آن که فهرست این گونه بمباران ها که بیمارستان ها،بازارها، مدارس، مراسم های ختم و سالن های عروسی  طی چهار سال پیش هدف قرار دادند، طولانی است.

این کشتارها جنایت های جنگی است که هواپیماهای ساخت آمریکا رهبر جهان آزاد که در کشورهای ما به منظور برقراری دموکراسی و ارزش های عدالت و حقوق بشر دخالت می کند ساخته شده  است و در عین حال ده ها هزار نفر را به شکل مستقیم یا غیرمستقیم می کشد یا از طرف هایی مانند ائتلاف عربی به رهبری عربستان را که در روز روشن غیرنظامیان را می کشد و متاسفانه برخی از عرب ها را پیدا می کند که برایش کف می زنند، حمایت می کند.

سخن را با این گفته برای بار میلیونم به پایان می رسانیم که سرنوشت این جنگ را نمی توان با بمباران و موشک هایی که روی سر غیرنظامیان بی گناه فقیر  ریخته می شوند، تعیین کرد و سکوت جهان در قبال این کشتارها قطعا ادامه پیدا نمی کند و توجیه سخنگویان ائتلاف هرگز کسی را قانع نمی کند و تنها گزینه عربستان و متحدانش عقب نشینی از یمن  در سریع ترین  زمان ممکن و برای کاهش تلفات است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.