داماد ترامپ در نقش خود به عنوان مشاور ویژه رئیس‌ جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده که می ‌تواند سراسر خاورمیانه را دوباره طراحی کند و او اکنون با دوست صمیمی جدیدش در حال آشوب‌ آفرینی در خاورمیانه هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: سراسر خاورمیانه از فلسطین تا یمن، پس از این هفته در شعله های تنش ها می سوزد. این منطقه پیش از این هم آرام نبود و در لبه پرتگاه قرار داشت، اما تحولات اخیر اوضاع را وخیم تر کرده است.  در حالی که هرج و مرج در منطقه بر هیچ ناظری پوشیده نیست، آنچه کمتر مورد توجه قرار می گیرد نقش «جارد کوشنر» در این بحران‌‌ ها است.

کوشنر مشاور ارشد ترامپ و داماد اوست. این جوان 36 ساله فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد است. او مکررا دیدارهایش را با مقامات خارجی پنهان می کند و از گزارش دادن به مقامات دولت آمریکا درباره اینکه وی معاونت بنیادی را برعهده دارد که برای شهرک سازی های اسرائیل پول جمع آوری می کند – کاری که تحت قوانین بین المللی غیرقانونی محسوب می شود – سرباز می زند. (براساس گزارش‌ ها این داماد ترامپ بوده که از دسامبر گذشته از مایکل فلین خواسته نزد روس‌ ها رفته و از آنها بخواهد رای‌ گیری در سازمان ملل علیه شهرک ‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد. وی در عین حال علاوه بر روسیه در این باره در کشورهای دیگر نیز لابی کرده است.)

به نظر می ‌رسد کوشنر در نقش خود به عنوان مشاور ویژه رئیس‌ جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده که می ‌تواند سراسر خاورمیانه را دوباره طراحی کند و او اکنون با دوست صمیمی جدیدش، «محمد بن سلمان» 32 ساله در حال آشوب‌ آفرینی در خاورمیانه هستند. محمد بن سلمان اخیرا با زندانی کردن بسیاری از نخبگان کشورش از جمله بسیاری از اعضای خانواده خود به اتهام فساد وارد عرصه بین المللی خبری شده است.

چند روز پیش از این اقدام ناگهانی سلمان در بازداشت شاهزادگان، کوشنر با او در سفری پیش بینی نشده در «ریاض» دیدار کرد. گزارش‌ ها حاکی است دو طرف تا پاسی از شب بیدار بوده و طرح‌ هایی را برای منطقه تدوین کرده‌ اند. مشخص نیست که آنها بر سر چه مسائلی توافق کرده ‌اند، اما ترامپ بعدا در توئیتی با بیان اینکه به بن سلمان «اعتماد بالایی» دارد، او را مورد تمجید قرار داد.

اما ائتلاف کوشنر و بن سلمان، اهدافی فراتر از ریاض را دنبال می ‌کند. سعودی‌ ها و آمریکایی ها اکنون در حال پیشبرد توافقی محرمانه و جدید برای «صلح» میان فلسطینی ‌ها و اسرائیلی‌ ها هستند که بیش از هر زمان دیگر به نفع اسرائیل است.

«احمد طیبی» نماینده فلسطینی‌ تبار کنست اسرائیل برخی از محورهای این توافق را در گفت ‌و گو با نیویورک‌ تایمز آشکار کرده است: «کشور فلسطین به طور کامل به رسمیت شناخته نخواهد شد و برای فلسطین تنها «حق حاکمیت از لحاظ اخلاقی» در نظر گرفته می ‌شود. نه پایتختی در قدس شرقی و نه حقی برای آوارگان فلسطینی.

این در واقع، اصلا توافق نیست. این تنها توهین به مردم فلسطین محسوب می ‌شود. یک مقام عربی دیگر در گزارش نیویورک ‌تایمز می‌ گوید این طرح از جانب فردی بی تجربه مطرح شده که قصد چاپلوسی برای خانواده رئیس ‌جمهور آمریکا دارد. به عبارت دیگر به نظر می ‌رسد که محمد بن سلمان در تلاش است فلسطین را به عنوان هدیه به جارد کوشنر تقدیم کند.

حرکت بعد از جانب ترامپ انجام شد و وی با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ضربه بعدی را زد.

اما تنها اسرائیل سوژه نیست. یمن هم با فاجعه بزرگ انسانی مواجه است زیرا این کشور تحت محاصره عربستان قرار دارد. ترامپ نهایتا این هفته علیه اقدام عربستان در یمن سخن گفت و به وزارت خارجه و دفاع آمریکا گفته شد که در خفا عربستان و امارات را تحت فشار قرار دهند تا حملات خود را علیه یمن کاهش دهند. چرا؟ زیرا اعتقاد بر این است که مقامات عربستان و امارات برای اقدامات تند خود از دونالد ترامپ و جارد کوشنر چراغ سبز دریافت کرده اند.

ائتلاف کوشنر- بن سلمان به ویژه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا را نگران کرده است. گزارش می شود که کوشنر کاملا طرح های خود را در مورد خاورمیانه از وزارت خارجه پنهان می کند. به گزارش بلومبرگ، نگرانی اصلی تیلرسون، مذاکرات کوشنر با سلمان در مورد اقدام نظامی عربستان علیه قطر است. وزارت خارجه آمریکا نگران تبعات غیرقابل پیش بینی چنین اقدام رادیکالی است که می تواند واکنش ترکیه، روسیه، ایران و حزب الله را به دنبال داشته باشد.

اکنون دیپلماسی وزارت خارجه باید وارد عمل شود. سفیر آمریکا در قطر باید بین طرفین درگیر میانجیگری کند. بنابراین سفیر آمریکا در قطر چه چیزی باید در مورد ائتلاف کوشنر-سلمان بگوید؟ هیچ، زیرا هنوز این مسئله تایید نشده است.

سفیر آمریکا در عربستان سعودی چه؟ این پست خالی است. سفیر آمریکا در اردن، مراکش و مصر چه؟ این پست ها هم خالی، خالی و خالی هستند. معاون وزیر خارجه در امور خاور نزدیک چه؟ هیچ کاندیدایی برای این پست هنوز معرفی نشده است.

همین پست های خالی که هنوز توسط تیلرسون پر نشده، به کوشنر اجازه می دهد تا این چنین با سلمان وارد ائتلاف شود و برای منطقه تعیین تکلیف کند و در تلاش برای ضربه زدن به ایران، دست به اقدامات مخربی بزنند.

جنگ یمن تشدید شده است. قطر بیش از پیش به ایران نزدیک شده است. توافق میان اسرائیل با فلسطینی ها اکنون غیرممکن به نظر می رسد. «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان استعفای خود را پس گرفته است.

سیاستمداران آمریکایی سابقه طولانی در تصمیم گیری برای خاورمیانه در جهت حمایت از متحدان مستبد خود و به قیمت آسیب زدن به مردم عادی در منطقه دارند.

اما اتحاد کوشنر-سلمان چیزدیگری را نشان می دهد. هم آمریکا و هم عربستان قدرت را در دستان افراد کمتری محدود کرده اند. و با توجه به محدود بودن این افراد، چه کسی حضور خواهد داشت که به آنها بگوید دیدگاه های آنها تا چه حد مخرب است؟ چه کسی جرات دارد به آنها بگوید که شکست خورده اند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.