گروه های مسلح در غوطه شرقی وعده دادند که اجازه می دهند در مقابل ورود کمک های انسانی، غیرنظامیان از غوطه خارج شوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه، ارتش روسیه اعلام کرد که گروه های مسلح در منطقه محاصره شده «غوطه شرقی» دمشق وعده دادند که در مقابل ورود کمک های انسانی به این منطقه به غیرنظامیان اجازه خروج از آن را می دهند.

مرکز آشتی روسیه در سوریه تأکید کرد که گروه های مسلح در غوطه شرقی وعده دادند که اجازه می دهند در مقابل ورود کمک های انسانی، غیرنظامیان از غوطه خارج شوند.

مسکو پیش از این آتش بس روزانه در منطقه غوطه شرقی برقرار کرد که به مدت پنج ساعت ادامه پیدا می کند اما گروه های مسلح از خروج غیرنظامیان از این منطقه جلوگیری می کنند و تنها گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان را با خمپاره هدف قرار می دهند.تک تیراندازان وابسته به گروه های مسلح نیز از نزدیک شدن غیرنظامیان به این منطقه جلوگیری می کنند و تا کنون فقط دو کودک با حمایت و پوشش آتشباری ارتش سوریه توانستند از این منطقه خارج شوند.

گروه های مسلح ضمن آن که از خروج غیرنظامیان جلوگیری می کنند از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

این در حالی است که روسیا الیوم گزارش داد که  سازمان ملل نخستین کاروان از کمک های انسانی را به شهر« دوما» در غوطه شرقی که در اشغال گروه های مسلح سوری است، فرستاد.

سازمان ملل شب گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قصد دارد امروز دوشنبه کمک هایی را به غوطه شرقی دمشق ارسال کند.

دفتر هماهنگی امور انسانی وابسته به سازمان ملل با صدور بیانیه ای تأکید کرد که کاروان احتمالی به شهر دوما  مهم ترین شهر غوطه شرقی می رود و این کاروان شامل 46 محموله مواد غذایی و پزشکی است. این جدای از غذا برای 27 هزار و 500 نفر است که نیاز فوری  به آن دارند.

«علی الزعتری» نماینده مقیم برای فعالیت سازمان ملل در سوریه و هماهنگ کننده امور انسانی گفت که امیدوار است همه چیز بر اساس برنامه تعیین شده پیش برود و کاروان های دیگری نیز پس از آن به منطقه غوطه شرقی ارسال می شوند.

وی تأکید کرد که تیم های سازمان ملل آماده انجام کارهای لازم برای رساندن کمک ها هستند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که سازمان ملل و شرکایش به موافقت وارد کردن کمک ها برای 70 هزار نفر از کسانی که در منطقه محاصره شده به این کمک ها نیاز دارند، دست یافته است.

در ادامه این بیانیه آمده است که سازمان ملل علاوه بر آن به تضمین هایی برای ارسال باقی مانده کمک ها در هشتم ماه مارس دست یافته است.

سازمان ملل همچنین از طرف های درگیر در سوریه خواست که به شکل دائمی و غیر مشروط اجازه دهند که کمک های انسانی  به همه نیازمندان برسد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کاروان امداد رسانی سازمان ملل از آخرین مرکز ارتش سوریه عبور کرد و به سمت غوطه شرقی رفت.

یک مسئول بین المللی نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که سازمان ملل منتظر موافقت دولت سوریه برای ورود کمک های انسانی به اردوگاه آوارگان«الرکبان» در نزدیکی منطقه«التنف» است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که هلال احمر سوریه 247 تن کمک های انسانی وارد منطقه غوطه شرقی کرد.

از جهتی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری امروز دوشنبه تأکید کرد که ارتش سوریه و همپیمانانش از زمان آغاز حمله زمینی به این منطقه نزدیک به دمشق از یک هفته پیش، موفق شدند که بیش از یک سوم منطقه غوطه شرقی را از دست گروه های مسلح بازپس گیرند.

ستاد تبلیغات جنگ نیز اعلام کرد که ارتش سوریه شماری از مزارع و نقاط را در جنوب شرق شهر«حرستا» در غوطه شرقی دمشق از گروه های مسلح آزاد کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز تأکید کرد که اتهامات جعلی «بمباران بیمارستان ها» در غوطه پس از ضربه زدن به گروه های وابسته به واشنگتن توسط ارتش سوریه زده شده است.

در همین حال، گروه جبهه النصره به گلوله باران مناطق مسکونی و تأسیسات عمومی در دمشق ادامه داد.

7 غیر نظامی سوری در پی حملات خمپاره ای گروه جبهه النصره   حاضر در بعضی از مناطق غوطه به بیمارستان «تشرین» در دمشق زخمی شدند.

خبرگزاری سانا گزارش داد که : گروه  تروریستی جبهه النصره  که در بعضی از مناطق غوطه حضور دارد با چند خمپاره بیمارستان تشرین در دمشق را هدف قرار داد.

این خبرگزاری سوری افزود: این حملات تروریستی موجب زخمی شدن  7غیرنظامی و وارد آمدن آسیب های مادی به این بیمارستان شد.

 

 

مذاکرات اسرائیل با روسیه علیه ایران 

خبرگزاری اسپوتنیک عربی گزارش داد که معاون مدیر کل وزارت خارجه رژیم اسرائیل گفت که اسرائیل با روسیه درباره تضمین هایی که مسکو می تواند درباره نزدیک نشدن یگان های نظامی وابسته به ایران به بلندی های جولان بدهد، مذاکره می کند.

«الکسندر بن تسوی»به خبرنگاران درباره پرسشی در این زمینه گفت که «بی تردید بله».

وی در ادعاهایی افزود : این هرگز پنهان نیست که اختلافاتی در دیدگاه های اسرائیل با روسیه درباره ایران وجود دارد و این قابل درک است.موضع ما در این حالت واضح است: به همکاران مان بارها چگونگی دیدمان به وضع را تشریح کردیم و راه حل در سوریه زمانی فقط می تواند آغاز شود که ایران و حزب الله و یگان های شیعه در آن جا نباشند!

این مسئول اسرائیلی تأکید کرد که رژیم اسرائیل با روسیه درباره مساله عدم حضور تشکیلات شیعه در منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه تماس دائمی و عمیقی دارد. 

بن تسوی تصریح کرد: ما درباره این مساله با روسیه و آمریکایی ها و اردنی ها در تماس هستیم لیکن این بدیهی است که روسیه حضور پررنگ تر و گسترده تر در سوریه دارد به همین دلیل این طبیعی است که تماس ما با روس ها درباره این مساله گسترده تر و بیشتر است.

وی همچنین مدعی شد : این قابل فهم است که اوضاع به طور کامل باثبات نشده است.باید بر اساس توافق ها تشکیلات شیعه از خط تا مسافت معینی عقب نشینی کنند ولی این تا کنون به اجرا در نیامده است و به طور مشخص اکنون در این راستا فعالیت می کنیم.

 رژیم اسرائیل از گروه های تروریستی به ویژه جبهه النصره در جنوب سوریه حمایت کرده است و زخمی های این گروه ها را در بیمارستان های خود درمان کرده است. این رژیم همچنین به تروریست ها در سوریه سلاح داده است و بارها ارتش سوریه این سلاح ها را ضبط کرده و به نمایش گذاشته است.

 

کشف یک گور دسته جمعی در حومه رقه

یگانی از ارتش عربی سوریه یک گور دسته جمعی با اجساد تعدادی از غیرنظامیان و نظامیان سوریه را که به دست عناصر گروه تروریستی داعش اعدام شده بودند در حومه غربی «الرقه» پیدا کردند.

خبرگزارش سانا در این زمینه گزارش داد که برخی از آوارگان پس از بازگشت به روستاها و مناطق مسکونی خود از وجود یک گور جمعی نزدیک شهرک «رمثان» در حومه غربی شهر رقه خبر دادند.

یکی از مقامات دفاع شهری اعلام کرد ماموران امنیتی از داخل این گور اجساد دست کم هشت نفر را خارج و به بیمارستان نظامی در حلب منتقل کردند تا اقدامات قانونی برای شناسایی هویت آنان انجام گیرد.

یگان هایی از ارتش در اواسط ماه فوری گذشته نیز اجساد 34 نظامی وغیرنظامی را که به دست تروریست های داعش در شهرک الرمثان اعدام شده بودند، از داخل یک گور دسته جمعی کشف کردند.

یگانهایی از ارتش پس از درگیری های شدید با عناصر داعش در 9 ماه ژوئیه گذشته توانستند این شهرک و روستاهای مجاور آن را بازپس گیرند.

 

مخالفت شورای حقوق بشر با درخواست روسیه

خبرنگار المیادین در ژنو گفت که شورای حقوق بشر سازمان ملل همه تغییراتی که روسیه پیشنهاد داده است در پیش نویس انگلیس درباره سوریه اعمال شود، مخالفت کرد.

این شورا پیش نویس انگلیس درباره غوطه شرقی را با 29 رای موافق، 4 رای مخالف و 14 رای ممتنع به تصویب رساند.

نماینده روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که روسیه  پیش نویس این شورا درباره منطقه غوظه شرقی را به دور از واقعیت می داند.

 

ترکیه از آلمان خواست صالح مسلم را دستگیر و به آنکارا تحویل دهد

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی تأکید کرد که ترکیه درخواست دستگیری موقت و استرداد «صالح مسلم» از رهبران کرد سوریه را که برای شرکت در مراسمی در برلین حضور دارد، به دولت آلمان ارائه کرد.

شعبه چهارم دادگاه کیفری آنکارا مسلم را به دست داشتن در انفجار خودروی بمب گذاری شده در آنکارا در 13 مارس 2016 که منجر به کشته شدن 36 تن شد کرده است، متهم کرده است.

مسلم دیروز در اجتماعی که در شهر برلین آلمان سخنرانی کرد. 

وی دو هفته پیش نیز در شهر پراگ جمهوری چک بازداشت شده و بیست و هفتم فوریه نیز با رای دادگاه آزاد شد.

دادگاه شعبه 14 آنکارا در 26 فوریه سال جاری، مسلم را به اتهام مشارکت در بمب گذاری دیگری در آنکارا که 29 قربانی گرفت، در لیست قرمز تروریست‌های تحت تعقیب وزارت کشور قرار داده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه غوطه شرقی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.