در جدیدترین روند خروج گروه های مسلح از این منطقه بیش از هزار فرد مسلح به همراه خانواده های خود این منطقه را به مقصد استان«ادلب» ترک کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شمارش معکوس برای پایان کامل کار گروه های مسلح در حومه دمشق آغاز شده است.

در جدیدترین روند خروج گروه های مسلح از این منطقه بیش از هزار فرد مسلح به همراه خانواده های خود این منطقه را به مقصد استان«ادلب» ترک کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که بیش از هزار فرد مسلح از گروه «فیلق الرحمن» به همراه خانواده های خود شهر«دوما» در غوطه شرقی را ترک و به سمت ادلب رفتند.

شهر دوما آخرین و مهمترین پایگاه گروه های مسلح در غوطه شرقی به شمار می رود و قدرتمندترین گروه در این شهر یعنی«جیش الاسلام» نیز برای خروج از آن با واسطه روسیه توافق کرده است. قرار است عناصر گروه جیش الاسلام با ترک سلاح های سنگین و متوسط خود به سمت شهر«جرابلس» در مرز ترکیه بروند.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که شب گذشته صد‌ها تن از تروریست‌ های  گروه فیلق الرحمن به همراه خانواده‌های خود از شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق  در حومه دمشق خارج شدند.

خبرنگار سانا  گفت که در جریان این عملیات انتقال، ۱۱۴۶ عنصر فیلق الرحمن با ۲۴ اتوبوس، از طریق اردوگاه   «الوافدین» از دوما خارج و به ادلب منتقل شدند.

هلال احمر سوریه ناظر بر عملیات خروج تروریست‌ها بود و آنان را به ادلب انتقال داد.

بیرون راندن تروریست‌های فیلق الرحمن از شهر دوما درست ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که ارتش سوریه اعلام کرد شهرک‌های «زملکا، عربین، عین ترما و جوبر» از وجود تروریست‌ها پاک سازی شده است.

طی هشت روز گذشته بیش از ۴۱ هزار تروریست به همراه خانواده هایشان از غوطه شرقی خارج شده‌اند.

در همین  زمینه خبرنگار سانا  گفت :ارتش سوریه با تروریست‌های جیش الاسلام حاضر در دوما به توافق رسیده است که عناصر این گروه به «جرابلس» منتقل شوند.

قرار است که به وضعیت افرادی که تمایلی به خروج از دوما ندارند، رسیدگی شود و نهاد‌های دولتی نیز کار خود در این منطقه مجددا آغاز کنند.

بر اساس توافق مذکور، قرار است همه افراد نظامی و غیر نظامی ربوده شده، آزاد و پیکر کسانی که توسط تروریست ها کشته شده اند، تحویل داده شود و تروریست‌ها سلاح سنگین  و متوسط خود را به حکومت تحویل دهند.

همچنین ساکنان دوما طی چند روز گذشته با برگزاری تظاهرات‌های گسترده خواستار خروج عناصر جیش الاسلام از این شهر و آزادسازی افراد ربوده شده بودند؛ چرا که این گروه تروریستی در داخل این شهر همچنان صد‌ها خانواده را گروگان گرفته و از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

شبکه سی ان ان عربی نیز گزارش داد که 24 اتوبوس حامل هزار و 100 تن از شهر دوما در غوطه شرقی دمشق به سمت شمال سوریه به حرکت در آمدند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که 112 فرد مسلح و بیش از هزار نفر از خانواده های شان روز گذشته شهر دوما در غوطه شرقی دمشق را ترک کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که گروه جیش الاسلام و روسیه به توافق«نهایی» برای خارج کردن افراد مسلح و غیرنظامیانی مایل به خروج از شهر دوما، آخرین منطقه تحت اشغال گروه های مسلح در غوطه شرقی دمشق، دست یافتند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، در این زمینه اعلام کرد که بر اساس این توافق عناصر مسلح جیش الاسلام و خانواده های آنها و غیرنظامیانی که مایل به خروج هستند به شمال سوریه می روند و به عنوان نخستین گام پیش از ورود نهادهای دولتی به این شهر، پلیس نظامی روسیه وارد دوما می شود.

مذاکراتی که از مدتی پیش آغاز شده است بر سر مکانی تمرکز داشت که عناصر جیش الاسلام قرار است به آن جا بروند که با توافق بر سر خروج و رفتن به مناطق تحت کنترل گروه های هوادار ترکیه در ریف شمالی حلب به پایان رسید.

برخی منابع نیز به خبرنگار المیادین در دمشق گفتند که انتظار می رود که اتوبوس ها برای خارج کردن افراد مسلح جیش الاسلام از دوما به سمت شهر جرابلس طی ساعت های آینده به حرکت در آیند.

پیش از این مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز اعلام کرد که با افراد مسلح جیش الاسلام بر سر خروج شان از غوطه شرقی به توافق رسیده است.

 سرلشکر«یوری یفتوچنگو»رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت: مذاکره برای قبولاندن توقف جنگ و خلع سلاح با گروه جیش الاسلام ادامه دارد و به فرماندهان این گروه اطلاع داده شده است که مقاومت بیشتر و استفاده از غیرنظامیان در دوما به عنوان سپر انسانی بی فایده است.»

وی افزود:  توافق اولیه بر سر خروج تندروهای جیش الاسلام از غوطه شرقی حاصل شده است و افراد مسلح جیش الاسلام پیش از خروج شان از غوطه باید نقشه میدان های مین و تونل ها را تحویل دهند و به شکل داوطلبانه ساختمان های بمب گذاری شده را پاک سازی کنند و موانع را از خیابان ها و راه های ارتباطی اصلی پیش از خروج شان از بین ببرند.

یفتوچنگو در ادامه گفت: نیروهای دولتی سوریه برای تضمین بازگشت غیرنظامیان که در اردوگاه های آوارگان اسکان داده شده اند،  به شهرک های غوطه شرقی از جمله عربین،جوبر، عین ترما و زملکا که آزاد شده اند، اقدام های لازم را انجام می دهد.

در تحولی دیگر، خبرگزاری سانا گزارش داد که پس از آزادسازی شهرک های «عین ترما» و «جوبر» در غوطه شرقی حومه دمشق از لوث تروریسم، در میان شادی مردم، پرچم ملی سوریه توسط ارتش جمهوری عربی سوریه در این دو شهرک برافراشته شد.

این خبرگزاری تأکید کرد: تعدادی از اهالی شهرک های عین ترما و جوبر، پرچم ملی را بالا بردند و قدردانی آنها از فداکاری های شهدا به منظور پیروزی بر گروهک های تروریسم را ابراز کردند.

چند فرمانده میدانی ارتش سوریه در محور عین ترما و جوبر نیز تاکید کردند که آزادسازی روستاها و مناطق غوطه شرقی به لطف فداکاری ها و قهرمانی ارتش و نیروهای همپیمان و همکاری اهالی با ارتش، محقق شده است.

همچنین واحد هایی از ارتش سوریه هنگام  تفتیش و پاک سازی شهر عربین در غوطه شرقی چندین بیمارستان صحرایی و تجهیزات پزشکی داخل مخفیگاه های تروریست ها را کشف کردند.

این در حالی است که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح جمهوری عربی سوریه روز شنبه هفته جاری تسلط بر بخش عمده شهرک ها و مناطق غوطه شرقی در حومه دمشق را پس از کشتن صدها تروریست اعلام کرد.

 

 

آمادگی نیروهای آمریکایی برای درگیری با نیروهای ترکیه 

نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه «منبج» در شمال سوریه تقویت مواضع نظامی و استحکامات خود در  شهر منبج را برای مقابله با هر گونه حمله نظامی احتمالی ترکیه به این شهر را آغاز کردند.

برخی منابع محلی گفتند که این تقویت کردن شامل اعزام  300 نظامی جدید و تعداد زیادی زره پوش و ادوات نظامی می شود که به منطقه حایل میان شهر منبج و منطقه «سپر فرات» در ریف شمالی حلب می شود و این نیروها از پایگاه نظامی آمریکا در شهرک«صرین» به منبج اعزام شدند.

ارتش آمریکا طی سه روز گذشته نیز در مناطق تحت کنترل یگان های حمایت مردمی کرد که محل استقرار نیروهای آمریکایی است،گشتی هایی را در طول رودخانه«الساجور» و مرزهای سوریه با ترکیه به راه انداخته است.

ترکیه از ایالات متحده آمریکا می خواهد که مبارزان کرد را از شهر منبج بیرون کند و این منطقه عرب نشین را به ساکنان اصلی آن واگذار کند.

 

حمله یک گروه مسلح به پایگاه نظامی آمریکا در الرقه

یک گروه مسلح که خود را «مقاومت مردمی در منطقه شرقی» معرفی کرد به پایگاه نظامی آمریکا در استان«الرقه» سوریه حمله کرد.

این گروه شب گذشته در بیانیه ای در صفحه خود در فیس بوک نوشت:« مقاومت مردمی امشب دو خمپاره به مقر نیروهای آمریکایی که در مقر لشکر 92 در جنوب شهرک عین عیسی مستقر هستند،  شلیک کرد.»

در این بیانیه آمده است که «مقاومت مردمی به شما تعهد می دهد که در هم کوبیدن نیروهای اشغالگر آمریکایی را تا پاک سازی کامل اراضی سوریه ادامه می دهد.»

 

آزادی 3 شهرک در استان حماه

ارتش سوریه به شکل کامل شهرک های«تقسیس، العماره و الجومقلیه»در ریف جنوب شرقی حماه را بازپس گرفت.

ارتش سوریه بدون هیچ گونه مقاومتی وارد شهرک تقسیس در ریف جنوب شرقی حماه شد.

 

نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران،روسیه و ترکیه در آنکارا

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که روسای جمهوری ایران،روسیه و ترکیه در دور جدید مذاکرات سه جانبه با محوریت سوریه روز چهارشنبه 4 آوریل در آنکارا گرد هم می آیند.

روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران در دور جدید مذاکرات سه جانبه با محوریت سوریه و به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه 4 آوریل در آنکارا گرد هم می آیند.

در این نشست که با حضور رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران برگزار می شود، مسائلی مانند آتش بس در سوریه، تمامیت ارضی و نقض‌های صورت گرفته مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

روز سه شنبه یک روز قبل از برگزاری اجلاس، هیئت های عالی رتبه سه کشور گرد هم آمده و در زمینه پیش نویس بیانیه پایانی رایزنی خواهند کرد.

مولود چاووش اوغلو، سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف وزرای امور خارجه سه کشور ترکیه، روسیه و ایران طی جلسه ای در ضیافت صبحانه پیشنهادات را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

پیش نویس بیانیه پایانی که در نشست وزرای خارجه تهیه می شود باید مورد تایید رهبران سه کشور قرار گیرد.

گفتنی است اردوغان و روحانی پیش از برگزاری اجلاس فوق، دیدار دوجانبه خواهند داشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه غوطه شرقی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.