این بار دیگر بحث یک توئیت بیهوده یا یک سخنرانی خام نیست. این بار رئیس جمهور آمریکا یک سیاست کاری مهم را لغو کرده و تاثیرات بلند مدت آن حتی پس از خروج وی از کاخ سفید مشاهده خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل که هفت دهه سیاست آمریکا در قبال فلسطین را معکوس می کند، قطعا تصمیم غیر ضروری در دوره ریاست جمهوری اوست و عواقب طولانی مدتی در دوره تصدی وی در این سمت خواهد داشت. این تصمیم می تواند مزایای سیاسی داخلی را در میان رای دهندگان یهودی و مسیحی برای رئیس جمهور به ارمغان بیاورد، اما در سطح جهانی برای او گران تمام خواهد شد.

سفارت رسمی آمریکا در شهر «تل آویو» واقع است و کنسولگری آن هم در غرب بیت المقدس قرار دارد. واشنگتن همچنین دارای دفتر مستقلی در خط سبز است.

دیپلمات ها، و همچنین مقامات اسرائیلی، به طور طبیعی درک می کنند که سفارتخانه، دفتر مرکزی واقع در پایتخت است و یک کنسولگری شاخه ای کمتر مهم است که در جای دیگر قرار دارد. این مسئله منحصر به اسرائیل نیست.

یک سیستم مشابه در تایوان صلح را در آنجا حفظ کرده است.

در سال 1979 آمریکا واقعیت جمهوری خلق چین را، با پکن به عنوان پایتخت آن،  به رسمیت شناخت و روابط رسمی از تایوان را تغییر داد. آمریکا به جای سفارت در «تایپه»، یک موسسه آمریکایی در تایوان را تاسیس کرد. این موسسه به عنوان یک سازمان غیر دولتی ثبت شده واقعی، از طرف وزارت خارجه تامین مالی می شد. با این وجود هیچ سفیری در موسسه حضور ندارد و نماینده اصلی، مدیر موسسه است.

این کار به واشنگتن، تایپه و پکن اجازه می دهد تا بدون اولویت بندی سؤال های ژئوپلیتیکی که هرگز حل نخواهد شد، تمرکز عملی خود را بر روابط متمرکز کنند. به همین دلیل این مسائل مهم است و به همین دلیل است که تصمیم ترامپ به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به آنجا، جرقه تنش ها را می زند.

 کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس منتقل شود. طبق این قانون، دفاتر مرکزی آمریکا در تل آویو باقی ماند، کسب و کار در صورت نیاز انجام می شود و هر کسی که دستی در سیاست های پیچیده خاورمیانه دارد، می تواند بهترین راه ها را در نظر بگیرد.

اما این مصوبه به رئیس جمهور اجازه می داد هر شش ماه یک بار این تصمیم را بنا به مصالح به تعویق بیندازد. از سال 1995 هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا این جسارت را پیدا نکرده اند که این تصمیم را اجرایی کنند، حتی خود ترامپ نیز شش ماه پیش همچون روسای جمهور پیشین اجرای این قانون را برای مدت شش ماه به تعویق انداخته بود.

قانون سال 1995، یک راه حل عملی بود؛ نه برنامه ای ناکام که به صلح رسمی بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها آنگونه که ترامپ آن را وانمود کرده، منجر نشود.

اقدام ترامپ همه بازیگران را مجبور کرد تا هر گونه مسائل دیگری که در اسرائیل دارند را کنار بگذارند و در عوض در مورد تغییر موضع آمریکا موضع گیری کنند.

تصمیم ترامپ انزجار جهانی را برانگیخته است و رهبران جهانی از این حرکت به عنوان اقدامی غیر مسئولانه و خطرناک یاد کرده اند. نگرانی فوری، در مورد رابطه آمریکا با اردن است. اردن اجازه می دهد که قلمرو آن به عنوان نقطه ورود به سوریه برای ارسال کمک آمریکایی ها مورد استفاده قرار گیرد. ایالات متحده و اردن عمدتا دارای یک برنامه امنیتی قوی و چند لایه هستند و در جنگ با داعش همکاری خوبی دارند. به گفته چندین دیپلمات آمریکایی، روابط این دو کشور ارتباطی پایدار بوده است؛ گرچه اغلب بر روابط شخصی بیش از توافقات رسمی مبتنی است.

با این حال، پس از اعلام تصمیم ترامپ در مورد قدس، «عبدالله دوم» پادشاه اردن هشدار داد: «این اقدام پیامدهای خطرناکی برای ثبات و امنیت منطقه به دنبال دارد.» مسئله قدس برای اردن بسیار اهمیت دارد. پدر عبدالله، شاه حسین، در جنگ 1967 قدس شرقی را به اسرائیل باخت، و عبدالله، تحت توافقنامه سال 2013 میان اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین، نگهبان و محافظ مکان های مقدس در قدس است.

ضربه دوم می تواند در رابطه واشنگتن با مصر باشد. حاکمان مصر بیشتر از اردن باید در به خاطر آوردن افکار عمومی با خاطراتی از بهار عربی عمل کنند. در پاسخ به اعلام ترامپ، مجلس نمایندگان مصر خواستار تحریم محصولات آمریکایی از جمله خرید سلاح شد. مصر همچنین با خطرات بنیادگرایی اسلامی ناآشنا نیست و یک وزیر مصری هشدار داده است که تصمیم ترامپ، توجه بر مبارزه با تروریست ها را به سمت تحریک آنها متمرکز خواهد کرد. و تمامی این اتفاقات در یک زمان حساس رخ می دهد: قاهره برای نخستین بار از سال 1973 به توافق اولیه برای استفاده جت های نظامی روسیه از فضای هوایی و پایگاه های مصری دست یافته است.

در روزهای آینده جهان شاهد خشونت و اعتراضات گسترده ای خواهد بود. اما مدت ها بعد، دیپلمات های آمریکایی خود را در حال گفت و گو در مورد طیف گسترده ای از مسائل خواهند یافت که برای حل و فصل آنها ابتدا باید به نحوی تصمیم ترامپ در مورد قدس را رفع و رجوع کنند. این بار دیگر بحث یک توئیت بیهوده که پس از ارسال چند پست دیگر از صفحه کاربری توئیتر ترامپ خارج می شود و یا یک سخنرانی خام که با چرخه خبری بعدی محو می شود، نیست. این بار رئیس جمهور آمریکا یک سیاست کاری را لغو کرده و تأثیرات بلند مدت آن حتی پس از خروج وی از کاخ سفید مشاهده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.