پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال بن بست در مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی؛

روزهای سخت آنگلا مرکل / اروپا در حالت «استند بای»

درپی ناکامی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای ایجاد یک ائتلاف سه حزبی، احتمال دارد که انتخابات پارلمانی در این کشور دوباره برگزار شود؛ در حالی که رهبری این کشور بر اروپا هم زیر سوال رفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان بی سی آمریکا گزارش داد مذاکرات چهار هفته ‌ای میان احزاب متحده (دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی)، حزب دموکرات آزاد (FDP) و حزب سبزها برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان، با خروج حزب دموکرات آزاد از گفت ‌و گوها به بن بست رسید. «کریستیان لیندنر» رئیس حزب دموکرات آزاد گفت: «طرفین نتوانستند به یک مبنای اعتمادآفرین و ایده ‌ای مشترک برای مدرن کردن کشور دست یابند.»

وی در توئیتی نوشت: «ما کسی را به تخطی از اصول ‌متهم نمی ‌کنیم اما خودمان بر سر مواضع ‌مان می ‌ایستیم. ما به خاطر تغییر انتخاب شدیم. حکومت نکردن بهتر از حکومت کردن کاذب است. خداحافظ!»

لیندنر ادامه داد که پس از چند هفته، اسناد چانه ‌زنی‌ ها پر از تناقض ‌ها، پرسش‌ های پاسخ داده نشده و اختلاف ‌نظر بر سر اهداف است. او گفت که حزب دموکرات آزاد حاضر نیست به توافقی فرمالیته، آن هم با پول مردم تن بدهد.

لیندنر گفت که حزب دموکرات آزاد به وخیم بودن وضعیت کشور واقف است اما چنین تصمیمی را گرفته زیرا تغییرات مورد نظر در مذاکرات قابل دستیابی نبودند.

انتقادات

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با ابراز تاسف از خروج حزب دموکرات آزاد از مذاکرات ائتلاف گفت احزاب متحده باور داشتند که راه مشترکی برای توافق وجود دارد. او اعلام کرد که مراتب و جزئیات امر را به اطلاع «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس جمهور خواهد رساند.

مرکل افزود که به عنوان مسئول دولت، تمام سعی خودش را به کار می ‌گیرد تا آلمان از این وضعیت دشوار بیرون بیاید.

مرکل ابراز تأسف کرد که پس از هفته‌ ها مذاکره بین احزاب متحده و حزب دموکرات آزاد راه حلی مشترک به دست نیامد.

«کاترین گورینگ اکهاردت» رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان، از حزب دموکرات آزاد انتقاد کرد که به مسئولیت خودش در تشکیل دولت ائتلافی عمل نکرد. اکهاردت گفتٰ: «احزاب متحده، حزب دموکرات آزاد و سبزها تنها در نکاتی جزئی با هم اختلاف نظر داشتند. در موضوع حفظ محیط زیست، کشاورزی و مهاجرت بین طرفین اشتراک نظرها بیشتر از آن چیزی بود که تصور آن می‌ رفت.»

«جم اوزدمیر» رهبر حزب سبزها نیز تصمیم حزب دموکرات آزاد برای خروج از مذاکرات ائتلافی را مورد انتقاد قرار داد و گفت سبزها تا آخرین لحظات آماده بودند تا یک ائتلاف تشکیل شود اما یکی از طرفین این آمادگی را نداشت. وی گفت: «متاسفانه حزب دموکرات آزاد از همان آغاز نشان داد که آماده چنین روندی نیست، در حالی که سبزها در مذاکرات نسبت به بسیاری مسائل منعطف بودند.»

حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) هم پس از شکست ائتلاف جاماییکا هرگونه مشارکت در دولت آتی را رد کرد. «رولف اشتنگر» معاون این حزب، در توئیتی نوشت که موضع این حزب هیچ تغییری نکرده و هر گونه ورود به دولت منتفی است. حزب سوسیال دموکرات پس از ریزش شدید آراء ‌‌اش در انتخابات اکتبر، از ائتلاف بزرگ با احزاب متحده بیرون آمد.

در این میان، اتاق صنایع و بازرگانی آلمان نسبت به فاز طولانی ناامنی و تاخیر در تشکیل دولت ابراز نگرانی کرده است. «اریک شوایتزر» رئیس این اتاق، نامشخص بودن وضعیت دولت برای اقتصاد آلمان را یک ناامیدی خواند.

به عقیده شوایتزر، فرصت برای عبور از مرزهای اید‌ئولوژیک و یافتن راه‌ حلی اصولی در این میان از دست رفت. او گفت: «اینک با تاخیری طولانی در پرداختن به مهم ‌ترین مسائل پیش رو مواجه هستیم.»

اتاق صنایع و بازرگانی آلمان در عین حال ابراز اطمینان کرده که طرفین بتوانند به مصالحه‌ معقولی دست یابند.

اگر رهبر حزب دموکرات آزاد در موضع خود تجدید نظر نکند و به روند مذاکرات برنگردد، مرکل احتمالا مجبور خواهد شد که یک دولت اقلیت تشکیل بدهد یا انتخابات تازه‌ ای برگزار کند.

اختلافات

این سه حزب که برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش می کردند در ارتباط با نظام مالیاتی در آلمان، مسائل مربوط به پناهندگی و سیاست های زیست محیطی اختلاف نظر دارند.

پیچیده ‌ترین معضل بر سر این است که آیا پناهجویان سوری می ‌توانند اعضای خانواده خود را به آلمان بیاورند یا نه.

حزب سبز آلمان معتقد است پناهجویان در صورتی سریع ‌تر در جامعه ادغام می ‌شوند که بستگان‌ شان نیز همراهشان باشد و خواهان سیاست انعطاف ‌پذیرتری در قبال آنها است ولی حزب اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری مرکل که نسبت به موفقیت حزب دست راستی «جایگزین برای آلمان» حساس شده، موضعی محتاطانه در این زمینه اتخاذ کرده است.

حزب جایگزین برای آلمان با رویکرد ضد مهاجرتی خود توانست برای اولین بار چند کرسی در پارلمان آلمان به خود اختصاص دهد.

اختلافات ایدئولوژیک همچنین مانع از توافق این احزاب بر سر سیاست‌ ها در مورد صنعت انرژی آلمان شده است. حزب دموکرات آزاد از تعهد برای کاهش شدید وابستگی به انرژی زغال سنگ ناراضی است و این با اولویت‌ های زیست‌ محیطی سبزهای آلمان در مغایرت است.

تبعات

تحلیلگران سیاسی اکنون در حال گمانه زنی در این خصوص هستند که پس از ناکامی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان و قرار گرفتن ادامه رهبری مرکل در هاله ای از ابهام، چه بر سر بزرگ ترین اقتصاد اروپا خواهد آمد.

شکست تشکیل دولت ائتلافی در بزرگ ترین اقتصاد اروپا می تواند پیامدهای برای دیگر کشورهای این منطقه داشته باشند.

از جمله نگرانی های برگزاری انتخابات مجدد در آلمان این است که برگزاری دوباره انتخابات باعث افزایش آرای حزب راستگرای افراطی جایگزین برای آلمان شود؛ حزبی که در انتخابات ماه سپتامبر توانست 13 درصد آراء را کسب کند و به عنوان نخستین حزب راستگرای آلمان بعد از جنگ جهانی دوم وارد «بوندستاگ» (پارلمان آلمان) شود.

حزب جایگزین برای آلمان با حربه ترساندن جامعه از پناهجویان رای خود را افزایش داد و اکنون یکی از اختلاف نظرها برای تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل مسئله پیوستن خانواده های پناهجویان سوری به آنهاست. موضوعی که آنگلا مرکل را محافظه کارتر کرده است زیر از افزایش آرای حزب جایگزین برای آلمان نگران است.

اکنون سه گزینه روی میز است: تشکیل دولت اقلیت، تشکیل یک ائتلاف بزرگ دیگر، یا برگزاری انتخابات جدید.

هر یک از این سناریوها اخبار بدی برای مرکل هستند زیرا موقعیت وی با به بن بست کشیده شدن مذاکرات تضعیف می شود.

این بن بست همچنین سوالاتی را در مورد آینده رهبری آلمان بر منطقه یورو بر می انگیزد. این تحول، همچنین تبعاتی برای یونان و روند برگزیت دارد.

در نشست آتی اروپا انتظار می رود ادغام های جدید در منطقه یورو صورت گیرد. با این حال، بدون وجود رهبری مشخص در آلمان، اروپا وارد حالت «استندبای» خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.