گفتگوها برای تشکیل «ائتلاف بزرگ» در آلمان به عنوان آخرین شانس صدراعظم این کشور برای تشکیل دولت در حال برگزاری است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی نوشت: مرکل اکنون فقط یک شانس دیگر دارد تا برای تشکیل یک دولت ائتلافی تلاش کند و اگر که شکست بخورد، دیگر باید با قدرت خداحافظی کند. 

از تشکیل «ائتلاف بزرگ» اکنون به عنوان تنها بخت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان برای تشکیل یک دولت باثبات یاد می شود.

امروز دوشنبه قرار است مرکل برای دومین روز با «مارتین شولتز» رهبر حزب سوسیال دموکرات دیدار و گفت و گو کند؛ اقدامی که در تلاش برای پایان دادن به بن بست سیاسی و تضمین چهارمین دور صدراعظمی مرکل صورت می گیرد.

دو رهبر قرار است بر سر سیاست اتحادیه اروپا که به مهمترین موضوع در مذاکرات محسوب می شود، به مذاکره بنشینند. 

حزب سوسیال دموکرات می خواهد که دولت آینده برلین از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پیروی کند و از ایجاد بودجه منطقه یورو و یک وزیر دارایی در اتحادیه اروپا حمایت کند. اما این درخواست از سوی رهبران محافظه کار - به ویژه در اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن به عنوان خواهرخوانده حزب دموکرات مسیحی  - به دیده شک و تردید نگریسته می شود.

برخی شخصیت های سرشناس آلمان از دستور کار ماکرون برای ادغام بخش های اقتصادی اتحادیه اروپا حمایت می کنند.

آنگلا مرکل گفته است به دستیابی به توافق با حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت ائتلافی امیدوار است.

سخنان صدراعظم آلمان در حالی بیان شد که حزب دموکرات مسیحی به رهبری وی از روز یکشنبه به مدت پنج روز با سوسیال دموکرات ها برای تشکیل «ائتلاف بزرگ» در حال مذاکره است. این مذاکرات 100 روز پس از برگزاری انتخابات این کشور برگزار می شود.

«ائتلاف بزرگ» که از سال 2013 در آلمان قدرت را در دست دارد به ائتلاف دو حزب اصلی این کشور (حزب دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات) اطلاق می شود. از تکرار این ائتلاف اکنون به عنوان تنها بخت  مرکل برای تشکیل یک دولت باثبات یاد می شود. پیش از این مذاکره صدراعظم آلمان با دو حزب «سبزها» و «دموکرات آزاد» شکست خورده بود.

حزب سوسیال دموکرات آلمان که در انتخابات ماه سپتامبر گذشته ضعیف ترین نتیجه از سال 1933 تاکنون را به دست آورد به دنبال دعوت «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان حاضر به مذاکره برای ائتلاف مجدد با حزب دموکرات مسیحی شد.

«مارتین شولتز» رهبر حزب سوسیال دموکرات پس از اعلام نتیجه انتخابات سراسری آلمان شرکت حزبش در دولت ائتلافی با حزب دموکرات مسیحی را منتفی دانسته بود.

با این حال او اکنون از مشارکت «سازنده» حزبش در مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی سخن می گوید. رئیس پیشین پارلمان اروپا در مورد گفتگوها برای تشکیل «ائتلاف بزرگ» گفت: «ما خط قرمزی تعیین نمی کنیم و در مقابل قصد داریم تا آنجا که امکان دارد سیاست های قرمز [رنگ حزب سوسیال دموکرات] را پیش ببریم.»

با وجود تغییر موضع مارتین شولتز همچنان بخش قابل توجهی از اعضای حزب «سوسیال دموکرات» با تشکیل یک دولت ائتلافی دیگر به رهبری آنگلا مرکل مخالفت می کنند. آنها بر این باورند که حزبشان با شرکت در دولت ائتلافی به رهبری حزب دموکرات مسیحی آرای خود را از دست خواهد داد و تشکیل چنین دولتی تنها به تقویت حزب راست افراطی «جایگزین برای آلمان» خواهد انجامید.

مرکل چهارمین دوره صدراعظمی خود را می گذراند. این تداوم صدر اعظمی انتقاد شماری از سیاستمداران و شهروندان این کشور را برانگیخته است. «توماس اوپرمان» معاون رئیس پارلمان آلمان خواستار کاهش تعداد دفعاتی شد که صدراعظم می‌ تواند در این سمت باقی بماند.

اوپرمان ابراز امیدواری کرد که صدراعظم آلمان در فرصت مناسب، از این منصب کناره‌ گیری کند.

اوپرمان گفت: «من از کاهش دوران صدراعظمی حمایت می‌ کنم به طوری که به 8 تا 10 سال محدود شود. شما در این وضعیت به سختی می‌ توانید رویکرد دموکراتیک داشته باشید.»

اوپرمان افزود: «من امیدوارم که مرکل در این دوره، زمان مناسبی را برای ترک این سمت پیدا کند.»

وی در عین حال گفت که مدت زمان صدراعظمی می‌تواند از 4 سال به 5 سال افزایش یابد.

مرکل از سال 2005 تاکنون صدراعظم آلمان است. وی نخستین زنی است که به چنین سمتی در آلمان منصوب شده است. وی در سال های 2009 و 2013 هم بار دیگر صدراعظم آلمان شد.

نظرسنجی‌ های اخیر نشان می‌ دهد که 40 درصد از مردم آلمان تمایل دارند که مرکل همچنان صدراعظم باشد اما کمی بیشتر از این تعداد عقیده دارند که وی باید از سمت کناره‌ گیری کند.

مرکل اکنون فقط یک شانس دیگر دارد تا برای تشکیل یک دولت ائتلافی تلاش کند و اگر که شکست بخورد، دیگر باید با قدرت خداحافظی کند.

به گفته «استفان کرنلیوس» نویسنده بیوگرافی آنگلا مرکل، «زمان برای او در حال اتمام است و او تحت فشاری فزاینده قرار دارد تا چنین اتفاقی را رقم بزند.»

پایان دوران رهبری  مرکل در آلمان ممکن است سریع تر از آنچه که هر کسی پیش بینی می کرد اتفاق بیفتد و  نشانه ها حاکی از تضعیف قدرت و جایگاه سیاسی او است. با این حال تحلیلگران معتقدند کناره گیری مرکل از قدرت منجر به یک خلا ناگوار نه فقط در آلمان بلکه در جهان غرب شود؛ چرا که مرکل یکی از قدرتمندترین وزنه های متقابل حامی رویکرد بین المللی در برابر رویکرد حمایت از داخل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.