روی مور نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با ادعاهای تعرض جنسی روبرو بود در ایالت آلاباما از نامزد دموکرات ها شکست خورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: رای دهندگان ایالت بسیار محافظه کار «آلاباما»، «داگ جونز» کاندیدای دموکرات ها را به عنوان مجلس سنای ایالات متحده انتخاب کرده اند؛ یک پیروزی برای «شایستگی و حس مشترک» در ایالتی که زمانی به واسطه احتمال زیاد شکست جونز با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا  و نداشتن حمایت ترامپ در آن بسیار احساس خطر می شد. اکنون آلاباما، مجلس سنا و ملت در کل خیلی با جونز در مقایسه با «روی مور» رقیب دموکراتش اوضاع بسیار بهتری خواهد داشت.

با پیروزی داگ جونز اختلاف بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در شمار کرسی‌ های سنای آمریکا کمتر شد. اکنون اکثریت جمهوری خواهان از 52 کرسی به 51 کرسی کاهش پیدا می‌ کند.‎ این انتخابات برای پر کردن صندلی خالی «جف سشنز» سناتور پیشین آلاباما برگزار شد که اکنون دادستان کل آمریکا است.

این در حالی است که روی مور خواستار بازشماری آرا شده است و می گوید به دلیل اختلاف یک درصدی آراء، این انتخابات هنوز به پایان نرسیده است.

رئیس ستاد انتخاباتی مور گفته است: براساس قوانین آلاباما وقتی که اختلاف آرا بین دو کاندیدا یک درصد است باید آراء دوباره باز شماری شود.

این در حالی است که مقام های ایالت اوباما می گویند، طبق قانون این ایالت وقتی اختلاف نیم درصد باشد، آنگاه آراء به صورت اتوماتیک بازشماری می شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و شبکه فاکس نیوز، و شمار دیگری از رسانه های آمریکا با شمارش 99 درصد آراء در ایالت آلاباما اعلام کردند که داگ جونز با بیش از 49 درصد آراء به پیروزی می رسد.

طبق این گزارش اختلاف بین داگ جونز با قاضی مور بیش از 20 هزار رای (1.5 درصد آراء) است.

سیاست عمیقا نامناسب آلاباما شانس جونز برای پیروزی را بسیار کاهش داده بود. این دادستان فدرال سابق، پیشتر توانسته بود دو تن از اعضای کوکلاکس کلان را به اتهام بمب گذاری در کلیسای خیابان 16 شهر «بیرمنگام» که طی آن چهار دختر کشته شدند، محکوم کند، و  نکته دیگر اینکه هیچ دموکراتی در دو دهه اخیر در انتخابات مجلس سنا در این ایالت پیروز نشده بود. اما گزارش روزنامه واشنگتن پست که در آن چهار زن روی مور را به آزار جنسی متهم کرده بودند، ورق را به سمت جونز برگرداند. جونز پیروزی خود را بیشتر مدیون حمایت فراگیر رای دهندگان آفریقایی-آمریکایی است.

جونز از طرفداران مختلفی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق، و همچنین کمک غیر منتظره «ریچارد شلبی» سناتور ارشد جمهوری خواه آلاباما را در اختیار داشت. شلبی گفت: «من نمی توانستم به روی مور رای بدهم. آلاباما سزاوار بهتر از اینها است.»

تبلیغات پر هزینه مور برای آلاباما، به عنوان یکی از فقیرترین ایالت های آمریکا، شرم آور بوده است. او تقریبا به طور کامل نیاز به شغل های بهتر، خدمات بهداشتی، آموزش و پرورش و زیرساخت ها را نادیده گرفت. حتی افزایش تعداد سوء استفاده های جنسی هم او را از رقابت خارج نکرد و به جای آن، با کمک «استیو بنن» نیهیلیست سیاسی، اتهامات را رد کرد و مدعی شد زنان می گویند و این کار آنها بخشی از یک توطئه «اخبار جعلی» برای ممانعت از برنامه او برای تغییر واشنگتن محسوب می شود.

مور دو بار از دیوان عالی آلاباما معلق شد، یک بار به دلیل عدم اجرای حکم دادگاه فدرال برای تخلیه یک بنای تاریخی که او برای ساختمان دادگاه راه اندازی کرده بود، و بعد هم برای نادیده گرفتن قانون حفاظت دادگاه عالی از ازدواج همجنس گرایان با فرمان دادن به قضات آلاباما برای عدم صدور پروانه های ازدواج همجنس گرایان. پس از آن، او تصمیم گرفت کرسی «جف سشنز» را پس از آنکه ترامپ او را به سمت دادستان کل منصوب کرده بود، اشغال کند.

مور به عنوان یک مسیحی بسیار معتقد شناخته می‌ شود که خواهان حفظ ارزش‌ های مذهبی است. وی از جمله مخالفان ازدواج همجنسگرایان و قانون آزادی سقط جنین است.

مور بسیاری از آلابامایی ها را حتی قبل از مبارزات انتخاباتی طرد کرد. او به بومیان آمریکایی و آسیایی به عنوان «قرمز و زرد»، افراد همجنسگرا به نام «منحرف» و همجنسگرایی با عنوان «شر ذاتی» اشاره کرد و به دروغ ادعا کرد که قانون شریعت در ایالت های «ایلینوی» و «ایندیانا» وجود دارد.

تا زمانی که مور (و ترامپ) حضور داشته باشند، دشوار است که بسیاری از کاندیداهای محکوم به اذیت و آزار  و سوء استفاده جنسی رد صلاحیت شوند.

برخی از جمهوری خواهان، مور را به عنوان یک نوع «طاعون کتاب مقدس» یاد می کنند. با این حال وی هنوز هم از سوی رهبران این حزب مورد پشتیبانی قرار می گیرد و آنها تمایلی به اتخاذ موضعی واحد و اخلاقی علیه او ندارند.

داگ جونز در سخنرانی پیروزی خود در بیرمنگام آلاباما گفت 12 دسامبر «روزی تاریخی» در ایالت آلاباما است. آلابامایی ها گفتند این انتخابات با خطرات بسیاری مواجه بود: انتخاب یک نامزد که سابقه او باعث افتخار باشد و نه شرم، و کسی که حرفه خود را صرف مقابله با تعصب می کند و نه بهره برداری از آن.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.