از چند روز پیش تا کنون ارتش سوریه نیرو و تجهیزات گسترده ای را در نزدیکی مناطقی که گروه تروریستی داعش در جنوب دمشق در اشغال دارد مستقر کرده است و خود را برای عملیات نظامی برای آزادی کامل حومه دمشق آماده می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین،اجرای توافقنامه شهر«دوما» در «غوطه شرقی»برای خروج گروه های مسلح و خانواده های شان از این شهر به دلیل اختلاف ها میان دو شاخه نظامی و سیاسی گروه «جیش الاسلام» متوقف شد.

خبرنگار المیادین در دمشق گفت که در پی بروز اختلاف میان افراد مسلح جیش الاسلام  13 اتوبوس که قرار بود افراد مسلح و خانواده های آنها را به شمال سوریه منتقل کنند در نزدیکی گذرگاه «الوافدین» متوقف شدند.

از سوی دیگر، خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که توافقنامه تخلیه شهر دوما از تروریست ها و خانواده های آنها متوقف نشده است و اتوبوس ها در نزدیکی ایست بازرسی ارتش سوریه ایستاده اند و منتظر تکمیل اخراج افراد مسلح از دوما پس از حل اختلاف های شان هستند.

این خبرگزاری تأکید کرد که خارج کردن اتوبوس ها از دوما به منظور دور کردن شان از اختلاف های داخلی میان تروریست های جیش الاسلام و به حال خود رها کردن آنها به منظور حل اختلاف ها توسط خودشان است.

این اختلاف ها منجر به تأخیر در خروج بخش چهارم از افراد مسلح از دوما به همراه خانواده های آنها و انتقال شان به جرابلس شده است.

تا کنون جیش الاسلام هیچ گونه توضیح رسمی درباره این تأخیر ارائه نکرده است لیکن به شکل غیرمستقیم در بیانیه هایی در صفحه های شبکه های اجتماعی اشاره کرده است که «تصمیم هایش یکسان» است و اجازه به هم ریختگی صفوفش را نمی دهد.

این در حالی است که خبرنگار الیمادین روز گذشته گفت که شاخه بزرگی در جیش الاسلام به فرماندهی «ابوهمام بویضانی» با خروج افراد مسلح از دوما مخالف است و در راه اجرای توافقنامه این گروه با روسیه مانع تراشی می کند.

طرف روس نیز «هشدار آخر» را به افراد مسلح داد و از آنها خواست که موضع خود را مشخص کرده و تعداد اتوبوس ها و افراد مسلحی که از شهر خارج می شوند را تعیین کنند و گرنه «تصمیم دیگری» اتخاذ می شود.

هماهنگی های افراد مسلح نیز اعلام کرد که طرف روس به افراد مسلح در دوما 5 روز مهلت داد تا توافقنامه را به اجرا در بیاورند.

در تحولی دیگر، از چند روز پیش تا کنون ارتش سوریه نیرو و تجهیزات گسترده ای را در نزدیکی مناطقی که گروه تروریستی داعش در جنوب دمشق در اشغال دارد مستقر کرده است و خود را برای عملیات نظامی برای آزادی کامل حومه دمشق آماده می کند.

گروه تروریستی داعش از سال 2015 بخش عمده ای از اردوگاه فلسطینیان«الیرموک» و نیز بخش هایی از منطقه «حجر الاسود» و «التضامن» را به اشغال خود در آورده است و ماه پیش نیز منطقه «القدم» در نزدیکی این مناطق را در پی خروج گروه های مسلح از آن بر اساس توافق با دولت سوریه،به دلیل سرگرم بودن نیروهای دولتی سوریه به نبردهای  غوطه شرقی به اشغال خود در آورد.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد که اعزام نیروهای تقویتی و نیروهای همپیمان به ویژه مبارزان فلسطینی برای آغاز عملیات نظامی علیه داعش و پایان دادن به حضور این گروه تروریستی در نزدیکی پایتخت از روز یکشنبه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

این دیده بان تأکید کرد که نیروهای تقویتی از داخل و خارج از پایتخت اعزام شده اند.

با پاک سازی داعش از این مناطق یاده شده ارتش سوریه می تواند به طور کامل از سال 2012 تا کنون پایتخت و حومه آن را بازپس گرفته و آزاد کند.

روزنامه الوطن سوریه نیز به نقل از  برخی منابع آگاه نوشت که نشانه های کنونی حکایت از آن دارد که حضور داعش در مناطقی که به اشغال خود درآورده با عملیات نظامی به پایان خواهد رسید.

اردوگاه الیرکوک بزرگترین اردوگاه فلسطینی ها در سوریه به شمار می رود و پیش از جنگ در سوریه بیش از 160 هزار نفر در آن از جمله شهروندان سوری ساکن بودند این در حالی است که اکنون فقط چند هزار نفر در آن ساکن هستند.

اردوگاه الیرموک در سال 2012 شاهد درگیری های شدید میان گروه های مسلح و نیروهای ارتش سوریه بود.این درگیری ها منجر به موج آوارگی بزرگ شد و پس از آن دولت سوریه این اردوگاه را به محاصره کامل در آورد.

در سال 2015 داعش حمله گسترده ای به این اردوگاه انجام داد و گروه های مسلح را از آن بیرون کرد و بخش بزرگی از آن را به اشغال خود در آورد و بخش های دیگری از آن نیز به اشغال جبهه النصره در آمد.

شمار عناصر داعش در جنوب دمشق چند صد عنصر است این در حالی است که عناصر جبهه النصره در چارچوب توافق های خروج افراد مسلح از غوطه شرقی به موازات این اردوگاه طی دو هفته اخیر از الیرموک خارج شدند.

 

 

ابوبکر البغدادی در سوریه نیست 

در تحولی دیگر، ارتش روسیه احتمال داد که «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش در سوریه حضور ندارد.

«ایگور کوستیوکوف» معاون رئیس بخش جاسوسی وابسته به ستاد مشترک ارتش روسیه گفت که به احتمال زیاد البغدادی در عراق است.

با وجود این، این مسئول نظامی روسی امروز پنجشنبه به خبرگزاری اینترفاکس روسیه تأکید کرد که مکان البغدادی به طور دقیق هنوز مشخص نشده است.

وزارت دفاع روسیه سال گذشته اعلام کرد که رهبر گروه تروریستی داعش را در یک بمباران هوایی در نزدیکی شهر« الرقه» کشته است اما کشته شدن البغدادی هرگز به شکل نهایی مورد تأیید قرار نگرفت.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان، سوری نیز درباره کشته شدن البغدادی به نقل از برخی فرماندهان داعش اطلاع رسانی کرده بود و اخباری درباره زخمی شدن و چه بسا کشته شدن البغدادی طی برخی حملات منتشر شد اما هیچ کدام مورد تأیید قرار نگرفت.

 

 

نگرانی مسکو 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: برخی به دنبال سیاسی کردن بحران‌ های منطقه و به ویژه مسئله سوریه هستند و ما مخالف این هستیم و ادعاهایی مطرح شده درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی بی اساس است.

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی خود تأکید کرد:امیدواریم آمریکا اهداف سیاسی‌اش در مناطق مختلف از جمله خاورمیانه را توضیح دهد.

وی  گفت: «ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که راهبرد خود در سوریه را به خصوص مسئله مربوط به استقرار نیروی های آمریکایی در سوریه به وضوح اعلام کند. مسکو تا کنون اهداف واشنگتن در سوریه وسایر مناطق این کشور را درک نمی کند وتمایل به داشتن توضیحات از آمریکا دارد. شاید آن ها به دنبال ایجاد یک (کشور کوچک) در اراضی سوریه هستند.»

وی درباره سوریه تأکید کرد که مسکو شرکای خود را در جریان نتایج نشست سه‌جانبه روز گذشته در آنکارا میان سران روسیه، ایران و ترکیه قرار داده است. چین و روسیه به شدت نگران سیاسی سازی مسئله سوریه هستند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: روسیه و آمریکا می‌توانند با همکاری یکدیگر اقدامات بیشتری در جهت نابودی تروریسم در سوریه انجام دهند و راه‌حل سیاسی در این کشور را محقق سازند.

 

 

بیانیه جدید وزارت خارجه سوریه

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که در صورت انجام هر تحقیق شفاف و عینی، دست داشتن واشنگتن و تروریست هایش در استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مشخص خواهد شد.

در این بیانیه وزارت خارجه سوریه بیانیه ای که کشورهای استعمارگر غرب صادر کرده بودند را محکوم کرد و تصریح کرد که این بیانیه در ادامه تبلیغات گمراه کننده و دروغ هایی است که این کشورها  از زمان آغاز جنگ علیه سوریه بدان عادت کرده‌اند.

یک منبع رسمی در وزارت خارجه گفت: جمهوری عربی سوریه بیانیه ای را که کشورهای استعمارگر غرب صادر کرده بود، محکوم می کند، این بیانیه در ادامه تبلیغات گمراه کننده و دروغ هایی است که این کشورها  از زمان آغاز جنگ علیه سوریه بدان عادت کرده‌اند.

این منبع افزود: برای همگان آشکار شده است که آمریکا و ابزارهای آن، در واقع مانع انجام هر گونه تحقیق شفاف و عینی در خصوص ادعاهای استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در سوریه می‌شوند، زیرا که در صورت انجام چنین تحقیقاتی، دروغ، افترا و دست داشتن گروههای تروریستی در استفاده از این سلاح برای تهمت زدن به دولت سوریه مشخص خواهد شد.

این منبع توضیح داد: بیانیه کشورهای استعماری غرب نمی‌تواند تلخی شکستی که ناشی از سقوط توطئه علیه سوریه است را پنهان کند.

 

نامه اسد به لوکاشنکو 

رئیس جمهور بلاروس طی دیدار با وزیر امور ریاست جمهوری سوریه «منصور عزام» نامه ای را از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه  در مورد روابط دو جانبه دریافت کرد.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس  طی دیدار با وزیر امور ریاست جمهوری سوریه آمادگی کشور خود برای  کمک ملت  سوریه  در زمینه بازسازی واجرای زیر ساخت های وپروژه های اقتصادی را تاکید کرد.

لوکاشنکو افزود: دیدار دو جانبه برای کسب اطلاعاتی در مورد تحولات سوریه  از منبع اصلی بسیار مفید است.

طی دیدار ارتقای همکاری میان دو کشور در زمینه پروژه های زیربنایی واقتصادی سوریه بررسی شده است.

از سوی دیگر، وزیر امور ریاست جمهوری سوریه منصور عزام به قدردانی  بشار اسد از حمایت بلاروس از سوریه در برابر جنگ علیه تروریسم  اشاره کرد.

همچنین طی نشست دو جانبه وضعیت سوریه وخسارت تأسیسات زیر بنایی وسایر بخش های خسارت دیده ناشی از حملات تروریستی ونقش بلاروس در بازسازی سوریه واجرای پروژه های مشترک بشر دوستانه از قبیل درمان برخی کودکان آسیب دیده سوری وآموزش تعدادی از دانشجویان در موسسات آموزشی بلاروس مورد بحث قرار گرفته است.

 

پنتاگون: خروج آمریکا از سوریه «شایعه» است

سخنگوی پنتاگون سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه را «شایعه» دانست.

«دانا وایت» سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) در نشست خبری هفتگی خود با «کنت مک‌کینزی» سخنگوی ارتش این کشور، سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را «شایعه» توصیف کرد.

وایت در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه «پنتاگون قصد ماندن در سوریه دارد، اما کاخ سفید مایل به خروج از این کشور است. آیا این نشانه عدم هماهنگی نیست؟»، تأکید کرد« شایعات مردم درباره خروج را شنیده‌ام. درست است که در شکست دادن داعش بسیار موفق بوده‌ایم، ولی هنوز این گروه نابود نشده و به هدف خود در این زمینه پای‌بندیم. مانند همیشه می گوییم وظیفه ما در سوریه شکست داعش است. این ماموریت رو به پایان است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.