تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، واشنگتن را وارد شرایط بی سابقه ای از درگیری لفظی بین ترامپ با سایر مقامات این کشور کرده است.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،
شبکه الجزیره گزارش داد: تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، واشنگتن را وارد شرایط بی سابقه ای از درگیری لفظی بین «دونالد ترامپ» با مقامات کرده است.

درگیری لفظی در واشنگتن فراتر از درگیری لفظی برخی مقامات وقت با «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکاست، کسی که رسوایی «واترگیت» او را دهه هفتاد قرن گذشته، وادار به استعفا کرد.

جرقه این موضع گیری ها را بار دیگر خود رئیس جمهور زد و بار دیگر تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را زیر سوال برد. وی به ترکیب تیم رابرت مولر مسئول این پرونده اعتراض کرد و در پیامی توییتری نوشت چرا تیم مولر از 13 دموکرات تشکیل شده است و هیچ جمهوری خواهی در بین آنها نیست؟

وی برای اولین بار مولر را با نام خطاب کرد.

در پی این اظهارات گمانه زنی هایی در مورد اخراج مولر شکل گرفته و البته، موضع گیری ها و تهدیدات تندی هم در صورت این کار از سوی برخی مقامات ایراد شده است.

دموکرات ها اعلام کردند در صورت برکناری رابرت مولر آنها را به سوی برکناری ترامپ سوق خواهد داد.
دموکرات ها اعلام کردند برکناری رابرت مولر خط قرمزی است که نباید از آن عبور شود.

به طور قطع دموکرات ها نمی خواهند رابرت مولر برکنار شود. آنها همچنین نمی خواهند این تحقیقات در خصوص مداخله روسیه متوقف شود. 

حتی چند سناتور جمهوری خواه آمریکایی هم به رئیس جمهور این کشور هشدار دادند تا تحقیقات فدرال را درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور پایان ندهد.

سناتورهای جمهوری خواه در این باره اعلام کردند این موضوع اهمیت دارد که به رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات اجازه داده شود تا وظیفه خود را انجام دهد.

«جف فلیک» سناتور جمهوریخواه در این باره گفت اظهارات اخیر ترامپ ظاهرا علیه مولر مطرح شده است.
او به سی ان ان گفت: «من نمی دانم برنامه (او) برای مولر چیست اما به نظر می رسد دارد در این جهت (اخراج) زمینه سازی می کند و من فقط امیدوارم کار به آنجا نرسد، چون ممکن نیست. ما در کنگره نمی توانیم چنین نتیجه ای را بپذیریم.»

عجیب ترین اظهار نظر مربوط به «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه «کارولینای جنوبی» است که گفت: «برکناری رابرت مولر، آغاز پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد بود. ما هنوز نمی دانیم در این هفته چه اتفاقی خواهد افتاد.»

«چارلز شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا هم از رهبران حزب جمهوری خواه خواست «براساس تعهدشان به کشور بلند شوند و روشن کنند که اخراج مولر خط قرمز نظام دمکراتیک است که نمی توان از آن عبور کرد.»
مولر که زمانی مدیر اف بی آی بود و جمهوری خواه است، مورد احترام همه جناح ها در آمریکاست.

به دنبال این موضع گیری ها کاخ سفید در اظهاراتی شتابزده اعلام کرد: «در پاسخ به گمانه زنی رسانه ها و پرسش های مربوطه که برای دولت مطرح شده، کاخ سفید بار دیگر تایید می کند رئیس جمهور به دنبال اخراج رابرت مولر مشاور ویژه نیست و حرفی هم از این مساله نزده است.»

درگیری های میان مقامات در پی برکناری «اندرو مک کیب» فرد شماره دوی سابق اف بی آی آغاز شده است.
مک کیب که فقط چند ساعت پیش از بازنشستگی خود برکنار شد، این اقدام ترامپ را نه فقط برای مخدوش کردن وجهه شخصی او بلکه برای مخدوش کردن وجهه اش به عنوان شاهد پرونده تحقیقات دانست. مک کیب تاکید کرد کاخ سفید علیه اف بی آی و «رابرت مولر» بازرس ویژه اعلام جنگ کرده است. این در حالی است که رسانه های آمریکایی فاش کردند مک کیب، نسخه ای از گفتگوهای خود را با ترامپ به مولر ارائه کرده است.

ترامپ که برکناری مک کیب را روز بزرگ و پیروزی برای دموکراسی دانست، به وزارتخانه های دادگستری و خارجه و اف بی آی حمله و تاکید کرد حجم گسترده ای از دروغ گویی، فساد و درز خبرها، در بالاترین سطوح در این نهادهای حکومتی مشاهده می شود. مقامات بلندپایه اف بی آی و سازمان سیا، در برابر این سخنان ترامپ به شدت به او حمله کردند. «جیمز کامی» مدیر سابق اف بی آی که ترامپ او را سال گذشته برکنار کرد، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی توییتر خطاب به رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد به زودی ملت این کشور خواهند فهمید چه کسی لایق است.  

«جان برنان» مدیر سابق سیا هم در واکنش به توئیت ترامپ درباره برکناری اندرو مک کیب، تاکید کرد ترامپ به زودی به زباله دان تاریخ انداخته خواهد شد. 

جیمز کامی مدیر سابق اف بی آی در جلسه استماع در سنای آمریکا تاکید کرده بود تحت فشار رئیس جمهور بوده است تا در پرونده تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات از وی حمایت کند. این در حالی است که مک کیب معاون سابق اف بی آی، علت برکناری سریع خود را گمانه زنی ها درباره احتمال حمایت او از سخنان جیمز کامی دانسته است. 

مولر تاکنون 19 نفر را متهم کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.