اظهارات نژادپرستانه اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره مهاجران با موج خشم و اعتراض بسیاری مواجه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان آمریکا گزارش داد: اظهارات بسیار نژادپرستانه رئیس جمهور آمریکا بسیاری از مقامات را تا حدی خشمگین کرده که آنها خواستار عذرخواهی «دونالد ترامپ» شده اند.

 اتحادیه آفریقا به عنوان گروهی که 55 کشور این قاره را نمایندگی می‌ کند، با انتشار بیانیه‌ ای بی‌ سابقه از رئیس جمهور آمریکا خواسته بابت سخنان توهین‌ آمیز و نژادپرستانه‌ اش رسما عذرخواهی کند.

دفتر این اتحادیه ضمن ابراز شگفتی، عصبانیت و هراس از سخنان رئیس جمهور آمریکا گفته دولت ترامپ درک درستی از آفریقایی‌ ها ندارد.

اتحادیه آفریقا در واکنش به سخنان توهین آمیز رئیس جمهور آمریکا علیه کشورهای آفریقایی، هائیتی و السالوادور این اظهارات را «هشدار آمیز» خواند و اعلام کرد: «با توجه به این واقعیت تاریخی که شمار زیادی از آفریقائیان به عنوان برده پا به خاک آمریکا گذاشتند، این اظهارات ترامپ برخلاف عرف و رفتارهای پذیرفته و قابل قبول است.»

«اِبا کالوندو» سخنگوی اتحادیه آفریقا در این باره گفت: «بیان این اظهارات بسیار مایه تعجب است، زیرا آمریکا نمونه کشوری در جهان است که نقش مهاجرت را در زایش کشوری مبتنی بر ارزش های قدرتمندی همچون تنوع و فرصت به نمایش می گذارد.»

در بیانیه اتحادیه آفریقا، این سخنان،‌ بی‌ احترامی به شان بشریت، بی‌ توجهی به گوناگونی قومی و توهین به باورهای آمریکایی عنوان شده است.

پیشتر سفیر هائیتی در آمریکا نیز از دونالد ترامپ خواسته است که از آنچه علیه مهاجران و خارجی‌ های مقیم آمریکا بر زبان آورده، عذرخواهی کند.

سفیر هائیتی روز جمعه در واشنگتن اظهار داشت که امیدوار است ترامپ سخنان ناشایست بر زبان نیاورده باشد، اما «اگر چنین کاری کرده باشد، باید عذرخواهی کند نه تنها از مردم هائیتی، بلکه از خود مردم آمریکا.»

دولت السالوادور هم از آمریکا خواهان توضیح رسمی شده است. «سانچز ثرن» رئیس جمهور السالوادور گفته است: «اظهارات ترامپ توهین به حرمت مردم ماست.»

کشور آفریقایی بوتسوانا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این اظهارات ترامپ «بسیار غیرمسئولانه، نژادپرستانه و قابل سرزنش است.»

این کشور همچنین اعلام کرد که سفیر آمریکا در بوتسوانا را برای ابراز نارضایتی خود از این اظهارات احضار کرده است. 

در بیانیه دولت بوتسوانا آمده است: «دولت بوتسوانا در شگفت است که چرا رئیس جمهور آمریکا باید از این گونه لحن موهنی برای صحبت در مورد کشورهایی استفاده کند که برای سال های طولانی با آنها روابط دوستانه و سودمند دارد.»

کنگره ملی آفریقا نیز اظهارات ادعایی رئیس جمهور آمریکا را به شدت اهانت آمیز خواند. «مموسی مایمان» رهبر حزب مخالفان در آفریقای جنوبی هم اظهارات ترامپ را «منزجر کننده» خواند و گفت: «نفرت ترامپ از اصالت نژادی «باراک اوباما» - رئیس جمهور پیشین آمریکا - اکنون به کل یک قاره گسترش یافته است.» 

وزیر روابط بین الملل اوگاندا نیز این اظهارات را «تاسف بار» خواند و ابراز امیدواری کرد که سران کشورهای آفریقایی در نشست بعدی اتحادیه آفریقا که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، به این اظهارات واکنش نشان دهند.

پیش از این وزارت خارجه بوتسوانا سفیر آمریکا در این کشور را برای ارائه توضیح درباره اظهارات توهین‌ آمیز ترامپ احضار کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا برای سفیران خود در برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین آیین‌ نامه‌ ای فرستاده تا به آنها آموزش دهد چگونه با چنین اعتراضاتی برخورد کنند.

«پل رایان» سخنگوی مجلس نمایندگان روز جمعه گفت که اظهارات توهین آمیز ترامپ را درباره ملت‌ های آفریقایی و همچنین کشورهایی مانند هائیتی و السالوادور بسیار ناشایست می‌ داند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که رئیس جمهور اظهارات توهین‌آمیز را رد می‌ کند. خود ترامپ نیز در یک پیام توئیتری گفته است که با این زبان سخن نگفته است.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ های معتبر آمریکا، مانند واشنگتن پست و نیویورک تایمز هم از قول چندین منبع دیپلماتیک نقل کرده‌ اند که ترامپ در نشستی با نمایندگان کنگره که برای گفت و گو درباره اصلاح قوانین مهاجرت با رئیس‌ جمهور دیدار می‌ کردند، آشکارا گفته است که چرا از کشورهایی مثل هائیتی که مانند «چاه مستراح» می مانند، به آمریکا مهاجر وارد می‌ شود و نه از کشورهای ثروتمندی مثل نروژ؟

نشست خصوصی ترامپ با چندین نماینده کنگره امریکا روز پنجشنبه در کاخ سفید برگزار شده بود.

با وجود این، خود او استفاده از واژه انگلیسی معادل «چاله مستراح» را تکذیب کرده اما کاخ‌ سفید ضمن دفاع از رئیس جمهور، بر زبان راندن این کلمات را تکذیب یا تایید نکرده است.

توئیت ترامپ پس از انتشار گزارش‌ هایی صورت گرفته که در آنها گفته شده رئیس‌ جمهور آمریکا با زبانی ناپسند به کشورهای آفریقایی، هائیتی، السالوادور اهانت کرده و گفته چرا آمریکا باید به مردم این کشورها اهمیت بدهد.

پس از تکذیب ترامپ، دو جمهوری خواه حاضر در جلسه هم به حمایت از رئیس جمهور هم حزبی خودشان بر آمده‌ اند اما «دیک دوربین» سناتور دموکرات  مصرانه می‌ گوید این کلمات را با گوش خودش شنیده و ترامپ چند بار از این کلمات نژادپرستانه استفاده کرده است.

روز جمعه ترامپ در توئیتر خود نوشت که اگر چه قبول دارد کلمات تندی در جلسه خصوصی با نمایندگان کنگره به کار برده اما «چاله مستراح» را برای توصیف چند کشور آفریقایی و هائیتی به کار نبرده است.

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز دونالد ترامپ را به بیان اظهارات شرم‌ آور و نژادپرستانه متهم کرد و این اظهارات را خلاف ارزش‌ های جهانی دانست.

«روپرت کولویل» سخنگوی حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد گفته است اگر واقعا تایید شود رئیس‌ جمهور آمریکا چنین حرفی زده است، با ابراز تاسف باید گفت واژه دیگری جز نژادپرستی وجود ندارد.

سخنگوی سازمان ملل به سخنان ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی او در سال 2016 اشاره کرده که طی آن او گفته بود مهاجران مکزیکی مجرم و زناکار هستند.

سخنگوی سازمان ملل متحد هشدار داده است چنین اظهاراتی خطرناک است و انکارکننده ارزش‌ هایی است که جهان از زمان پایان جنگ جهانی دوم برای آن تکاپو کرده است.

طی هفته‌ های اخیر، دولت آمریکا سعی در محدود کردن ورود اعضای خانواده‌ های مهاجران به این کشور را کرده است. دولت آمریکا همچنین تغییراتی جدی در وضعیت قانونی هزاران مهاجر داده است.

نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا هم در واکنش گفته‌ اند این اظهارنظر ترامپ آشکارا نشان می‌ دهد او «نژادپرست» است.

واشنگتن پست اولین بار در گزارشی از اظهارنظر توهین‌ آمیز دونالد ترامپ خبر داد.

کاخ سفید بدون تکذیب سخنان ترامپ در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «بعضی از سیاستمداران در واشنگتن مدافع منافع کشورهای خارجی هستند ولی ترامپ همیشه برای مردم آمریکا می‌جنگد.»

به ادعای این بیانیه، ترامپ در پی اصلاح قوانین مهاجرتی آمریکاست تا این کشور پذیرای مهاجرانی باشد که به رشد اقتصادی آمریکا کمک کنند.

همزمان با واکنش‌ های گسترده و خشم‎‌ آلود به اظهارات جدید ترامپ، سفیر آمریکا در پاناما استعفا داده و گفته دیگر نمی‌ تواند با دولت ترامپ کار کند.

«جان فیلی» که یک کهنه تفنگدار و خلبان سابق بالگرد در ارتش آمریکا بوده، روز جمعه اعلام کرد که تصمیمش در این باره را اواخر ماه دسامبر گذشته به وزارت خارجه در واشنگتن خبر داده است.

او گفت: «به عنوان عضو کوچکی از دستگاه دیپلماسی کشورم، سوگند خورده‌ ام که به رئیس‌ جمهور و سیاست‌ هایش حتی اگر با آنها همراه نباشم، وفادار بمانم و چنانچه احساس کردم نمی‌ توانم چنین کنم کنار بکشم. برای همین هم اکنون تقاضای استعفای خودم را تقدیم کرده‌ ام.»

فیلی نخستین دیپلمات ارشد آمریکا نیست که به تازگی کناره گیری کرده است. در ماه دسامبر گذشته، «الیزابت شکل فورد» که سفیر آمریکا در سومالی بود اما در نایروبی مستقر شده بود، به دلایل مشابهی کناره‌ گیری کرد.

شکل‌ فورد در استعفانامه خودش به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا آورده بود استعفا می دهد چون آمریکا از حقوق‌ بشر به عنوان اولویت اصلی در سیاست خارجی خود عدول کرده است.

«پیتر لویس» مدیر مطالعات آفریقایی در کالج مطالعات بین المللی پیشرفته در دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: «من فکر نمی کنم موج اعتراضات و خشم به ین زودی فروکش کند. من گمان می کنم این اظهارات در نهایت روابط آمریکا با چندین کشور را مسموم کند.»

لویس گفت ترامپ با تضعیف روابط خود با آفریقایی ها به منافع خود آسیب می زند.»

آمریکا حدود 6 هزار نیرو در 53 کشور مختلف در آفریقا دارد. بسیاری از آنها در پایگاه آمریکا در جیبوتی مستقر هستند.

به دنبال چنین انتقادات و استعفاهایی، آیا ترامپ در نهایت عذر خواهد خواست؟! این اقدام بعید به نظر می رسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.