شاهزاده «محمد بن سلمان» با ادامه روند کنونی در حال ادغام پوپولیسم در داخل، با جنگ افروزی در خارج از کشور است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و حاکم واقعی این کشور، زمانی که «چشم انداز 2030» خود را  حدود دو سال قبل معرفی کرد، کشورش، خاورمیانه و جهان را شگفت زده کرد. هدف این بود که پادشاهی را از یک اقتصاد تحت سلطه دولت که کاملا وابسته به نفت بود، به یک قدرت نوظهور و منبع سرمایه گذاری خصوصی تبدیل کند. بزرگ ترین اقتصاد دنیای عرب در حال حاضر در بین خردگرایی قرون وسطایی روحانیون وهابی و حمایت از رفاه خانواده حاکم آل سعود - که دیگر به دلیل کاهش بهای نفت قادر به تامین هزینه ها نیست - گرفتار شده است.

این شاهزاده جوان در ماه نوامبر یک بار دیگر با بازداشت شاهزادگان و سرمایه داران، وزرا و غول های تجاری، خبرنگاران و صاحب نظران همه را به شگفتی واداشت. این اقدام تحت عنوان «مقابله با فساد» تبلیغ شد و نوعی تغییر فرهنگ در پادشاهی که تقریبا منبع رشوه و فساد بود، محسوب شد.

صدها نفر از بازداشت شدگان (آمار دقیقی ارائه نشد) در قفس طلایی «ریتز کارلتون» در شهر «ریاض» بازداشت شدند. در حال حاضر به نظر می رسد آنها آزادی خود را با بخشی از دارایی شان معاوضه کرده باشند. حدود 95 نفر آزاد شده و ظاهرا محاکمه می شوند. 

با این حال، این سیاست بسیار مبهم است و پارادوکس دارد. بن سلمان خصوصی سازی اعلام شده خود را با خصوصی سازی بخش های کوچکی که به دولت وابسته بودند، آغاز کرده است. این اقدام به رغم بازدارندگی سرمایه گذاران خارجی که برخلاف اهداف آن است، می تواند پروژه های خانگی بن سلمان - مانند «نئوم»، منطقه اقتصادی مرزی در دریای سرخ - را هم با کاهش سرمایه گذاری داخلی مواجه کند. 

این نیز یک پارادوکس است؛ زیرا در 60 سال گذشته، آل سعود خود را ابتدا با پان عربیسم ناصریت و سپس با  شیعه درگیر کرده است. در واقع بن سلمان که همچنین سیاست خارجی و دفاعی را تحت کنترل خود دارد، پوپولیسم در داخل را با ناسیونالیسم جنگ طلبانه در خارج از کشور ترکیب می کند و رویارویی های پراکنده ای را علیه گسترش نفوذ ایران در منطقه آغاز می کند. این اقدامات - به ویژه در مورد جنگ در یمن - موفق به توقف گسترش نفوذ ایران نشده اند، اما به وجهه عربستان سعودی و بن سلمان آسیب جدی زده است.

اوضاع در داخل نیز خیلی مساعد نیست. مقامات عربستان سعودی می گویند که آنها به دنبال جلب دارایی های غیرقانونی به ارزش 100 میلیارد دلار هستند. همانطور که عملیات در ریتز کارلتون، که توسط دلواپسان به عنوان یک «سرکوب فاخر» شناخته می شود، گفته شد که حدود 107 میلیارد دلار پول دریافت شده است. این رقم در مقایسه با اهداف بلندپروازانه سرمایه گذاری در انقلاب اقتصادی مورد نظر بن سلمان رقم بالایی نیست.این سرکوب حتی ممکن است شور و شوق سرمایه گذاران را برای خرید سهام در غول نفتی آرامکو فرونشاند.

شاید عربستان به یک برنامه جامع برای مقابله با فساد نیاز داشت اما این اقدام ولیعهد 32 ساله که خود مالک یک قایق تفریحی 500 میلیون دلاری، نقاشی 450 میلیون دلاری لئوناردو داوینچی/ف قصر 320 میلیون دلاری به سبک کاخ ورسای در فرانسه و ... است، اقدام بسیار گزینشی و سوال برانگیزی به نظر می رسد. همواره میان بودجه آل سعود و بودجه عمومی عربستان، یک خط عمدتا مبهمی وجود داشته است. هزینه به دست آمده از ریتز کارلتون آن را روشن نمی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.