برخی صفحه های عربستانی ها در شبکه های اجتماعی فاش کردند که گارد پادشاهی عربستان 11 شاهزاده را پس از تجمع آنها در مقابل کاخ حکومتی دستگیر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل المیادین، گارد پادشاهی عربستان سعودی در پی تجمع شاهزاده های معترض در برابر کاخ پادشاهی عربستان در ریاض 11 شاهزاده را بازداشت کرد.

برخی صفحه های عربستانی ها در شبکه های اجتماعی فاش کردند که گارد پادشاهی عربستان 11 شاهزاده را پس از تجمع آنها در مقابل کاخ حکومتی دستگیر کرد.

این صفحه ها نوشتند که این 11 شاهزاده در پی درخواست شان برای لغو دستور پادشاهی برای توقف خدمات پرداخت هزینه های برق و آب شاهزاده ها و نیز درخواست از آنها برای غرامت مادی به جای حکم قصاص که علیه یکی از پسر عموهای آنها صادر شده، دستگیر شدند.

این در حالی است که فعالان عربستانی در توییتر هشتکی به نام« #الملک_یحاکم_الأمراء_المتجاوزین » منتشر شده و صفحه اخبار عربستان در توییتر نوشت که شاهزاده های بازداشت شده به رهبری«س ع س» هستند و درخواست برای ترک کاخ حکومتی را رد کردند به همین دلیل دستوراتی به گارد پادشاهی  موسوم به«گردان السیف الاجرب»برای دخالت داده شد و آنها دستگیر و به زندان«الحائر» فرستاده شدند تا محاکمه شوند.

لیکن این روایت با روایت دیگری که فعالان منتشر کردند در تناقض است. در روایت فعالان آمده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور بازداشت شاهزاده«ترکی بن محمد بن سعود الکبیر» و شاهزاده«بندر بن محمد بن سعود الکبیر» را صادر کرد و نیرویی از امارتف کاخ آنها را مورد حمله قرار داد و کت بسته آنها را با خود برد امری که باعث شد «آل سعود الکبیر» نشستی فوری برگزار کرده و به امارت ریاض بروند و در آن جا نیز از تجمع منع شدند و کار به درگیری مسلحانه کشید.

به گفته فعالان درگیری میان نیروهای دیوان پادشاهی، امارت و آل سعود الکبیر رخ داد و در اثر آن شاهزاده های آل سعود و نایف و پسران شاهزاده سلطان بن محمد بن سعود الکبیر و برادرش شاهزاده سعود بن محمد و برادرزاده شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن محمد دستگیر شدند.

شاهزاده خانم «نوف» دختر «عبدالله بن محمد بن سعود» در حساب توییتری خود توئیتی منتشر کرد و به بازداشت برادر خود اشاره کرد و نوشت که «در پناه خدا».

این اتفاق چند ساعت پس از ان رخ می دهد که ملک« سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی  با صدور سلسله دستورات پادشاهی تلاش می کند تا اعتراض های مردمی به تصمیم ها درباره اعمال مالیات و افزایش بهای سوخت در عربستان را آرام کند.

ملک سلمان چندین دستور پادشاهی صادر کرد که بر اساس آنها پاداش های مالی به شهروندان غیرنظامی و نظامی داده می شود تا با گرانی معیشت مقابله کنند.

این پاداش جدید پادشاهی به موجب دستورات ملک سلمان فقط به مدت یک سال داده می شود و کارمندان دولتی غیرنظامی و نظامی را فقط شامل می شود.

ملک سلمان به موجب این فرمان جدید دستور داده است که مبلغ 1000ریال عربستان در ماه و به مدت یک سال برای هر کارمند عربستانی که در بخش های مدنی و نظامی کار می کند، به همراه افزایش پاداش مالی و تقدیم 5000ریال به هر نظامی که در جبهه جنگ در جنگ علیه یمن فعالیت می کند، داده شود.

برخی منابع دیپلماتیک پیش بینی کردند که هدف از دستوارت پادشاهی خنثی کردن سلسله اعتراض های گسترده افکار عمومی و کارمندان جزء و نظامی ها پس از بالا رفتن  قیمت های کالا های اساسی و مالیات ها صورت گرفت. اخیرا این اعتراض بالا گرفته است.

در دستور پادشاه آمده است که این دستورات با تلاش شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان صورت گرفته است.

به گفته فعالان عربستانی اقدام پادشاه عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که شهروندان عربستان در شبکه های اجتماعی به شکل گسترده ای از پایین بودن حقوق ها در مقایسه با گرانی معیشت در این کشور انتقاد کردند.

در پی صدور دستور پادشاه عربستان، فعالان عربستانی هشتکی به نام«# العاطلین-منسیین-من- الاوامر»(بیکارها در دستورات فراموش شده هستند) به راه انداختند و این هشتک رتبه نخست را در توییتر عربستان به دست آورد.این اعتراض عربستانی ها به دستورات جدید پادشاه اشاره به شهروندان بیکار و فعال در کارهای غیر دولتی یا حتی کارمندان بخش خصوصی می شوند که دستورات ملک سلمان شامل حال آنها نشده است.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.