در پی نقض آتش بس توسط جبهه النصره، ارتش سوریه مواضع این گروه را در «الصالحیه» و «حرستا» گلوله باران کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، گروه تروریستی جبهه النصره آتش بس در منطقه الغوطه شرقی را نقض کرد.

در پی نقض آتش بس توسط جبهه النصره،  ارتش سوریه مواضع این گروه را در «الصالحیه» و «حرستا» گلوله باران کرد.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد با اجماع قطعنامه ای را تصویب کرد که خواستار توقف اقدامات جنگی  30 روزه در سوریه است.

در این قطعنامه، «داعش»، «القاعده»، «النصره» و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند، از آتش‌بس مستثنا شده‌اند.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: در این قطعنامه، داعش، القاعده، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند، از آتش‌بس مستثنا شده‌اند.

 نبنزیا در جلسه شورای امنیت درباره سوریه تاکید کرد: روسیه به شدت از تهدیدهایی که مقامات آمریکا علیه سوریه و حاکمیت این کشور انجام می دهد، بسیار نگران است. تفسیر این قطعنامه به هیچ وجه نباید مبهم باشد. این شکل سخن گفتن و این اظهارات خصمانه آمریکا باید پایان یابد. ما باید برای حل بحران سوریه، بر اساس قطعنامه 2254 دست به هر کاری بزنیم.

به نوبه خود «متشاو شیو» نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: همانا تصمیم شورای امنیت شماره 2401 حل و فصل سیاسی را رو به جلو می برد چرا که این حل و فصل سیاسی تنها راهیست برای حل و فصل بحران سوریه به حساب می آید.

وی گفت: از تصویب تصمیم شماره 2401 استقبال می کنیم و مبارزه با تروریسم باید ادامه پیدا کند.

در همین زمینه کاخ الیزه پاریس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به منظور اجرای آتش‌بس در سوریه که دیشب در شورای امنیت تصویب شد، و همچنین برقراری صلح در این کشور با ولادیمیر پوتین دیدار خواهند کرد.

در این بیانیه با اشاره به تصویب قطعنامه آتش‌بس یک ماهه در شورای امنیت جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه و به ویژه تخلیه بیماران و مجروحان در منطقه تحت محاصره غوطه شرقی آمده است: «این اولین اقدام اجتناب ناپذیر است. طی ساعات و روزهای آینده در خصوص اجرای آتش بس تلاش وافر خواهیم کرد. آتش بس باید رعایت و نیازهای ضروری هر چه زودتر ارسال شود. تخلیه بیماران و مجروحان نیز فورا صورت گیرد». 
در این بیانیه همچنین بر نقش کشورهای ترکیه، ایران و روسیه به عنوان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه تاکید شده است. 
علاوه بر آن، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز سه شنبه آینده به مسکو سفر می کند. 

از سوی دیگر، خبرنگار المیادین در سوریه گفت که گلوله باران مواضع گروه های مسلح در الغوطه شرقی نشانه آن است که ارتش سوریه می خواهد عملیات نظامی را در این منطقه آغاز کند.

 

تحولات عفرین

در  تحولی دیگر، ارتش ترکیه جاده «جبل الاحلام» و «باسوط» را در منطقه «عفرین» در شمال سوریه  گلوله باران کرد.

خبرنگار اعزامی المیادین به عفرین نیز گفت که ارتش ترکیه شهرک«جندیرس» را به شکل گسترده بمباران کرد و با موشک آن را مورد حمله قرار داد.

 

بازداشت صالح مسلم در کشور جمهوری چک

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که «صالح مسلم» رئیس سابق حزب اتحادیه دموکراتیک کرد و از رهبران برجسته کردهای سوریه در جمهوری چک دستگیر شد.

بنابر گزارش آناتولی، مسلم روز 24 فوریه به درخواست ترکیه و توسط پلیس اینترپل در چک بازداشت شده است. مقامات جمهوری چک اعلام کرده اند: دادگاه در مورد حبس مسلم تصمیم خواهد گرفت و این رای به اطلاع مقامات ترکیه نیز خواهد رسید.مقامات چک همچنین از ترکیه خواسته اند تا مدارک لازم برای استرداد مسلم را سریعا به این کشور ارسال کند. مقامات امنیتی ترکیه به منظور آغاز اقدامات لازم برای استرداد مسلم، در حال ارتباط با وزارت دادگستری هستند. 

در همین حال، «حسین فقه» سخنگوی حزب اتحادیه دموکراتیک در اروپا گفت که جمهوری چک از صالح مسلم تحقیقات انجام می دهد و او را طی ساعت های آینده آزاد می کند.

فقه تأکید کرد که مسلم هیچ گونه ارتباطی با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.