با جدا کردن دوما از دیگر مناطق غوطه شرقی ، ارتش سوریه توانست غوطه را به سه بخش تقسیم کند:دوما و حومه آن در شمال، شهر«حرستا» در غرب و دیگر شهرها و شهرک ها که از مرکز تا جنوب غوطه امتداد دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه موفق شد که «دوما» بزرگترین شهر «غوطه شرقی» دمشق را در پی پیشروی جدید از دیگر مناطق جدا کند امری که منجر به تقسیم غوطه به سه منطقه شد و حلقه محاصره گروه های مسلح در آن تنگ تر شد.

با جدا کردن دوما از دیگر مناطق غوطه شرقی ، ارتش سوریه توانست غوطه را به سه بخش تقسیم کند:دوما و حومه آن در شمال، شهر«حرستا» در غرب و دیگر شهرها و شهرک ها که از مرکز تا جنوب غوطه امتداد دارند.

غوطه یکی از دروازه های دمشق به شمار می رود و از سال 2012 پایگاه اصلی گروه های مسلح در نزدیکی پایتخت است و همیشه هدفی برای ارتش بوده است. ارتش سوریه طی عملیات گسترده نظامی خود که اخیرا انجام داد بیش از نیمی از مساحت این منطقه را آزاد کرد.

« رامی عبدالرحمن» مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، در این زمینه گفت که نیروهای دولتی سوریه موفق شدند که دوما مهمترین شهر غوطه را پس از بازپس گیری جاده ای که آن را از غرب به حرستا متصل می کند و نیز پس از آزادی شهر «مسرابا» در جنوب آن، دوما را به محاصره کامل در بیاورند.

دوما پایگاه اصلی گروه «جیش الاسلام» است که بیشترین نفوذ را در غوطه شرقی دارد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که با گروه جیش الاسلام برای اخراج نخستین گروه از افراد مسلح تندرو از غوطه شرقی به توافق رسیده است.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که در اثر اصابت یک راکت به منطقه «الحمصی» در شهر«جرمانا» یک کودک جان خود را از دست داد و 4 غیرنظامی زخمی شدند. این راکت را گروه های مسلح شلیک کردند.

همچنین ارتش سوریه موفق شد که 60 غیرنظامی که توسط گروه های مسلح تروریستی در شهر مسرابا گروگان گرفته شده بودند را آزاد کند.

از سوی دیگر، تلویزیون رسمی سوریه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ارتش استفاده از بمب های فسفری و ناپالم را در غوطه شرقی به شدت تکذیب کرد.

خبرنگار المیادین در دمشق نیز اعلام کرد که مجموعه هایی از افراد مسلح طی پیشروی ارتش سوریه به سمت شهر حرستا در غوطه شرقی دمشق خود را تسلیم ارتش کردند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که 52 غیرنظامی از جمله 26 کودک شب گذشته از غوطه شرقی خارج شدند.

در تحولی دیگر، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه  تاکید کرد که گروه های تروریستی وحامیانش تمام مسئولیت به کارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه به عهده دارند.

 وی از سازمان های بین المللی ذیصلاح خواستار انجام فعالیت شان به شکل حرفه ای و صادقانه در این راستا شد.

مقداد در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: اطرافی آشکار و شناخته شده تهمت زنی های خود به سوریه درمورد مسئله تسلیحات شیمیائی همزمان با دستآوردهای شاخص که توسط نیروی های مسلح سوریه در جنگ علیه تروریسم محقق شده است را افزایش دادند. وی گفت سوریه قطعنامه شواری امنیت شماره 2118 درباره  نابودی تسلیحات شیمیائی سوریه را به رغم شرایط سخت و بسیار پیچیده اجرا کرد.

مقداد در ادامه تصریح کرد که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیائی به شکل پیوسته اطلاعاتی که توسط سوریه درباره استفاده تروریست ها از تسلیحات شیمیائی در چند حادثه ارائه شد را نادیده گرفته است واین امر مشکوک وسوال برانگیز است.

 

تحولات عفرین

خبرنگار اعزامی المیادین به عفرین گفت که ارتش ترکیه منطقه«ترنده» در شرق شهر «عفرین» را به شدت گلوله باران کرد.

این خبرنگار افزود که ترکیه همچنین جاده«جندیرس-عفرین» را به منظور منزوی کردن عفرین به شدت بمباران کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی سوریه غوطه شرقی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.