اعلام خبر سرنگونی بالگرد نظامی ترکیه در «عفرین» و کشته شدن دو خلبان آن توسط« رجب طیب اردوغان» خبر خوبی برای ترک ها نیست و نگرانی آنها از احتمال طولانی مدت شدن این جنگ و بیشتر شدن تلفات انسانی و مادی را مورد تأکید قرار می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به تحولات شمال سوریه به ویژه سرنگونی یک بالگرد ارتش ترکیه پرداخت و نوشت: اعلام خبر سرنگونی بالگرد نظامی ترکیه در «عفرین» و کشته شدن دو خلبان آن توسط« رجب طیب اردوغان» خبر خوبی برای ترک ها نیست و نگرانی آنها از احتمال طولانی مدت شدن این جنگ و بیشتر شدن تلفات انسانی و مادی را مورد تأکید قرار می دهد.

پس از 22 روز از دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه و ورود نیروهای ارتش ترکیه به این شهر همچنان جنگ در جا می زند و مشاهده شده که بمباران مواضع وابسته به یگان های حمایت مردمی کرد طی روزهای اخیر بنابر نصیحت ها یا در پاسخ به خواسته روسیه متوقف شد؛ امری که پرسش های زیادی درباره فایده ورود به این جنگ در اساس را مطرح می کند.

ترکیه نیروهای حمایت مردمی را امتداد پ.ک.ک جدایی طلب می داند و به همین دلیل متهم به تروریسم اش می کند و نگران افزایش قدرتش در سایه طرح آمریکا است؛ طرحی که به صراحت دم از تشکیل دولت کرد در شمال سوریه دارد که مقدمات آن تشکیل ارتشی متشکل از 30 هزار نیروی مسلح است که آمریکا آن را به خوبی تسلیح و مجهز می کند.

اردوغان یک هفته قبل از قصد خود برای فاش کردن طرفی که این نیروها را به اسلحه و موشک های ضد زره پوش مجهز کرد، خبر داد که از آنها برای انهدام یک زره پوش ترکیه و کشته شدن هفت نظامی ترک داخل آن شد لیکن این طرف را فاش نکرد چه بسا منتظر رسیدن«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکاست که طی روزهای آینده در چارچوب سفر دوره ای اش به خاورمیانه از آن دیدار می کند.

دولت آمریکا به حمایت از یگان های حمایت مردمی کرد اصرار دارد و درخواست ترکیه برای خروج نظامیانش از شهر«منبج» سوریه در مجاورت عفرین را رد و کاری را روس ها در عفرین کردند و از این شهر خارج شدند را نکرد؛ امری که باعث تنش در روابط آمریکا و ترکیه شد و احتمال برخورد نظامی در شهر منبج میان دو طرف را بیشتر کرد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نارضایتی دولتش از دخالت نظامی ترکیه در عفرین را زمانی که از اردوغان خواست نیروهایش را از این شهر بیرون ببرد، بیان کرد و در روز بعد از این ابراز نارضایتی «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به تهران پرواز کرد تا خواستار توضیحات شود و چه بسا موضع کشورش را برای رهبران ایران تشریح کند.

نشست سران سه جانبه که قرار است در روزهای آینده با حضور رهبران روسیه، ترکیه و ایران در استانبول برگزار شود، بی تردید دخالت نظامی ترکیه در عفرین را در کنار دیگر مسائل استراتژیک مانند حضور نظامی آمریکا در سوریه بررسی کند و  همه اینها در صدر دستورالعمل این نشست خواهد بود.

رئیس حزب خلق جمهوریخواه ترکیه مخالف از اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواست که کانال هایی را برای ایجاد راه حل مشترک برای جنگ در عفرین با دولت سوریه باز کند لیکن اردوغان به این درخواست پاسخ نداد و گفت که «می خواهی در کنار رئیس جمهوری بنشینم که یک میلیون نفر از ملتش را کشت»!

ترکیه در دام عفرین که آمریکا آن را با دقت زیاد مهیا کرد، افتاد؛ دامی که هدفش فرسایش نظامی و مالی ترکیه و تفکیک وحدت اراضی اش است و بهترین راه خروج از این دام با کمترین تلفات هماهنگی با دمشق، تهران و موسکو است تا به برنامه بهتر برای بازگشت ارتش عربی سوریه به عفرین و توقف دخالت نظامی ترکیه در آن رسید و کردها از رهبران سوریه درخواست کردند که دخالت نظامی کند یعنی آنها مخالف این راه حل که از خونریزی همه طرف ها جلوگیری می کند، نیستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.