با اعلام آمادگی «مایکل فلین» به همکاری با اف بی آی، سرانجام پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته امریکا به «دونالد ترامپ» وصل شد. فلین فردی است که در نهایت می ‌تواند ریاست‌ جمهوری ترامپ را با خطر جدی سرنگونی مواجه کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اعترافات «مایکل فلین» مشاور سابق دونالد ترامپ در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال 2016، جزو مخاطرات سیاسی و قانونی شدید در فضای سیاسی آمریکا در ۴۰ سال اخیر است و در نهایت نیز می ‌تواند ریاست‌ جمهوری ترامپ را با خطر جدی سرنگونی مواجه کند. دیواری که بین کاخ سفید و تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه این پرونده کشیده شده بود، هم ‌اینک با اعترافات مایکل فلین فرو ریخته است.

جا دارد چنین شاه کلیدی در این رسوایی بزرگ و کم سابقه در دولت آمریکا را بیشتر بشناسیم:

زندگی ‌نامه

فلین در دسامبر 1958 در شهرستان «میدل تاون» در شهر «نیویورک» متولد شد و پسر «هلن فرانسیس» مشغول به کار در املاک و مستغلات و «چارلز فرانسیس فلین» بانکدار است. او ششمین فرزند از 9 فرزند این خانواده است.

 

index2

 

او فارغ ‌التحصیل دانشگاه «رود آیلند» در رشته علم مدیریت در سال 1981 است.

 

index

 

او همچنین مدرک کارشناسی رشته مخابرات در دانشگاه گلدن گیت، هنر و علوم نظامی از کالج ستاد فرماندهی نیروهای ارتش ایالات متحده و کارشناسی ارشد مطالعات امنیت و مطالعات استراتژیک کالج جنگی دریایی را در اختیار دارد.

 

زندگی خصوصی

فلین برای اولین بار «لوری آندرید» همسر کنونی اش را زمانی که هر دو در دبیرستان میدلتون در رود آیلند حضور داشتند، ملاقات کرد. مجله پراویدنس می گوید که آنها ملاقات با یکدیگر را در دوران دانشجویی هم ادامه دادند. در مقاله این مجله آمده است: لری در ورزش های همگانی دانشگاه شرکت می کرد در حالی که فلین یک بازیکن فوتبال بود.

 

images

 

آنها در نهایت با هم ازدواج کردند و اکنون بیش از 30 سال است که با هم هستند.

فلین و لوری دو پسر بزرگ دارند: مایکل فلین جونیور و مت فلین. مایکل فلین جونیور که به عنوان مدیر کارکنان در کمپانی که پدرش آن را مدیریت می کرد (اینتل گروپ) فعالیت می کرد، نیز در تحقیقات مولر تحت نظر است. او در توئیتر هم بسیار فعال است.

مایکل در مصاحبه با مجله دانشگاه رودآیلند گفته بود که لوری بر بسیاری طی سال های اخیر تاثیر داشته است. او گفت: «لوری در زندگی هزاران سرباز و خانواده های آنها طی انتصاب های متعدد من حضور داشت و نه تنها نقش مادر، بلکه پدر، مربی، معلم و حتی نقش راننده تاکسی را برای هزاران کودک ایفا کرد.او همیشه زندگی خود را وقف دیگران کرده است.»

 

3AEE205D00000578-3989410-image-a-17_1480609803659

171201104137-01-michael-flynn-court-1201-exlarge-169

 

مواضع سیاسی

فلین به عنوان یک دموکرات ثبت نام کرده و در یک «خانواده شدیدا دموکرات» بزرگ شده است. اما او از سخنرانان برگزیده شب اول مجمع ملی جمهوری خواه ۲۰۱۶ بود و مشاور ارشد امنیت ملی دونالد ترامپ هم شد.

 

شغل نظامی

فلین تا 7 اوت سال ۲۰۱۴ در ارتش خدمت می کرد و از آن پس بازنشسته شد.

 

260554_Stanley_McChrystal__Michael_T._Flynn_in_Afghanistan_2010

1024px-Defense.gov_photo_essay_120724-D-BW835-223

 

مایکل فلین پس از پایان تحصیلاتش وارد ارتش شد و در طول خدمت در ارتش در چند سمت اطلاعاتی از جمله مدیر بخش اطلاعات و امنیت ستاد مشترک، و مامور ارشد امنیتی برای نیروهای نظامی ائتلاف در افغانستان فعالیت کرد.

ژنرال مایکل فلین زمانی که در ارتش خدمت می کرد، به عنوان یک فرد حرفه ای در امور اطلاعاتی و همچنین صراحت لهجه معروف بود.

آنچه که فلین را در سال ۲۰۱۴ از ارتش جدا کرد، انتقاد علنی او از سیاست های امنیت ملی کاخ سفید و پنتاگون از جمله در مقابل داعش و مسائل جهانی دیگر بود.

فلین در اظهارات اخیرش از جمله در سخنان آتشینی که در مجمع ملی جمهوری خواهان ایراد کرد، بر لزوم شدت عمل نظامی آمریکا در مقابل تهدید داعش تاکید کرده و همچنین گفت که واشنگتن باید با مسکو همکاری نزدیک تری داشته باشد.

مایکل فلین در آوریل ۲۰۱۴ و پس از اعلام کناره گیری از مدیریت آژانس اطلاعات امنیتی در پنتاگون گفت که مجبور به چنین کاری شده زیرا با رویکرد دولت اوباما به مقابله با افراطی گرایی مخالف بوده است.

 

800px-Michael_T_Flynn

 

در آن زمان آسوشیتدپرس گفت گرایش فلین به روسیه و مخالفت تمام قدش در مقابل اسلام افراطی برخی کارشناسان امنیت ملی آمریکا را نگران کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد تجربه نظامی فلین او را به گزینه مناسبی برای پنتاگون تبدیل می کرد اما قانون فدرال می گوید که یک فرد تا هفت سال پس از توقف خدمت نمی تواند وزیر دفاع کشور شود و فلین با زمانی که مدیر آژانس اطلاعات امنیتی در پنتاگون بود، تنها دو سال فاصله دارد.

 

مواضع شدیدا اسلام ستیزانه

فلین آیین اسلام را علت اصلی تروریسم اسلامگرا می ‌داند. او اسلام را یک ایدئولوژی سیاسی و یک سرطان خوانده است. او در یک توئیت نوشت که «ترس از مسلمانان عقلانی است» و لینک ویدئویی را در آن گنجاند که مدعی بود اسلام می‌ خواهد «۸۰ درصد مردم به بردگی گرفته شده یا نابود شوند.» فلین که در آغاز حامی پیشنهاد ترامپ مبنی بر منع ورود مسلمانان به آمریکا بود، بعدتر به الجزیره گفت یک منع همگانی کارامد نیست و خواستار غربال کردن وارد شوندگان از کشورهایی مثل سوریه شد.

«ویل مک کنتس» از اندیشکده بروکینگز در مروری بر کتاب فلین «عرصه نبرد»، جهان بینی فلین را ترکیبی مغشوش از نومحافظه ‌کاری (اصراری که او بر نابود کردن آنچه ائتلاف استبداد، دیکتاتوری‌ ها و رژیم‌ های رادیکال اسلامگرا می ‌داند و واقع گرایی (حمایت از همکاری با استبدادهای دوست) می ‌داند، گرچه او هم تایید می ‌کند که این ممکن است به این خاطر باشد که کتاب دو نویسنده دارد (دیگر نویسنده آن «مایکل لدین» است).

 

f-flynn-a-20171112

 

فلین در مصاحبه ‌ای که با شبکه خبری الجزیره در سال ۲۰۱۵ داشت در ادعاهایی گفت «نباید با خودمان شوخی داشته باشیم، دنیای اسلام خواستار تغییر - منفی - است و این مذهب - اسلام - را به شکل خطرناکی استفاده می ‌کند و اصول اساسی این مذهب - اسلام - این تغییرات - منفی - را تایید می ‌کند ولی ما می‌ توانیم شکستش بدهیم.» او در پاسخ این سوال که «این که شما گفته ‌اید که همه عمر با اسلام در جنگ بودید زیاد سازنده نیست و ممکن است داعش برای نیرو گیری و دفاع از اسلام از این صحبت شما استفاده کند»، بیان کرد: «ما با بخش اسلام تندرو در جنگ بودیم و عقیده شخصی من این است که اسلامیسم یک ایده سیاسی مبتنی بر مذهب است». او ادامه داد «جنگ با طالبان یک جنگ سیاسی است.»

فلین گفت: «تاریخ با ما به خاطر خطای استراتژیک ورود به جنگ عراق مهربان نخواهد بود.» او گفت: «دیگر اشتباه ما کمک نکردن به ارتش آزادی بخش سوریه (مخالفان سوریه) بود که سبب شد به سوی افراد نامناسب برای کمک مالی بروند.»

 

پس از بازنشستگی

فلین و پسر بزرگش مدیریت شرکت گروه اینتل را که خدمات اطلاعاتی به تاجران و دولت ها ارائه می کرد، تا سال 2016 که این کمپانی تعطیل شد. شرکت های مرتبط به روسیه در سال 2015، 65 هزار دلار به فلین پرداخت کردند.

 

trtworld-247031-282896

 

فلین به عنوان مشاور در هیئت چندین سازمان از جمله «گرین زون سیستمز» کار کرد.

 

انتصاب به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا

در 10 نوامبر 2016 اوباما به ترامپ که به تازگی در انتخابات پیروز شده بود در مورد انتصاب فلین هشدار داد. با این حال ترامپ در 18 نوامبر پیشنهاد ترامپ را برای پست مشاور امنیت ملی پذیرفت. پیش از این، منابع رسانه ای از جمله واشنگتن پست و آسوشیتدپرس هم از ارتباط نزدیک فلین با روسیه و فرضیه های مطرح شده وی ضد هیلاری کلینتون و اخبار کذب او طی دوران تبلیغاتی ریاست جمهوری انتقاد کرده بودند.

 

171201-Swin-Donald-trump-michael-flynn-hero__jbmo37

 

در دسامبر 2016 فلین با « هاینز کریستین اشتراخه» رئیس حزب راست افراطی آزادی اتریش در برج ترامپ در نیویورک دیدار کرد. این دیدار توجه بسیاری را جلب کرد زیرا حزب آزادی اتریش در دهه 1950 توسط نازی های سابق راه اندازی شده بود و اشتراخه اخیرا با حزب حاکم روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین توافق همکاری امضا کرده بود.

ستاد ترامپ از اظهارنظر در مورد این دیدار سرباز زد.

در 29 دسامبر 2016 در روز 29 دسامبر 2016، یعنی همان روزی که دولت اوباما اقدامات تلافی جویانه ای را در پاسخ به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 اعلام کرد،  فلین با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه گفت و گو کرد. گزارش شده است که این مکالمه تلفنی توسط مشاوران اوباما مشاهده شده و توسط اف بی آی به عنوان معامله مخفیانه بین تیم ترامپ و مسکو در نظر گرفته شده که می تواند نقض قانون اساسی آمریکا در مورد مذاکره با قدرت های خارجی در زمینه مناقشه ها با آمریکا محسوب شود(براساس یک قانون کمتر استفاده شده در آمریکا به نام قانون ۱۷۹۹ لوگان شهروندان غیرمجاز و حقیقی در آمریکا که خود ترامپ، فلین و کوشنر در آن زمان به دلیل عدم شروع به کار رسمی دولت ترامپ شامل حالشان می‌شد، اجازه مذاکره با دولت‌های خارجی را ندارند). روز بعد از این گزارش، «شون اسپایسر» گفت که این مکالمه در 28 دسامبر صورت گرفته و بنابراین نمی توانسته در اقدامات تلافی جویانه یا واکنش روسیه در نظر گرفته شود. اسپایسر بعدها تاریخ مکالمه را تصحیح کرد.

 

104346489-AP_16322718995132

 

«سالی ییتس» دادستان کل آمریکا در روز 8 مه در محضر کمیته فرعی جرایم و تروریسم کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا شهادت داد که اف بی آی در تاریخ 24 ژانویه 2017 از فلین بازجویی کرده است. بر اساس نتایج مذاکره، ییتس درخواست فوری برای دیدار با «دان مک گان» مشاور ارشد کاخ سفید را داد. او در 26 و 27 ژانویه با مک گان دیدار کرد. او به اطلاع مک گان رساند که فلین با روسیه تبانی کرده است. ییتس به مک گان گفت که فلین به پنس و دیگرمقامات دولتی در مورد ماهیت مکالماتش با سفیر روسیه دروغ گفته است.

در 22 ژانویه 2017 وال استریت ژورنال گزارش داد که فلین توسط مسئولان ضد اطلاعاتی آمریکا در خصوص مکاتباتش با مقامات روسی تحت بازجویی است. در 8 فوریه 2018 فلین صراحتا مذاکره با کیسلیاک در دسامبر 2016 درمورد تحریم های اعمال شده علیه روسیه در دولت اوباما را رد کرد؛ اما روز بعد مقامات اطلاعاتی حساب کاربری را به اشتراک گذاشتند که نشان می داد چنین گفت و گوهایی در حقیقت اتفاق افتاده است. سخنگوی فلین روز بعد در بیانیه ای گفت فلین گفته که در خاطرش نیست که در مورد تحریم ها مذاکره ای داشته یا خیر.

 

استعفا و آغاز بازجویی

در 3 فوریه 2017 فلین در پی انتشار گزارش هایی در مورد گفت و گوهایش با سفیر روسیه و گمراه کردن پنس در مورد آن، از سمت خود به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ استعفا داد.24 روز انتصاب وی در این پست، کوتاه ترین دوره در اختیار داشتن سمت مشاور امنیت ملی در تاریخ 63 ساله راه اندازی آن محسوب می شود. مکالمات او با سفیر روسیه در رسانه ها منتشر شد.

در همان روز، ترامپ از «جیمز کامی» رئیس اف بی آی خواست پرونده فلین را دنبال نکند. اما او نپذیرفت. در نتیجه چند ماه بعد، کامی هم برکنار شد.

 

8b702ed381eedf70ccea996dcea2547a

 

فلین پیشنهاد داد که به شرط اعطای مصونیت از محاکمه در محضر اف بی آی، سنا و کمیته های اطلاعاتی کنگره شهادت دهد. اما کمیته اطلاعاتی سنا این پیشنهاد فلین را نپذیرفت.

در 5 نوامبر 2017 شبکه خبری ان بی سی گزارش داد که رابرت مولر شواهد کافی علیه فلین و پسرش در اختیار دارد. در 10 نوامبر وال استریت ژورنال گزارش داد که فلین به اتهام تلاش برای ربودن و استرداد «فتح الله گولن» به ترکیه تحت بازجویی است. در22 نوامبر ان بی سی گزارش داد «بیژن کیان» شریک تجاری فلین در معرض تحقیقات مولر قرار دارد. ان بی سی همچنین گزارش داد «رضا ضراب» شواهدی را در مورد این پرونده در اختیار دارد.

در 23 نوامبر، گزارش شد که وکلای فلین به تیم حقوقی ترامپ اطلاع دادند که او ممکن است با قضات این پرونده همکاری، و یا با آنها معامله کند.

 

اقرار

فلین 58 ساله در جلسه استماع صبح روز جمعه اول دسامبر در شهر «واشنگتن» به اتهامات خود اقرار کرد. مشاور امنیت ملی سابق ترامپ طبق اعلام اف ‌بی ‌آی به گناهکاری نسبت به یک فقره از اتهاماتش یعنی «ایراد عامدانه و آگاهانه اظهارات دروغین، ساختگی و جعلی» به اف‌ بی ‌آی اقرار کرده است.

 

1

 

این درحالی است که بین مایکل فلین و بازرس مولر پیش از جلسه روز جمعه قراردادی بسته شده بود که مایکل فلین با گفتن حقیقت، خسارت دروغ‌ های پیشین خود را جبران کند. حالا جزئیات جدید در مورد گفت‌ و گوهای فلین با سفیر روسیه در آمریکا و دخالت در مناقشات سازمان ملل در مورد اسرائیل، این احتمال را مطرح می ‌سازد که ترامپ پیش از مراسم تحلیف قصد داشته تا کنترل قدرت را به دست گیرد. افزون بر همه اینها، مخمصه فلین تضمین می ‌کند که روسیه در مدت ۱۰ ماه از طریق مدیریت دولت ترامپ، همه چیز را در داخل آمریکا تحت تاثیر اقدام خود قرار داده است. 

انفجاری که روز جمعه در فضای سیاسی آمریکا رخ داد نشان می ‌دهد که چرا ترامپ و سایر مشاوران ارشد وی مخالف ادامه تحقیقات رابرت مولر بوده ‌اند. اما ادامه این روند روشن کرده است که حالا تحقیقات، حلقه داخلی ترامپ را نشانه گرفته و این تهدیدات به خاندان ترامپ رسیده است.

«مایکل مور» دادستان سابق آمریکا به سی ‌ان ‌ان می‌ گوید: «هنوز مدت زمان زیادی نگذشته است که ترامپ دوست داشت این اخبار را جعلی بخواند و تحقیقات را ساختگی لقب بدهد. حال مشخص شده است اینها نه اخبار جعلی بودند نه تحقیقات ساختگی.»

 

شکارهای بزرگ تر

اعترافات فلین همه داستان پرونده راشا ‌گیت نیست و بازرس مولر به ‌دنبال شکار ماهی بزرگ ‌تری است.

«لورا کوتس» کارشناس مسائل حقوقی می‌ گوید: شاید برخی فکر می‌کنند که اعترافات فلین و اتهام علیه مشاور سابق ملی خود همان ماهی بزرگ است اما این ‌گونه نیست. مولر قصد دارد تا این قضیه را روشن کند که در اواخر دوره دولت اوباما، آیا تیم ترامپ با روس ‌ها در مورد رفع تحریم ‌های این کشور به توافق رسیده است یا خیر. عینا این گمانه زنی نیز مطرح است که تیم ترامپ پیش از پایان دولت اوباما با رهبران سایر کشورها مشورت‌هایی داشته است تا اوضاع به سود اسرائیل پیش از رای‌ گیری در صحن سازمان ملل تغییر کند.

 براساس گزارش‌ ها این «جارد کوشنر» داماد ترامپ بوده که از مایکل فلین خواسته نزد روس‌ ها رفته و از آنها بخواهد رای‌ گیری در سازمان ملل علیه شهرک ‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد. وی در عین حال علاوه بر روسیه در این باره در کشورهای دیگر نیز لابی کرده است.

 

2

 

این درحالی است که این لابی ‌گری پیش از آنکه ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه رسما ریاست‌ جمهوری خود را آغاز کند، انجام شده بود و با این حال در نهایت شکست خورد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ‌ای را با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا تصویب کرده و در آن از اسرائیل خواست به شهرک ‌سازی ‌هایش در اراضی فلسطینی‌ ها پایان دهد. یک مقام ارشد اسرائیلی به رویترز گفت: مقام‌ های اسرائیل با تیم انتقالی ترامپ در سطح عالی ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهان کمک شدند. این اقدام آنها بعد از شکست ‌شان در قانع کردن دولت اوباما برای وتو کردن پیش ‌نویس قطعنامه انجام شد.

براساس اسناد مربوط به دادگاه در آمریکا که 1 دسامبر علنی شدند، یک عضو تیم انتقالی ترامپ که بعدا منابع او را کوشنر معرفی کردند، به فلین در تاریخ ۲۲ دسامبر گفته بود با مقام‌ های دولت ‌های خارجی از جمله روسیه تماس برقرار کرده و آنها را برای به تاخیر انداختن این رای‌ گیری یا وتوی قطعنامه متقاعد کند. طبق این اسناد، فلین سپس با کیسلیاک در همان روز صحبت کرده و یک ‌بار دیگر نیز روز بعد از آن با او تماس گرفته است.

اما این پرونده از این جهت مهم شده که ممکن است پای جارد کوشنر و پسر ترامپ نیز به این پرونده باز شود. «مایکل زلدین» دادستان فدرال سابق  می‌گوید: «چهار دروغی که مولر برای تحقیق انتخاب کرده، بسیار مهم است زیرا این تحقیق در حالی جاری است که پای بسیاری از افراد داخل حلقه ترامپ را نیز به وسط خواهد کشید. به ‌زودی اخبار بدی در مورد افراد بسیاری خواهیم شنید.»

 

GettyImages_689240060.0

 

با پذیرش ارتباط با روسیه از سوی فلین این احتمال مطرح می ‌شود که سایر نفراتی هم که در تیم انتقالی ترامپ بوده ‌اند نیز ارتباطاتی مشابه داشته ‌اند یا نه؟ سقوط فلین در این پرونده بار بسیار سنگینی نسبت به اتهامات «پال مانافورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و «ریک گیتس» دستیارش به رئیس ‌جمهور آمریکا تحمیل می ‌کند. 

سی ‌ان ‌ان می ‌نویسد: این فرضیه مطرح شده است که دیگر نه فقط افراد کاخ سفید، بلکه خود ترامپ هم در موضوع دخالت روسیه در انتخابات نقش داشته است. فلین در تمام دوره کارزار انتخاباتی به تیم ترامپ وصل بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.