برخی اطلاعات جنجالی درباره سفر کنونی لطفی براهم وزیر کشور تونس از عربستان و نقش واقعی «بن علی» رئیس جمهور مخلوع تونس در تحولات کنونی در تونس وجود دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبسایت عربی 21 در گزارشی نوشت: دیدار «لطفی براهم» وزیر کشور تونس با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در ریاض باعث به وجود آمدن موجی از پرسش ها در میان سیاستمداران در تونس و حتی خارج از تونس شده است و برخی اهداف این دیدار اعلام نشده و زمان آن و نادیده گرفتن«عرف های دیپلماتیک» را امری مشکوک و تردید برانگیر دانستند و برخی نیز آن را در چارچوب روابط برادرانه میان دو کشور و در چارچوب هماهنگی امنیتی و طرح های مشترک برای مبارزه با تروریسم دانستند.

خبرگزاری رسمی عربستان«واس» در 28 فوریه 2018 در حساب خود در توئیتر تصاویری از دیدار ملک سلمان با وزیر کشور تونس و هیأت همراه وی در کاخ «الیمامه» در ریاض منتشر کرد.

بیانیه کوتاهی که در خبرگزاری عربستان منتشر شد به این بسنده کرد که دیدار وزیر کشور تونس با ملک سلمان که وزرای خارجه و کشور عربستان در آن حضور داشتند در چارچوب روابط دوجانبه میان دو کشور و رئیس جمهور تونس و همتای سعودی اش برگزار شد.

این در حالی است که هیچ کدام از رسانه های تونسی چه دولتی چه خصوصی به این دیدار اشاره نکردند و وزارت کشور یا وزارت خارجه تونس نیز در سایه سکوتی که بسیاری آن را «مشکوک» توصیف کردند، هیچ گونه جزئیاتی منتشر نکردند.

پرسش ها و جدل ها درباره پشت پرده و اهداف این دیدار با این مساله همزمان شد که «مجتهد» وبلاگ نویس جنجالی عربستانی، سلسله توئیت هایی در حساب شخصی اش در توئیتر در روز گذشته-جمعه- منتشر کرد و نوشت که برخی اطلاعات جنجالی درباره سفر کنونی لطفی براهم وزیر کشور تونس از عربستان و نقش واقعی «بن علی» رئیس جمهور مخلوع تونس در تحولات کنونی در تونس وجود دارد.

مجتهد تصریح کرد که دیدار وزیر کشور تونس لطفی براهم- که وی را مرد امارات و عربستان در تونس توصیف کرد- برای پوشش و سرپوش گذاشتن بر هدف اصلی اعلام نشده یعنی دیدار با «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع تونس است که از هفت سال پیش در عربستان ساکن است و مطامع عربستان و امارات ،همپیمانش، برای بازگشت دوباره وی به قدرت در تونس و در هم کوبیدن اسلامگراها در تونس است که نماینده آنها جنبش «النهضه» دشمن سرسخت شان است.

مجتهد درباره شخصیت و تاریخچه وزیر کشور تونس در سلسله توئیت هایی گفت:« وی قبل از آن که وزیر کشور شود یک افسر در گارد ملی تونس بود و این نیرو ماموریت پرونده به اصطلاح«تروریسم» را به دست دارد و پس از آن که شایستگی های خود را ثابت کرد، به وزیر کشور ارتقا یافت. تونس از دهه هشتاد مدعی آن بوده است که رهبر مبارزه با افراطگرایی اسلامی است و رهبران آنها همیشه تکرار می کنند که خودشان بودند که به عربستان یاد دادند که چگونه«منابع مالی اش را بخشکاند».

وی در توئیتی دیگر افزود:« لیکن پس از بهار عربی و دستیابی جنبش النهضه به سهمی از قدرت توسط محور شر(عربستان،امارات و مصر) در زمره حامیان بهار عربی قرار گرفت به رغم آن که نفوذ دولت عمیق در تونس و سیطره آن بر امنیت، دارایی و رسانه ها در این کشور ادامه یافت. پس از آن، بحران هواپیمایی اخیر میان تونس و امارات رخ داد و به مشکل با این کشورها دامن زده شد.»

مجتهد همچنین نوشت: وزیر کشور تونس در جنایت«سرپوش گذاشتن» بر عملیات تروریستی دروغین دست دارد اما به جای محاکمه اش ارتقای مقام پیدا کرد زیرا عربستان و امارات بر تونس فشار وارد آوردند تا وی محاکمه نشود زبه دلیل آن که وی میانجی گر میان آنها و بن علی شد و این دو کشور نیز می خواستند از براهم برای اجرای دستورات بن علی کمک بگیرند زیرا وزیر کشور تونس از آنها در سرکوب اسلامگرایان ماهرتر است».

مجتهد همچنین تأکید کرد که عربستان بر برگزاری دیدار میان رئیس جمهور مخلوع و وزیر کشور تونس به منظور اطلاع یافتن بن علی درباره جزئیات دقیقی از اوضاع در تونس و نیز تضمین پیش رفتن رویکردهای عربستان سعودی به شکل خوب در چارچوب طرح این کشور برای بازگشت بن علی به قدرت در تونس، اصرار داشت.

سناریوی کودتا علیه دموکراسی

«عماد الدایمی» یکی ازنمایندگان پارلمان تونس از حزب«حراک تونس الاراده» در واکنش به سفر وزیر کشور تونس به عربستان گفت:« زمان این دیدار و مدت آن و جزئیات پروتوکلی اش مشکوک است.»

وی در گفت و گو با عربی 21 گفت:دیدار حکایت از آن دارد که پشت آن تلاشی خارجی است برای آن که کشورهای حاشیه خلیج فارس از وزیر کشور حمایت کنند تا در مرحله آینده نقش بزرگتری ایفا کند و آنها ارتاقی وی را به عنوان شرطی برای ائتلاف کنونی حاکم-النهضه و النداء- در مقابل حمایت مالی که تونس در سایه بحران مالی خفه کننده به آن نیاز دارد، تعیین کردند.

در مقابل، الدایمی اشاره کرد که وزیر کشور تونس«ضعیف تر از آن است که بتواند نقش بزرگتری را در حال حاضر ایفا کند» و بعید است که سناریوی کودتا علیه گزینه دموکراسی در تونس رخ دهد.

وی در پایان گفت:« اوضاع در کشور هرگز برای گزینه ای غیر از دموکراسی آن هم با توجه به تملک نظام جمهوری توسط شهروندان و دستیابی شان به آزادی ها و با توجه به تغییرات ریشه ای که در نهادهای ارتش و امنیتی رخ داده است به شکلی که هرگز اجازه هر گونه سناریوی کودتا علیه روند دموکراسی داده نشود، مهیا نیست.»

این نماینده همچنین تأکید کرد که از وزیر کشور درباره طبیعت و برنامه سفرش به عربستان در پارلمان سووال خواهد کرد و نامه ای به رئیس جمهور و نخست وزیر در این زمینه ارسال می کند.

واکنش النهضه به سفر وزیر کشور به عربستان

از سوی دیگر«عماد الخمیری» سخنگوی رسمی جنبش النهضه در گفت و گو با عربی 21 وجود هر گونه سناریوی خاص علیه النضهه در جریان سفر وزیر کشور به عربستان را بعید دانست.

وی افزود که «روابط تونس و عربستان قوی  و متمایز است و امیدواریم به عنوان حزب جنبش النهضه که این گونه دیدارها منافع عالی تونس و دو ملت را تقویت کند.»

درباره آن چه توئیت های مجتهد در زمینه مقدمه سازی امارات و عربستان برای کودتا در تونس و آماده کردن بستر مناسب برای بازگشت بن علی به قدرت،«عبداللطیف  الحناشی»تحلیلگر سیاسی و استاد تاریخ معاصر این گونه ارزیابی ها و پیش بینی ها را بعید دانست و به عربی 21 گفت که تونسی ها دوران حکومت بن علی را پشت سر گذاشتند و صفحه وی را تا ابد ورق زدند.

الحناشی اشاره کرد که محور سفر وزیر کشور تونس در اصل هماهنگی امنیتی و شیوه های مبارزه با تروریسم  است به ویژه آن که تونس از جمله کشورهای عضو این گونه ائتلاف های عربی است لیکن با وجود این، وی در مقابل ابهام درباره پشت پرده این سفر اعلام نشده را رد نکرد سفری که مردم تونس از طریق خبرگزاری عربستان از آن مطلع شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.