جنگ سرد دوباره آغاز شده اما این بار یکی از طرفین خود را درگیر آن کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی پولیتیکو در گزارشی نوشت: زمانی که دونالد ترامپ مارس گذشته برای اولین بار با آنگلا مرکل دیدار کرد، صدراعظم آلمان روسیه را در ذهن خود داشت. اتهامات در مورد دخالت روسیه به نفع ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه واشنگتن را احاطه کرده و ترامپ نتوانسته هیچ کاری برای رفع نگرانی های همسایگان روسیه انجام دهد؛ این در حالی است که وی در ابتدا قصد داشت صفحه جدیدی برای ارتباط با «ولادیمیر پوتین» مرد قدرتمند کرملین باز کند.

او هرگز آشکارا حمایت خود از ناتو اعلام نکرد. پیمان امنیتی آمریکا با اروپا از زمان انعقاد آن پس از جنگ جهانی دوم به عنوان پیمانی برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی، طی هفت دهه است که پابرجا است. اما مرکل و بسیاری دیگر در حال حاضر این سوال را مطرح می کنند که آیا ناتو می تواند حمله یک رهبر روسی که مدت طولانی آن را به عنوان دشمن شماره یک خود می شناخت، تاب بیاورد یا خیر.

 

download

 

بنابراین مرکل آماده شد و برای جلب توجه ترامپ، همراه خود یک نقشه از اتحاد جماهیر شوروی مربوط به سال 1982 را آورد که نشان می داد در تمام کشورهای درون این مرزها پوتین امروز فعال است. یک مقام آگاه از دیدار ترامپ و مرکل گفت: «آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، مولداوی، بلاروس و اوکراین. او سعی می کند که این کشورها را به قلمرو خود بازگرداند و یا اگر قادر به انجام چنین کاری نباشد، حداقل اطمینان حاصل کند که این کشورها برای غرب جذابیت ندارند.» مطمئنا این کشورها تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، بخشی از آن بودند - رویدادی که پوتین آن را بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی قرن بیستم نامیده است.

نظریه آلمانی ها که به طور روزافزونی از سوی تحلیلگران غربی تایید می شود، این بود که پوتین می خواهد به روزهای خوب قدیمی بازگردد، همانطور که رسما آن را مطرح کرده است. پوتین در چند سال ابتدایی قدرت خود، بر بازسازی دولت روسیه در مرزهای خود متمرکز بود، اما در سال های اخیر، این مسئول کا گ ب که اکنون رهبر بلندپایه روسیه است، تصمیم گرفته که جهان را در خارج از این مرزها هم به کنترل درآورد و هر کجا که بتواند موضع روسیه را به حرف پایانی و قطعی تبدیل کند. 

علاوه بر این، پوتین نشان داده است که دیدگاه هایش را تنها مطرح نمی کند، بلکه قصد دارد آنها را عملی کند. او در حال حاضر از اسلحه و تانک های خود در گرجستان و اوکراین استفاده کرده و در برخی از دیگر کشورهای منطقه ترکیبی از بی ثبات سازی سیاسی، رشوه خواری، تبلیغات، حملات سایبری و فشار اقتصادی را به کار گرفته است. او در کشورهای عضو ناتو و نیز در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده فرصت برای دخالت داشته است. در خاورمیانه، روسیه با چراغ سبز دولت سوریه، در این کشور دخالت کرده و کمک های مخفی به طالبان در افغانستان را ارائه داده است؛ در حالی که به نظر می رسد که این اقدام انعکاس واضحی از جنگ های نیابتی دهه 1980 باشد.

همانطور که آلمانی ها در همان روز ماه مارس در کاخ سفید به رئیس جمهور آمریکا گفتند، «پوتین به جنگ سرد بازگشته است، حتی اگر ما در غرب، نباشیم.»

تقریبا نه ماه بعد، جنگ سرد جدیدی که مرکل به ترامپ هشدار داده بود، به نظر می رسد داغ تر از همیشه بوده است.

در واقع راهبرد رسمی امنیت ملی ایالات متحده که این هفته توسط «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ منتشر شده است، دقیقا همان نوع هشدارهایی را در مورد روسیه شامل می شود که بسیاری از متحدان غربی مانند مرکل می ترسیدند که هیچگاه از دولت ترامپ نشنوند . در این سند آمده است روسیه و چین رقبای اصلی ژئوپلیتیک آمریکا هستند که قدرت، نفوذ و منافع این کشور را به چالش می کشند؛ در حالی که تلاش دارند رفاه و امنیت آمریکا را مختل کنند. این سخنان تند با واکنش های واقعی واشنگتن روبرو شد، که از آن جمله تصویب فروش سلاح های مرگبار به اوکراین در مبارزه با شبه نظامیان تحت حمایت روسیه و اعلام یک لیست جدید از تحریم های آمریکا بود. روسیه به نوبه خود به سرعت اسناد راهبرد امنیت ملی آمریکا را امپریالیستی خواند و آن را محکوم کرد.

جنگ - حداقل لفظی - به نظر می رسد که بازگشته باشد.

اما خود ترامپ هنوز به نظر نمی رسد که در این جنگ حضور داشته باشد. در روزهای پیش از ارائه راهبرد، او نه یک بار بلکه دو بار با پوتین تلفنی صحبت کرد. او در سخنرانی ارائه راهبرد امنیت ملی خود، هرگز «روسیه» را «رقیب راهبردی» نخواند. در عوض، رئیس جمهور از همکاری ایالات متحده و روسیه برای جلوگیری از حمله تروریستی در «سنت پترزبورگ» در  آخر هفته ابراز نگرانی کرد و اشاره کرد که دخالت روسیه در انتخابات را رد می کند و تمایل اش برای ایجاد «همکاری عالی» با مسکو را خاطرنشان کرد - مشارکتی که در سند تقریبا 70 صفحه ای راهبرد امنیت ملی ذکر نشده است. 

پس آیا جنگ سرد جدیدی آغاز شده یا خیر؟ و آیا این مسئله مهم است؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.