سخنان توهین ‌آمیز رئیس‌ جمهور آمریکا درباره مهاجران برخی کشورها به آمریکا با انتقادهای زیادی همراه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یک روزنامه نگار هائیتیایی – آمریکایی در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: من می توانم یک مطلب تاثیر گذار در مورد هائیتی، جزیره ای که زادگاه پدر و مادرم و اولین کشور مستقل سیاه پوست در نیمکره غربی است، بنویسم. من می توانم در مورد زیبایی این جزیره، موسیقی و هنر آن، عظمت کوه ها، آب های آبی کریستالی که آن را احاطه کرده اند، انعطاف پذیری مردم هائیتی، اخلاق کاری باور نکردنی مان، و ایمان مان بنویسیم. من می توانم درباره پدر و مادرم به شما بگویم، چگونه آنها با بسیاری دیگر از هائیتی ها به آمریکا آمدند، چگونه آنها رویای آمریکایی ها را درک کردند و رشد کردند، و در نهایت چگونه من و بسیاری از نسل اولی های هائیتیایی - آمریکایی محصول رویاهای والدین مان بودند.

من می توانم به شما بگویم که چگونه در طول زندگی خود، انرژی و وقت بسیاری صرف کردم تا مردم آمریکا را با حقایق هائیتی آشنا کنم و آنها را از نگرانی های مخرب و نادرست در مورد کشور زادگاه پدر و مادرم خلاص کنم.

در هشتمین سالگرد زلزله مخرب هائیتی در 12 ژانویه 2010، رئیس جمهور در دفتر کار خود در کاخ سفید با صدای بلند می گوید چرا باید مهاجرانی از کشورهای هائیتی، السالوادور و کشورهای آفریقایی که به مانند «چاله مستراح» هستند را برای به ایالات متحده راه دهیم! ترامپ با انتشار توئیتی انکار کرده که این بیانیه را منتشر کرده است. سناتور «ریچارد جی دوربین» از ایالت «ایلینوی» که در اتاق بود، روز جمعه گفت: «او این سخنان پر از نفرت را گفت و آنها را بارها و بارها گفته است.»

اما رئیس جمهور باید بداند که حتی اگر ویدئوهای این اظهارنظر او هم وجود داشته باشد، هیچ عواقب سیاسی در انتظار او نخواهد بود. او مانند همه ما می داند که اظهارنظرهای نژادپرستانه و بیگانه ستیزانه پایه کار او را تشکیل می دهد و افرادی که او را روی کار آورده اند بیش از همه از این اظهارات خرسندند زیرا او بدون هیچ مشکلی می تواند نژاد پرستی مورد علاقه آنها را طرح کند. جای تعجب نیست که میهمانان فاکس نیوز از این نظر دفاع کرده اند.

در حال حاضر، در پاسخ به اخبار مربوط به گزارش های این اظهارات منزجر کننده، افرادی هستند که رای دادن و اهمیت انتخابات میان دوره ای 2018 را برجسته می سازند؛ به طوری که گویی دموکراسی آمریکایی از دخالت و فساد رها می شود. آیا رئیس جمهور واقعا ارزش های آمریکا را انعکاس می دهد؟ باید رئیس جمهور را با حقایق هائیتی آشنا کرد؛ زیرا گویا او از جهل رنج می برد.

اما رئیس جمهور تنها کسی نیست که چنین برداشت ضعیفی از دنیای در حال توسعه دارد. او هیچ نژادپرستی جدیدی را نشان نداده است. او یک بار دیگر نژادپرستی ای را نشان داد که در آمریکا وجود داشته است. ما باید او را برای سه یا هفت سال دیگر تحمل کنیم، به این معنی که جمهوری خواهان در حال حاضر قدرت را در اختیار دارند و بیشتر سرمایه گذاری می کنند تا قدرت را به دست آورند تا کارهای خوبی برای همه آمریکایی ها انجام دهند!

من تنها کاری که می توانم در حال حاضر انجام دهم، تزریق امید است. من قصد دارم به شما بگویم که هیچ رئیس جمهوری برای همیشه خدمت نمی کند. من قصد دارم کلماتی مانند «مقاومت» و «مبارزه» را پیشنهاد کنم. و من قصد دارم یک بار دیگر به آمریکایی ها ارزش هائیتی را یادآوری کنم؛ همانطور که ما شایستگی توجه و احترام بیشتر از سوی رئیس جمهور ایالات متحده را داریم.

اما من نمی خواهم این کار را انجام دهم. من از این دروغ ها خسته ام. من هیچ امیدی برای تزریق به دیگران ندارم. من نمی خواهم به دلیل یک نژادپرستی غم انگیز و بدون کنترل از سوی یک رهبر جهانی، این لحظه را به لحظه ای برای توجیه اعمال نژادپرستانه به میلیون ها نفر از مردم هائیتی یا آفریقا و یا السالوادور تبدیل کنم.

این لحظه ای دردناک و ناراحت کننده است. به جای تلاش برای گذران از این لحظه، ما باید با آن بنشینیم، و در غم و اندوه و تحقیر آن قرار گیریم. ما باید با ناراحتی بنشینیم و ببینیم که رئیس جمهور چندین کشور را «چاله مستراح» نامیده است. هیچ کس این سخنان را به چالش نمی کشد و ما را نجات نمی دهد. قبل از اینکه بتوانیم چگونگی نجات خودمان را از این اظهارات عجیب ارزیابی کنیم، باید با آن کنار بیاییم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.