شماری از اعضای حزب کارگر انگلیس با سفر به شمال سویه به شکل غیر قانونی، با برخی از مسئولان کرد در این منطقه دیدار کردند و وعده دادند که از کردها در مقابل تهدیدهایی که در معرض آنها هستند حمایت می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، شماری از  اعضای حزب کارگر انگلیس با سفر به شمال سویه به شکل غیر قانونی، با برخی از مسئولان کرد در این منطقه دیدار کردند و وعده دادند که از کردها در مقابل تهدیدهایی که در معرض آنها هستند حمایت می کنند.

«موریس گلاسمن»عضو حزب کارگر در مجلس لردها در سخنانی مدعی شد: «ما در این جا به منظور روابط طولانی مدت هستیم به طوری که می توانیم از شما در برابر همه کسانی که می خواهند آزادی شما را نابود کنند، حمایت کنیم»

وی در سخنانی در شهر «قامشلی» که بخشی از آن تحت کنترل کردهای سوریه و بخشی از آن تحت کنترل دولت سوریه است گفت:«ما از صمیم قلب با شما(کردها) همبستگی می کنیم».

این در حالی است که ارتش ترکیه ماه گذشته منطقه«عفرین» سوریه را به اشغال خود در آورد و نیروهای حمایت مردمی کرد را که آنکارا تهدیدی در امتداد مرزهای خود می داند،  از آن بیرون کرد.

ترکیه همچنین تهدید به پیشروی بیشتر به سمت شرق رود فرات کرد.ترکیه یگان های حمایت مردمی کرد را امتداد پ.ک.ک ممنوعه می داند که از ده ها سال پیش تا کنون حملاتی را در اراضی ترکیه انجام می دهد.

 

خروج جیش الاسلام از دوما

شب گذشته 1198 تروریست  گروه «جیش الاسلام» با خانواده‌های شان از شهر «دوما»  بزرگترین شهر منطقه غوطه شرقیخارج و راهی شهر «جرابلس» در شمال سوریه شدند.

خبرنگار خبرگزاری سانا در گذرگاه الوافدین از خروج مجموعه ای از  دستگاه های اتوبوس  حامل تعدادی از تروریست های جیش الاسلام و خانواده های شان به منظور انتقال آنان به جرابلس خبر داد.

خبرنگار سانا  گفت که در جریان این عملیات انتقال، ۱۱98 تروریست  جیش الاسلام با 24 اتوبوس، از طریق گذرگاه «الوافدین» از شهر دوما خارج و به جرابلس منتقل شدند.

هلال احمر سوریه ناظر بر عملیات خروج تروریست‌ها بود و آنان را به جرابلس انتقال داد.

در همین حال، خبرنگار المیادین در گذرگاه الوافدین نیز گفت که شاخه بزرگی از گروه تروریستی جیش الا سلام با خروج افراد مسلح از دوما مخالف است.

این خبرنگار افزود که امروز صبح 20 اتوبوس برای انتقال افراد مسلح و خانواده های آنها وارد دوما شدند.

عبور اتوبوس ها با نظارت نیروهای پلیس نظامی روسیه و افسران سوری صورت می گیرد.

روز گذشته نیز 24 اتوبوس در حالی از دوما خارج شدند که بیشتر خارج شدگان سوار شده در آنها زن و کودک بودند.

از سوی دیگر، طرف روس به افراد مسلح در دوما خواست که ضرورت دارد موضع خود را مشخص کنند و تعداد افراد مسلح خارج شده را نیز تعیین کنند.

طرف روس به افراد مسلح هشدار داد در صورتی که به این خواسته پاسخ مثبت ندهند آن وقت« تصمیم دیگری» اتخاذ خواهد شد.

 

آزادی 5 اسیر توسط ارتش از دست تروریست ها

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که گروه تروریستی جیش الاسلام امروز چهارشنبه 5 اسیر را به موجب توافقنامه خروج از شهر دوما در غوطه شرقی آزاد کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد که این پنج اسیر  توسط تروریست ها از شهر«عدرا» در نزدیکی دوما در تقریبا پنج سال پیش ربوده شده بودند.

از سوی دیگر، تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد که ارتش سوریه چهار زن و یک مرد را از دست افراد مسلح در راستای تلاش برای آزادی همه اسرا در دوما آزاد کرد.

 

کشته شدن 65 هزار فرد مسلح در سوریه

سرلشکر« سرگئی رودسکوی»رئیس دایره کل عملیات وابسته به ستاد مشترک ارتش روسیه گفت که ارتش سوریه با حمایت روسیه و ایران نزدیک به 65 هزار فرد مسلح را کشت.

رودسکوی در هفتمین کنفرانس بین المللی امنیت در مسکو گفت: در نتیجه عملیات نظامی ارتش سوریه با حمایت روسیه و ایران نزدیک به 113 هزار کیلومتر مربع اراضی سوریه و 1245 روستا و شهرک آزاد شد و نزدیک به 65 هزار فرد مسلح کشته شدند. همچنین بیش از 6.5 هزار هکتار از اراضی از مین پاک سازی شد و بیش از 1500 کیلومتر جاده و 17200 ساختمان آزاد شد.

 

پوتین: داعش در سوریه شکست خورده است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که گروه تروریستی داعش در سوریه شکست خورده است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزار شداد که  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت : داعش همچنان توان بالقوه مخرب خود را حفظ کرده است و می تواند مناطق مختلفی را در سراسر جهان مورد حمله قرار دهد.

در همین حال، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در کنفرانس امنیت در مسکو که نمایندگانی از 95 کشور حضور دارند گفت که اوضاع در سوریه تغییر کرده و گروه تروریستی داعش نابود شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه تأکید کرد: ائتلاف بین‌المللی با همکاری نکردن با روسیه در سوریه باعث طولانی شدن این جنگ شد.

وزیر دفاع روسیه گفت : پس از عقب رانده شدن داعش در سوریه و عراق ، تروریستها به برخی کشورهای دیگر فرار می کنند و به سوی آسیا و اروپا می روند که این مسئله فضایی را برای ایجاد بی ثباتی در جهان به وجود می آورد. بیم آن وجود دارد که تروریستها به تسلیحات شیمیایی دست پیدا کنند. باید برای تبادل اطلاعات در خصوص مبارزه با تروریسم هماهنگی شود.

وزیر دفاع روسیه همچنین هشدار داد که نگرانی بسیاری در خصوص دسترسی تروریست‌ها به تسلیحات کشتار جمعی و تسلیحات شیمیایی وجود دارد.

 

 

حضور نیروهای خارجی بدون موافقت دمشق تجاوز آشکار است

«محمود الشوا»  معاون وزیر دفاع سوریه تاکید کرد که حضور نیروهای نظامی خارجی در خاک سوریه بدون موافقت دمشق «تجاوز آشکار» است.

الشوا در نشست بین المللی امنیت در مسکو گفت: سال 2017 سال بسیار مهمی از حیث پیروزی علیه تروریسم با کمک هم‌پیمانان به ویژه روسیه و ایران بود.

معاون وزیر دفاع سوریه تأکید کرد که پیروزی ارتش سوریه بر تروریسم ضربه‌ای به طرح‌های تقسیم سوریه است.

این مقام نظامی سوری تاکید کرد: مخالفان بنا به دستور حامیانشان تلاش‌های حل بحران سوریه را ناکام می‌گذاشتند چراکه راه حل سیاسی حامیان تروریسم را می‌ترساند.

 

 

الرقه را آمریکا و متحدانش کاملا ویران کرده اند

«منذر منذر» قائم مقام نمایندگی دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: سوریه به تعهدات خود در خصوص کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و قطعنامه 2118 (سال 2013) شورای امنیت عمل کرده است.

منذر توضیح داد: آمریکا، انگلستان و فرانسه برای اجرای سیاست های خود جهت تسلط بر جهان، فریبکاری را درپیش گرفتند.

وی تأکید کرد: هیات سازمان ملل متحد برای ارزیابی اوضاع رقه از آن شهر بازدید کرد و دید که شهر رقه تقریبا به طور کامل تخریب شد.این یکی از نتایج تجاوز آنچه موسوم به  ائتلاف بین المللی  به رهبری آمریکا است.

 

 

برگزاری نهمین دور از نشست آستانه

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه زمان برگزاری مذاکرات آستانه 9 را اعلام کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه  اعلام کرد که دور نهم مذاکرات حل بحران سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، روزهای 14 و 15  ماه می  برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.