البشیر برای چندین سال در سرگردانی به سر برد و به اشتباه فکر کرد که ایالات متحده آمریکا و همپیمانان عربش پادزهر شفابخش برای همه مشکلات و بحران های سودان را در اختیار دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: زمانی که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود اعلام کند که وی با هر گونه رویارویی نظامی یا سیاسی عرب ها با ایران مخالف است و بحران هایی که منطقه از آن رنج می برد، دلیلش دخالت های آمریکایی-اروپایی است که در تقسیم و تجزیه سودان سهم دارد، این یعنی جنبش تصحیح انقلابش دومش است که بسیاری را با وارد کردن  سودان در جنگ یمن و رفتنش به سمت اردوگاه آمریکایی و طرح هایش برای تقسیم منطقه  شگفت زده کرد و کشورش را به جایگاه واقعی آن در میان محور مقاومت برای بار دیگر بازگرداند.

البشیر برای چندین سال در سرگردانی به سر برد و به اشتباه فکر کرد که ایالات متحده آمریکا و همپیمانان عربش پادزهر شفابخش برای همه مشکلات و بحران های سودان را در اختیار دارند بنابراین در علاقه مندی و جانبداری از این اردوگاه زیاده روی کرد تا جایی که به «مبارک فاضل» یکی از بارزترین وزرای دولتش اشاره کرد که آهنگ عادی سازی با دولت اشغالگر اسرائیلی را بنوازد و در فواید برقراری روابط تجاری و سیاسی با این رژیم دم زد؛ موضع گیری ای که اکثریت قاطع ملت سودان را پیش از برادران عربش شوک زده کرد.

موضع گیری های البشیر رهبر جبهه«نجات» سودان به مثابه« سکان نجات» وی است و تلاش برای دور زدن سریع یک مرحله ناهنجار و بد در تاریخش و تاریخ ملت سودان است که یکی از ملت های عربی و اسلامی به شمار می رود که بیشترین یاری را برای مسائل حق و عدالت به ویژه در فلسطین اشغالی ارائه کرد.

این سخنان البشیر رئیس جمهور سودان در مخالفتش با جنگ با ایران و تشخیص مصیبت های امت عرب و بحران هایش با ربط آن به دخالت های آمریکا با سخنان تند و چالشی شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان علیه ایران و رهبر ایران به نظر ما اتفاقی نیست و لغزش زبانی هم نیست و گزافه گویی نکرده ایم اگر بگوییم که البشیر به عمد به همپیمان عربستانی اش پاسخ داده است و سخنانش واکنش به سخنان بن سلمان است و اعلام سه طلاقه کردن دولت عربستان و ائتلاف عربی اش و جنگ  هایش در یمن، از شهر مسکو است.

مساله دیگر بسیار مهم این است که ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم در این جمله خلاصه می شود که البشیر بدون هیچ گونه ابهامی آن را گفت و آن  این است که« بدون بشار اسد رئیس جمهور سوریه در رأس قدرت هیچ گونه صلحی در سوریه برقرار نمی شود». البشیر در رأس حکومتی قرار دارد که مشروعیت و تداوم خود را از وابستگی به حزب سودانی حاکم که به جنبش«اخوان المسلمین» گرفته است. اخوان المسلمین نیز جنبشی است که نقش بزرگی در شعله ور کردن فتیله جنگ نظامی در سوریه داشت و براندازی نظام حاکم بر سوریه را در صدر اولویت های سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک خود قرار داد.

 این یک عملیات بازنگری ایدئولوژیک سودانی«اخوانی» است که بازتاب دهنده حالتی از «بهبود و بیداری» است که سیاستی را که هفت سال( همان عمر بحران سوریه است) ادامه یافت، تصحیح می کند. ما بعید نمی دانیم که این مقدمه یا بخشی از عملیات تصحیح فراگیر در «جنبش مادر» است که از استانبول  و به دست«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه سکاندار «اسلام سیاسی» در شکل اخوانی مدرن آن آغاز شده است و بازتاب ها و پژواک آن در تغییرات سریع آن در حزب النهضه تونس، جنبش الاصلاح یمن و «حماس» فلسطین خود را نشان داده است.

اردوغان بسیاری را شگفت زده کرد زمانی که به روزنامه نگاران در هواپیمایش در مسیر بازگشت به آنکارا پس از پایان نشست سران استراتژیک سه جانبه با همتاهای ایرانی و روسی اش شگفت زده کرد و تأکید کرد که وی مخالف آغاز گفت و گو با دولت سوریه در دمشق نیست و شاید این پیام و کلماتش و زمانش به البشیر رسید.همچنان که به بسیاری از صفوف جریان اخوانی رسید و اشاره ای می دهد درباره حتمی بودن تغییرات و انتقال به مرحله جدید که عنوانش توجیه نشانه جهت نما به سمت مسکو و به سمت رهبری جدید جهان توسط پوتین است.

محور آمریکایی اسرائیلی در منطقه رو به ضعف و افول است و خشت های آن یکی پس از دیگری در حال سقوطند؛ در سودان، لبنان، عراق، سوریه و یمن و خدا را شکر می کنیم که ماه عسل اش طولانی نشد اگر چه خسارت های آن بزرگ است و نمی توان آن را انکار کرد.

فصل الخطاب در نظر ما موضع گیری سودان در جنگ یمن و ماندن یا نماندنش در ائتلاف عربی است که راهش را به سمت آن گم کرد ولیکن به این بارو داریم که مقدمات درست به نتایج درست تر منتهی می شود و این چیزی است که به نظر ما بر سخنانش در مسکو انطباق دارد.

خروج نیروهای سودانی از جنگ یمن نزدیک است اگر نگوییم در عمل آغاز شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.