ترامپ که یک جنگ کلامی را در عرصه تجارت جهانی آغاز کرده با بالا بردن سطح تهدیدهای خود گفته اگر اتحادیه اروپا بخواهد بر روی کالاهای آمریکایی عوارض بیشتری ببندد، ما هم برای خودروهایی وارداتی از اروپا مالیات وضع می‌ کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد بر روی واردات خودروهایی که در اتحادیه اروپا تولید می شوند، مالیات وضع می کند.

ترامپ تهدید کرد در صورتی که اتحادیه اروپا به تلافی طرح حقوق گمرکی وی بر واردات فولاد و آلومینیوم به اعمال تعرفه های گمرکی اقدام کند، بر واردات خودروهایی که در اتحادیه اروپا ساخته می شوند، مالیات خواهد بست. 

تهدید به آغاز یک جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد که ترامپ وعده داد به زودی تعرفه‌ های واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش دهد. این اظهارات بسیار زود با واکنش تند سایر کشورها و سازمان تجارت جهانی مواجه شد که چنین تصمیمی را به منزله اعلان یک جنگ تجاری ارزیابی کردند.

منابع نزدیک به پرونده گفته اند اتحادیه اروپا در واکنش به این طرح رئیس جمهور آمریکا که روز جمعه به سقوط بورس های جهانی منجر شد، در نظر دارد بر برخی از واردات محصولات آمریکایی 25 درصد حق گمرکی اعمال کند. 

آن طور که گزارش شده رهبران اقتصادی اتحادیه اروپا از هم اکنون افزایش 25 درصدی تعرفه‌ ها برای حدود 3.5 میلیارد دلاراجناس وارداتی از آمریکا به محدوده یورو در نظر گرفته‌ اند تا در صورت عملی شدن اظهارات ترامپ، آن را به اجرا بگذارند.

پیش‌ از این «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا گفته بود اگر آمریکا بخواهد آن طور که ترامپ گفته تعرفه فولاد را 25 درصد و تعرفه آلومینیوم را 10 درصد افزایش دهد، اتحادیه اروپا هم بر روی کالاهای کلاسیک آمریکایی چون موتورهای هارلی داویدسون و شلوار جین لی‌ وایز تعرفه جدید وضع خواهد کرد.

ترامپ در برابر چنین احتمال هایی در صفحه توئیترش و بر حسب عادت، خودرو سازان اروپایی از جمله مرسدس بنز و بی ام و را که در آمریکا کارخانه های مونتاژ دارند، تهدید کرد. 

ترامپ در توییتر نوشت: «در صورتی که اتحادیه اروپا باز هم معیارهای گمرکی و موانع گمرکی را علیه شرکت های آمریکایی که با اروپا به تجارت می پردازند، افزایش دهد، در این صورت ما نیز بر خودروهای آنها که به طور آزادانه به آمریکا وارد می شوند، مالیات خواهیم بست. آنها همین اکنون هم وضعیت را به گونه ای کرده اند که تقریبا برای خودروسازان ما فروش در بازار اروپا غیرممکن شده است. یک بی توازنی تجاری بزرگ.»

ترامپ در توئیت دیگری به کسری تراز تجاری آمریکا با اروپا اشاره کرده و نوشت: «ما سالانه 800 میلیارد دلار کسری تراز تجاری داریم که علت آن پیمان های بسیار احمقانه ای است که امضا کرده‌ایم. از این طریق آنها برای سال‌ ها فرصت‌ های شغلی و ثروت ما را برده‌ اند و به حماقت آنچه رهبران ما کرده‌ اند، می‌ خندند. اما این روند دیگر ادامه نخواهد داشت.»

برخی از تحلیل‌ گران مسائل آمریکا طی دو روز گذشته آغاز این جنگ کلامی از سوی دونالد ترامپ را متاثر از دیگر مسائل داخل کاخ‌ سفید ارزیابی کرده‌ اند.

این ناظران معتقدند بحران در کادر اداری کاخ‌ سفید، لغو مجوز امنیتی «جارد کوشنر» دامادش و فشارها برای کنار گذاشتن او و «ایوانکا» دختر بزرگش و در نهایت انتشار گزارش‌ هایی درباره پیشرفت تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه در پرونده تبانی ترامپ-  روسیه و درخواست او برای مصاحبه رودرو با ترامپ همگی باعث شده تا ترامپ برای نشان دادن قدرت خود و تغییر وضعیت موجود وارد این جنگ تجاری که فعلا در حد کلامی است، شود.

به گفته تحلیل‌گران، اظهارات ترامپ در مرحله عملی به احتمال زیاد با مخالفت جدی کنگره آمریکا روبرو خواهد شد.

این تصمیم ترامپ، حتی نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا را هم به شدت نگران کرده است. آنها اکنون تلاش می‌کنند که رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کنند که دنبال کردن چنین رویکردی می‌ تواند به شکل گیری یک جنگ تجاری منتهی شود و پیامد‌های مثبت اندک رشد اقتصادی را که آمریکا اخیرا تجربه کرده است، از بین ببرد. 

این در حالی است که ترامپ برای تغییر سیاست‌ های واشنگتن در حوزه تجارت به تصویب و تایید کنگره نیازی ندارد و می‌تواند با فرمان های اجرایی چنین امری را به پیش برد. این امر فشار‌ها بر جمهوری خواهان در مجلس‌ های سنا و نمایندگان آمریکا را افزایش داده است. به همین دلیل است که جمهوری خواهان به طور جدی تلاش می‌کنند که ترامپ را از دنبال کردن سیاست افزایش تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم باز دارند و ذهنیت وی را تغییر دهند. 

«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بعد از اعلام این خبر غیرمنتظره از سوی ترامپ با وی تماس گرفت. این نماینده جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا امیدوار است که رئیس جمهور آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر کند. «بن سیس» سناتور جمهوری خواه ایالت «نبراسکا» و شمار دیگری از اعضای کنگره به طور خصوصی درباره این مسئله با ترامپ گفتگو کرده اند. آنها به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده اند که اگر چنین رویکردی را عملی کند، برخی از دستاورد‌هایی که دولت وی در یک سال گذشته در حوزه اقتصاد به دست آورده است از بین خواهد رفت. 

«کوین برادی» عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز سعی کرد از طریق رسانه‌ ها با دولت ترامپ و شخص رئیس جمهور ارتباط برقرار کرده و دیدگاه‌ های خود را در این خصوص مطرح کند. وی در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز گفت: «رئیس جمهور هنوز در خصوص افزایش تعرفه‌ های واردات فولاد و آلومینیوم دستور عملی صادر نکرده است. او هنوز سرگرم بررسی مشاوره‌ هایی است که دریافت می‌ کند.»

اما واقعیت این است که ترامپ هیچ گاه علاقه‌ ای به گوش دادن به دیدگاه‌ های دیگران از خود نشان نداده است. رئیس جمهور کنونی آمریکا بر خلاف «باراک اوباما» سلف خود که همواره سعی داشت در نشست‌ های کنگره حضور یابد و در جمع اعضای سنا و نمایندگان سخنرانی کند، تمایلی به این کار ندارد و بیشتر دوست دارد که نمایندگان کنگره را به کاخ سفید دعوت کند و برای آنها در کاخ سفید سخنرانی کند. اما مشکل هنگامی بروز پیدا می‌ کرد که نمایندگان جمهوری خواهی که برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید رفته و سخنان وی را گوش داده بودند، بعد از بازگشت از کاخ سفید متوجه می‌ شدند که ترامپ به هیچ وجه به حرف‌ های آنها گوش نداده است و همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌ کند. اعضای جمهوری خواه کنگره این مسئله را در خلال یک سال گذشته بار‌ها تجربه کرده اند.

دونالد ترامپ که شعار «اول آمریکا» پایه اصلی مبارزات انتخاباتی او بود، همواره تاکید کرده است که روابط اقتصادی میان آمریکا و جهان به ضرر اقتصاد کشورش است و این دیگر کشورهای جهان هستند که به طور یکجانبه از معامله با آمریکا سود می‌ برند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.