تحول جدیدی در ماجرای تحقیق از مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبانی احتمالی در این انتخابات رخ داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیورک تایمز در گزارشی نوشت: «جف سشنز» دادستان کل آمریکا در نشستی با حضور تیم بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016 حضور یافت و به مدت چند ساعت مورد سوال قرار گرفت. دادستانی کل آمریکا اکنون پس از یک هفته این خبر را تایید کرده است.

«ایان پرایر» سخنگوی دادستانی کل آمریکا برگزاری نشست پرسش و پاسخ تیم «رابرت مولر» با جف سشنز را تایید کرد ولی حاضر نشد جزئیات بیشتری ارائه کند. وکیل سشنز هم برای اعلام نظر در دسترس نبوده است.

دادستان کل، بالاترین مقام دولتی است که تاکنون برای مصاحبه با بازرسان ویژه پرونده دخالت روسیه فراخوانده شده است.

گفته شده است که به احتمال زیاد، بحث اخراج «جیمز کامی» رئیس سابق اف‌ بی‌ آی از سوی دونالد ترامپ یکی از محورهای جلسه بوده است.

مولر که خود برای سال‌ ها رئیس اف‌ بی‌ آی بوده همچنین درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است که آیا رئیس جمهور آمریکا با اخراج جیمز کامی قانون شکنی کرده است یا خیر. برخی از کارشناسان، اخراج کامی را «اقدامی برای جلوگیری از اجرای عدالت» می‌ دانند که در صورت اثبات، به لحاظ کیفری قابل تعقیب است.

این نخستین بار است که تیم بررسی دخالت‌ روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا که زیر نظر «رابرت مولر» رئیس سابق اف‌ بی‌ آی و بازرس ویژه اداره می‌ شود، با یکی از اعضای کابینه دولت «دونالد ترامپ» دیدار داشته است.

سشنز در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 آمریکا به عنوان مشاور دونالد ترامپ در ستاد او فعالیت داشت. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، سشنز را به عنوان دادستان کل آمریکا منصوب کرد.

پس از اینکه گزارش‌ هایی در رسانه‌ ها منتشر و اعلام شد که سشنز دیدارهای خود با سفیر روسیه را اعلام نکرده است، وی از خود سلب صلاحیت کرد و گفت که در کار تیم بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات اخیر دخالت نخواهد داشت.

پس از اینکه سشنز از خود سلب صلاحیت کرد، جانشین او «رود روزن اشتاین» رابرت مولر را به عنوان بازرس ویژه و رئیس تیم بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری منصوب کرد.

دونالد ترامپ در ماه مه گذشته و پس از نگارش یادداشتی از سوی دادستان کل و معاونش که توصیه کرده بودند جیمز کامی را کنار بگذارد، او را اخراج کرد. این یادداشت گفته بود کامی به دلیل سابقه‌ اش در بررسی پرونده «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و استفاده از سرور شخصی برای ای‌ میل‌ های کاری در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا و کم‌ کاری در آن، کنار گذاشته شود.

ترامپ پس از چندی و در گفت‌ و گویی مطبوعاتی گفت که کامی را به خاطر «آن موضوع مرتبط با روسیه» اخراج کرده است. اظهارات ترامپ، این بحث را مطرح کرد که آیا با این کار، رئیس‌جمهور آمریکا مرتکب «ایجاد مانع در اجرای عدالت» شده است.

جف سشنز پیش از این در جلسه‌ ای در کنگره آمریکا شهادت داده بود که هیچ اطلاعی از هر گونه تماس احتمالی میان اعضای ستاد ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با روسیه ندارد.

ترامپ چند هفته پیش گفته بود که «نیازی نیست» در جلسه با رابرت مولر، حاضر شود. ترامپ گفته بود: «چون هیچ تبانی میان ستاد تبلیغاتی و روسیه نبوده، نیازی هم نیست که دیداری برگزار شود.»

سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌ های خود به این نتیجه رسیدند که روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2016 دخالت کرده و با هک و تبلیغات دروغین، سعی کرده که نتیجه انتخابات را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. روسیه این اتهام‌ ها را رد کرده است.

دستگاه‌ های امنیتی آمریکا نیز روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم می‌ کنند و دموکرات‌ ها هم ستاد انتخاباتی ترامپ را متهم می‌ کنند که تماس‌ هایی با روسیه داشته است.

 

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.