به گزارش جماران؛ شهادت سه ساعته 'جیمز کومی' رییس اخراجی اف بی آی درحالی که انتظار می رفت 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا را با خطر جرائمی نظیر اختلال در عدالت و استیضاح محتمل روبرو کند گرچه تا حدود زیادی به اعتبار سیاسی او لطمه زد اما بی تردید او را از چنین اتهامی مبری کرد.

فراخوانی 'جیمز کومی' رییس برکنار شده اف بی آی به شهادت در مقابله کنگره آمریکا این امید را در دل دموکرات های آمریکایی تقویت کرده بود که اظهارات او دست کم زمینه ای را برای پیگرد های قانونی و استیضاح احتمالی رییس جمهوری این کشور فراهم کند که این گونه نشد.
حاصل شهادت سه ساعته رییس سابق اف.بی.آی در مقابل کمیته قضایی سنای این کشور در یک نگاه کلی درحالی که ممکن است تا حدود زیادی به اعتبار ترامپ در اذهان عمومی و حتی حامیان او لطماتی وارد کرده باشد اما بی تردید او را از اتهامات قانونی از قبیل اختلال در اجرای عدالت و یا هر جرم دیگری که امکان استیضاح او را موجه کند ، مبرا کرده است.
در واقع سخنان کومی در این نشست کم و بیش همان هایی بود که در بیانیه مکتوب چهارشنبه خود به آن ها اشاره کرده بود با این تفاوت که شهادت حضوری او با رنگی از هیجانات عاطفی و چهره ای آراسته به حق به جانبی آمیخته بود که طبعا حتی در میان قانونگذاران مخالف نیز تمجید و تحسین هایی را برانگیخت.
آنچه برخلاف اغلب فراخوان های کنگره آمریکا در این نشست توجه برانگیز بود این که در این شهادت از طرفی جمهوریخواهان به دلیل پیگیری و اصرار کومی به ادامه تحقیقات در مورد پرونده روسیه که پای رییس جمهوری آمریکا را هم به میان می آورد از او ناخرسند بودند و از طرف دیگر اکثر دموکرات های این کشور او را به دلیل لجاجت در تحقیقات مربوط به ایمیل های هیلاری کلینتون عامل و دلیل شکست نامزد خود در انتخابات اخیر می دانستند.
با این همه موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که محور اصلی تحقیقات کنگره و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا است بناگزیر نوعی وحدت نگاه و جهت گیری در طول این نشست را ضروری کرده بود و به همین دلیل و به اقتضای مصلحت های سیاسی کومی در این نشست کم و بیش با نوعی احترام و حمایت از سوی قانونگذاران هر دو حزب روبرو بود.
به طور خلاصه کومی در این شهادت سه ساعته درعین حال که اخراج خود از این سمت را حق قانونی رییس جمهوری آمریکا دانست زیرکانه ترامپ را به دروغ گویی در مورد دلائل این تصمیم متهم کرد و این ظن را در اذهان برانگیخت که دلیل اصلی اخراج او به رغم ادعای ترامپ کم کاری و بی کفایتی او در اجرای وظائفش نبوده بکله با هدف بازداشتن او از تحقیقات مربوط به روسیه و به خصوص 'مایک فلین' مشاور امنیت ملی سابق خود صورت گرفته است.
علاوه بر این کومی بطور مکرر با اشاراتی بر مستند بودن دخالت روسیه در انتخابات آمریکا صحه گذاشت و در نتیجه ادعاهای مکرر ترامپ را مبنی بر این که این جنجال ها ناشی از اخبار جعلی رسانه های آمریکایی بوده و پایه و اساسی ندارند آشکارا بی اعتبار جلوه داد.
در نهایت اظهارات کومی به خصوص در رابطه با موارد مکرری که ترامپ او را بطور غیرمستقیم به ختم پرونده تحقیقات روسیه و ارتباط های پنهانی اطرافیان خود با مقامات روسی ، یک نکته را بوضوح روشن کرد و آن این که ترامپ در سایه تجربیات کاسب کارانه اش و با توسل به تهدید و تشویق زیرکانه ضمن القا خواست خود به رییس اف بی آی موفق شده است به اصطلاح هیچ بهانه قانونی به دست او یا قانونگذاران آمریکایی ندهد.
حاصل این که این نشست به رغم امیدهایی که بسیاری از مخالفان ترامپ به ثمربخش بودن آن در راستای اهداف خود به آن بسته بودند جز بی اعتباری سیاسی بیشتر رییس جمهوری آمریکا در اذهان عمومی و شاید حتی بخشی از حامیان او نتیجه ای در برنداشت و دونالد ترامپ درصورتی که سهل انگاری های آینده او خطرات تازه ای را برایش به ارمغان نیاورد دست کم برای یک دوره همچنان رییس جمهوری آمریکا باقی خواهد ماند.
با این همه اثبات دروغگویی از سوی رییس جمهوری آمریکا ولو آن که این دروغگویی ها از دید قانون اختلال در اجرای عدالت که جرمی مستحق استیضاح محسوب می شود بشمار نیاید می تواند زمینه را برای هوشیاری ها و موشکافی های بیشتر در ادامه تحقیقات مربوط به پرونده روسیه فراهم کند اما این که آیا رقبای ترامپ وحزب جمهوریخواه آمریکا چگونه از این فرصت و زمینه استفاده خواهند کرد سووالی است که پاسخ به آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.