امروز صبح همه با خبر زلزله سیاسی در اروپا از خواب بیدار شدیم زیرا شگفتی ها در انتخابات روز یکشنبه تا حدی بود که حتی «بانوی آهنین» هم تغییرات را احساس کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی میل در گزارشی نوشت: آلمان یکی از کشورهای اصلی اروپا است بنابراین نتایج انتخابات روز گذشته بر روند کار این قاره تاثیر بسزایی خواهد داشت.

پیروز واقعی انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در آلمان حزب راست گرا و پوپولیستی «جایگزین برای آلمان» بود. آرای احزاب حاکم کنونی به شدت از 40 درصد پیش بینی شده کاهش یافت و آرایش پارلمان شش حزبی شد. حزب حاکم دموکرات مسیحی بدترین عملکرد خود را از سال 1949 تاکنون ارائه کرد و دولت آینده آلمان احتمالا ائتلافی از سه حزب خواهد بود.

پس از اعلام نخستین نتایج انتخابات پارلمانی، که شکستی برای احزاب حاکم کنونی بود، رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان صریحا اعلام کردند که وارد ائتلاف دولتی نخواهند شد و  در جایگاه اپوزیسیون قرار خواهند گرفت. آنها می‌ گویند نتایج انتخابات در واقع یک «نه» به ائتلاف بزرگ حاکم بود، بنابراین سوسیال‌ دموکرات‌ ها از لحاظ اخلاقی موظف ‌اند به این خواست رای ‌دهندگان احترام بگذارند.

در رد ائتلاف بزرگ و مشارکت در دولت، سوسیال ‌دموکرات‌ ها به آرایش جدید پارلمان نیز  توجه دارند. اگر آنها وارد ائتلاف دولتی شوند، آنگاه رهبری اپوزیسیون به دست حزب جایگزین برای آلمان خواهد افتاد و موقعیت این حزب راست گرا و افراطی را در ساختار سیاسی آلمان بیش از پیش تقویت خواهد کرد. اما حضور حزب سوسیال دموکرات در اپوزیسیون این شانس را از آنها خواهد گرفت.

تا دیروز مرکل در تمامی نظرسنجی ها پیشتاز بود اما اکنون آینده و ثبات او و حزبش زیر سوال رفته است.

کسب پیروزی 13 درصدی شاید برای برخی هواداران حزب پوپولیست و ضد خارجی جایگزین برای آلمان نیز دور از انتظار بود. به همین دلیل فریاد شادی ناشی از این پیروزی بزرگ، در ستاد مرکزی این حزب در برلین بلند شد. اعضا و رهبران این حزب جشن پیروزی خود را با خواندن سرود ملی آلمان و به پرواز درآوردن بادکنک‌ های رنگارنگ آغاز کردند.

برای نخستین بار در تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم آلمان، حزبی وارد پارلمان آلمان شده که راست ‌تر از حزب حاکم دموکرات مسیحی است.

در مراسم پیروزی این حزب، شعارهای مبنی بر درخواست استعفای آنگلا مرکل نیز در فضای جشن طنین ‌انداز بود.

حزب سوسیال دموکرات آلمان و احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحیبازندگان انتخابات سراسری 2017 آلمان هستند. سوسیال‌ دموکرات‌ ها حدود 5 درصد و  اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بیش از 8 درصد آرای خود را نسب به انتخابات سال 2013 از دست دادند.

با این نتایج حزب سوسیال دموکرات بدترین نتایج تاریخ خود را به‌ دست آورده است. دهه‌ های قبل آراء این حزب کمتر از 30 درصد نبود. علاوه بر مشکلات موجود در کل سوسیال دموکراسی اروپا در دو دهه اخیر، سوسیال‌ دموکرات‌ های آلمان از  زمان دولت «گرهارد شرودر» به بعد، بخش قابل توجهی از آراء خود در میان رای‌ دهندگان سنتی و بیش از همه طبقه کارگر و طبقه متوسط آلمان خود را از دست داده است. سیاست‌ های راست گرایانه شرودر یک علت آن بوده است.

احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی نیز به‌ نظر می‌رسد چوب سیاست ‌های مهاجرتی مرکل در سال 2015 را خوردند. مرکل هر چند به خوبی توانست از پس ورود مهاجران از خاورمیانه به آلمان بربیاید، اما این کار بدون آسیب نبود و او بخشی از نفوذ خود در میان رای‌ دهندگان را از دست داد و این آراء به‌ طور گسترده ای به کیسه حزب جایگزین برای آلمان ریخته شد.

برندگان واقعی انتخابات

انتخابات پارلمانی روز یکشنبه دو برنده واقعی داشت. برنده اول حزب پوپولیست جایگزین برای آلمان است که در سال 2013 در صحنه سیاست آلمان ظهور کرده است. این حزب پیش از انتخابات روز یکشنبه، تنها در چند پارلمان محلی آلمان حضور داشت اما اکنون نه تنها وارد پارلمان فدرال شده، بلکه به سومین فراکسیون قوی در بوندستاگ تبدیل شده است.

دومین برنده واقعی انتخابات روز یکشنبه، حزب دموکرات‌ های آزاد است. این حزب در سال 2013 نتوانست از حد نصاب 5 درصد عبور کند و به‌ شکل غیرمنتظره‌ ای از سیاست آلمان حذف شد. اما امسال این حزب با کسب حدود 10 درصد آرا و  70 کرسی پارلمانی با قدرت بیشتری به صحنه بازگشت.  لیبرال‌ ها این پیروزی را بیش از همه مدیون «کریستیان لیندنر» رهبر جوان خود هستند.

ائتلاف‌ های احتمالی

با اعلام برآوردهای اولیه از نتایج انتخابات پارلمانی، گمانه‌ زنی ‌ها درباره ائتلاف‌ های احتمالی برای تشکیل دولت آینده آلمان شروع شد. حزب سوسیال دمکرات اعلام کرد که نمی‌ خواهد وارد ائتلاف بزرگ با اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی شود.

اگر حزب سوسیال دموکرات در گفته خود راسخ بماند آنگاه تنها ائتلاف ممکن برای تشکیل دولت در آلمان، ائتلاف موسوم به «جامائیکا» خواهد بود. این ائتلاف متشکل از احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، حزب لیبرال ‌ها و حزب سبزها خواهد بود. بنابر برآوردهای اولیه مجموع این احزاب حدود 349 کرسی را در  پارلمان آلمان به دست آورده‌ اند و می ‌توانند یک دولت تشکیل دهند.

تعداد کرسی‌ های لازم برای تشکیل دولت 316 کرسی است.

در حال حاضر رویکرد «دستان باز» مرکل برای سیاست گذاری تحت نظارت دقیق قرار خواهد گرفت. نه تنها احزاب رادیکال راست و چپ از کرسی های پارلمانی خود برای به چالش کشیدن مرکل استفاده خواهند کرد، بلکه متحدانش هم همچون گذشته مطیع و سربه راه نخواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.