این درخواست واشنگتن ضربه قوی و محکمی به عربستان سعودی به شمار می رود که به سکوت واشنگتن و دیگر کشورهای غربی باور داشت اما با موضع گیری های تأیید کننده کانادا غافلگیر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت:روابط عربستان سعودی و کانادا به دلیل واکنش خشن دیپلماتیک ریاض علیه آن چه دخالت کانادا در امور داخلی عربستان به دلیل پرونده حقوق بشر می داند، به سمت بدتر شدن می رود. رفتار عربستان آغاز واکنش قوی برخی طرف های غربی است که مایل هستند سیاست ریاض در پرونده هایی از جمله یمن به محاصره در بیاورند.

پرونده حقوق بشر و جنگ یمن از پرونده های حساس برای دیپلماسی عربستان به شمار می روند به همین دلیل در گذشته زمانی که سوئد از اوضاع حقوق بشر در این کشور انتقاد کرد، ریاض با خشونت پاسخ داد و تلاش کرد با برلین نیز وارد بحران شود اما به دلیل حجم سیاسی و اقتصادی آلمان و ترس از واکنش یکپارچه اروپا ،سعودی ها مجبور به عقب نشینی شد.اکنون نیز وارد جنگ دیپلماتیک علیه کانادا شده است.

«کریستا فریلند»وزیر خارجه کانادا چند روز پیش از ریاض خواست فعالان جامعه مدنی بازداشت شده در عربستان به دلیل درخواست شان برای آزادی بیان و دموکراسی را آزاد کند. واکنش ریاض به این درخواست خشم آلود بود و ریاض دست به اخراج سفیر کانادا و خارج کردن دانشجویان عربستانی از دانشگاه های کانادایی و توقف پروازها میان دو کشور زد.

ریاض قبلا دست به چنین اقدامی علیه یک کشور غربی حتی در اوج بحران با سوئد نزد این در حالی است که تنش اش با آلمان در چارچوب اظهارات تند باقی ماند.

مسئولان غربی واکنش تند و خشن ریاض علیه کانادا را این گونه تفسیر کردند که ریاض بر این باور بود که واشنگتن به دلیل بحران کنونی میان آمریکا و کانادا در عرصه تجاری، در کنارش یعنی در کنار عربستان قرار می گیرد اما ریاض با واکنش سریع و غیر مستقیم دیپلماتیک واشنگتن رو به رو شد که از ریاض خواست که اطلاعاتی درباره فعالان بازداشت شده ارائه کند.

این درخواست واشنگتن ضربه قوی و محکمی به عربستان سعودی به شمار می رود که به سکوت واشنگتن و دیگر کشورهای غربی باور داشت اما با موضع گیری های تأیید کننده کانادا غافلگیر می شود.

نمی توان تغییر در اوضاع و اتخاذ موضع گیری های مخالف عربستان را از جنگ یمن و پرونده بازداشت شده های آزادی بیان جدا کرد و کانادا نیز حلقه ضعیف تر به شمار نمی رود بلکه کشوری است که منافع سیاسی و تجاری بزرگی در عربستان ندارد به همین دلیل می تواند بحرانی را به دلیل حقوق بشر در عربستان آغاز کند که تبدیل به موضع گیری غربی فراگیر شود.

تنش در روابط میان روسیه و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان یا انگلیس رخ داد اما در نهایت غرب به شکل متحد واکنش نشان داد همانطور که در جریان اخراج صدها جاسوس روس از غرب دیدیم. این سناریو نیز در صورتی که ریاض در تنش با کانادا از خطوط قرمز عبور کند، رخ می دهد.

از بیش از دو سال پیش روابط کانادا و عربستان سعودی سیر منفی خود را به دلیل فشار گروه های مدافع حقوق بشر بر کانادا برای نفروختن سلاح به عربستان به دلیل جنگ یمن و به دلیل استفاده از این سلاح ها علیه غیرنظامیان آغاز کرده است.عربستان سه سال پیش قرارداد بزرگی برای خرید زره پوش های کانادایی امضا کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.