وزارت خارجه قطر تصریح کرد که دوحه روابط«عمیق» با کانادا دارد و بر ضرورت حمایت از حق کشورها برای بیان دیدگاه شان تأکید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از سی ان ان، وزارت خارجه قطر سخنان«عبداللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره بحران میان عربستان و کانادا ابراز تعجب کرد و تأکید کرد که این سخنان بیان کننده دیدگاه قطر نیست.

وزارت خارجه قطر تصریح کرد که دوحه روابط«عمیق» با کانادا دارد و بر ضرورت حمایت از حق کشورها برای بیان دیدگاه شان تأکید کرد.

در بیانیه ای که وزارت خارجه قطر صادر کرد آمده است که این کشور از سخنان الزیانی که طی آن تأییدش از موضع عربستان سعودی در تنش با کانادا را اعلام کرد، ابزار تعجب کرد و اشاره کرد که دوحه این سخنان را تأیید نمی کند.

در این بیانیه آمده است که روابط قطر با کانادا «عمیق» است و ضرورت دارد که از حق کشورها و سازمان های بین المللی در بیان دیدگاه های شان به ویژه در زمانی که مساله مربوط به نقض حقوق بشر و آزادی بیان می شود.

عربستان سعودی در اعتراض به انتقاد دولت کانادا از نقض حقوق بشر در عربستان و بازداشت فعالان زن سعودی سفیر کانادا در ریاض را اخراج و سفیرش از اتاوا پایتخت کانادا را فراخواند و همه روابط تجاری خود را با این کشور متوقف کرد و تصمیم گرفت که نزدیک به 15 هزار دانشجوی اعزامی خود که در دانشگاه های کانادا به ویژه در دانشکده های پزشکی و علوم تحصیل می کنند را  خارج کند. این فعالان خواستار آزادی های بیشتر برای زنان هستند؛ فعالانی از جمله «سمر بدوی» خواهر«رائف بدوی» فعال لیبرال در بازداشت و «لجین الهذلول»که از جمله نخستین زنانی بود که خواستار اعطای حق رانندگی به زنان بود و نیز دیگر فعالان زن از جمله «عزیزه یوسف»، «نوف عبدالعزیز»، «ایمان النفجان» و «میاء الزهرانی».

در همین حال، خطوط هوایی عربستان نیز اعلام کرد که پروازهای خود از مبدا و به مقصد کانادا را از دوشنبه هفته آینده متوقف خواهد کرد.

 شرکت هواپیمایی عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تمام بلیط هایی که به فروش رفته است باطل خواهد شد و خریداران می توانند پول های خود را باز پس بگیرند یا از خطوط جایگزین استفاده کنند.

این بیانیه زمان اجرای تصمیم خود را دوشنبه آینده 13 اگوست (22 مرداد) اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.