از همان ابتدا پر واضح بود که طرف های روسی و سوری در بازپس گیری غوطه شرقی و پایان حضور گروه های مسلح در آن و توقف حملات خمپاره ای به دمشق پایتخت سوریه به هر قمیت ممکن «مصمم» هستند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به آخرین تحولات سوریه به ویژه تحولات غوطه شرقی دمشق پرداخت و نوشت:این اتفاقی نیست که دیدار «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با مجموعه ای از خبرنگاران با اخباری که دیده بان حقوق بشر سوریه ، نزدیک به مخالفان، مبنی بر بازپس گیری بیش از یک سوم «غوطه شرقی» و نزدیک شدن به«دوما» بزرگترین شهر این منطقه و رسیدن به دو کیلومتری آن همزمان شود.

اسد رئیس جمهور سوریه در این دیدار وعده داد که حمله ارتش برای بازپس گیری کامل غوطه شرقی ادامه پیدا می کند و به روزنامه نگاران گفت که «عملیات غوطه ادامه مبارزه با تروریسم است و بیشتر ساکنان این منطقه می خواهند تحت حاکمیت دولت بازگردند به همین دلیل عملیات ادامه پیدا می کند». سخنگوی گروه «جیش الاسلام» بزرگترین گروه مسلح در غوطه اذعان کرد که عناصر گروه های مسلح مجبور به عقب نشینی شده اند.وی مدعی شد که ارتش سوریه سیاست زمین سوخته را به اجرا در می آورد.

از همان ابتدا پر واضح بود که طرف های روسی و سوری در بازپس گیری غوطه شرقی و پایان حضور گروه های مسلح در آن و توقف حملات خمپاره ای به دمشق پایتخت سوریه به هر قمیت ممکن «مصمم» هستند و به نظر می رسد که رسیدن به این هدف نزدیک است و مساله مساله چند روز یا چند هفته است.

قدرت هایی که از گروه های مسلح سوری حمایت می کنند دست از حمایت آنها در غوطه کشیدند همانطور که دست از حمایت از آنها در «حلب شرقی» و «دیرالزور» کشیدند و چه بسا همین صحنه در شهر «ادلب» در آینده نزدیک تکرار شود. ترکیه در جنگی موازی در منطقه «عفرین» سرگرم است و توانسته تا کنون( به گفته دولت ترکیه) 2250 نفر را که بیشتر آنها از نیروهای یگان های حمایت مردمی کرد هستند و نیز شمار زیادی از غیرنظامیان را نیز هم بکشد اما کشورهای حاشیه خلیج فارس حامی مخالفان سوری، همان شیوه ای را در پیش گرفتند که در جریان حمله به شرق حلب در پیش گرفته بودند یعنی بسنده کرده به تمرکز به شکل گسترده بر رنج های انسانی غیرنظامیان و پخش کردن فیلم ها در شبکه های تلویزیونی شان با تمرکز بر کودکان، اما هیچ اقدامی عملی و ملموس روی زمین برای نجات شان از خود نشان ندادند.

ایالات متحده آمریکا روسیه را متهم به دست داشتن در کشتن غیرنظامیان در منطقه غوطه شرقی کرده است این مساله (به باور عبدالباری عطوان) نیاز به اثبات ندارد زیرا هواپیماهای روسیه روزانه برای از بین بردن تروریسم غوطه را بمباران می کنند و این طبیعی است که غیرنظامیان در این حملات کشته شوند به ویژه پس از آن که طرح اش برای خروج غیرنظامیان از طریق گذرگاه امن به سمت اردوگاه های موقت برای اسکان شان نادیده گرفته شد.

کشتن غیرنظامیان توسط هر کسی که باشد محکوم است و بحثی در آن نیست لیکن ایالات متحده آمریکا قدرتی است که بیشترین جنایت ها و قتل عام ها را در حق غیرنظامیان مرتکب شده است و رسانه های عربی و جهانی بر آن تمرکز نمی کنند و در این زمینه کافی است به کشتن 500 غیرنظامی عراقی در شهر« موصل» قدیمی فقط در یک روز اشاره کنیم و فرماندهان آمریکایی به آن اذعان کردند و این جنابت را به دلیل اطلاعات غلط توجیه کردند. همچنین گزارش های خبری وجود دارد مبنی بر اینکه جنایت ها و کشتارهای دیگری توسط هواپیماهای آمریکایی در شهر«الرقه» رخ داده است که همچنان درباره آن سکوت شده است و انتشار تعداد کشته ها و قربانیان ممنوع است اگر چه کشتن در یک جا کشتن در جای دیگر را در هر صورت توجیه نمی کند.

این دردناک است که همه در سوریه می کشند و قربانیان همیشه غیرنظامیان هستند و تفاوت فقط در هویت قاتل است اگر روسی یا سوری باشد محکوم به ارتکاب«جنایت جنگی» می شود اما اگر آمریکایی یا ترک یا گروه های مسلح باشند گناه شان بخشودنی است و سرزنش نمی شوند؛ انگار قربانیان در این حالت انسان نیستند و مستحق هیچ گونه همبستگی و همدردی یا ریختن اشکی در همبستگی با آنها و مصیبت شان نیست.

ایالات متحده آمریکا که اذعان کرد  70 میلیارد دلار در سوریه برای حمایت از گروه های مسلح هزینه کرده است آخرین کشوری است که حق دارد درباره «جنایت های جنگی» سخن بگوید زیرا این کشور بخش عمده ای از مسئولیت تبدیل سوریه و پیش از آن عراق، لیبی، یمن و سومالی به کشورهای شکست خورده و در هم کوبیده به عهده دارد به همین دلیل اشک های دروغین اش برای جان غیرنظامیان را نمی پذیریم.

کسی که عراق را محاصره کرد و بیش از یک میلیون عراقی را کشت و  کسی که از تجاوز اسرائیل و قتل عام هایش به وسیله جدیدترین سلاح های کشتار و ویرانی و کشنده ترین آنها حمایت کرد حق ندارد حرف بزند و سخنرانی ها و درس هایی درباره انسانیت و توقف خونریزی برگزار کند.

ارتش سوریه غوطه شرقی را بازپس می گیرد همانطور که حلب شرقی و دیرالزور و «تدمر» را بازپس گرفت و نباید فراموش کنیم که متاسفانه بی گناه ها کشته می شوند و بهای این طرح جهنمی آمریکا و همپیمانانش برای نابودی این امت و تکه تکه کردنش و غارت ثروت هایش را می پردازند.

آمریکایی ها و روس ها در نهایت امر با هم به تفاهم می رسند و قراردادهایی میان یکدیگر امضا می کنند و شبکه های تلویزیونی(غربی و عربی) به کشتارهای دیگری می پردازند و صاحبان این شبکه های تلویزیونی به زودی در آینده یک روز به دمشق بر می گردند و شعار«خداوند آن چه در گذشته رخ داد را ببخشد» سر می دهند اما نمی دانیم این «توبه» آنها مورد قبول(دمشق) واقع می شود یا نه اما آن چه می دانیم و تقریبا درباره آن یقین داریم این است که طرح آمریکا و اسرائیل رو به افول است...و روزهای آینده می بینیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سوریه غوطه شرقی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.