البشیر با قطع روابطش به طور کلی با ایران و متهم کردن این کشور به گسترش«تشیع» در سودان به عنوان بهانه ای برای پیوستن کاملش به محور عربستان سعودی و جنگ های ریاض در یمن و اعزام نیرو برای جنگیدن زیر سایه بال های هواپیماهای«توفان قاطعیت»، پیش از آن دوستانش را شگفت زده کند، دشمنانش را شگفت زده کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: تصمیم ایالات متحده آمریکا در روز سه شنبه برای تأخیر در تصمیم گیری برای لغو تحریم های سودان به شکل دائمی اتفاق غیرمنتظره ای نبود زیرا عربستان سعودی که از نفوذ خود استفاده کرد و دولت آمریکا را قانع کرد که تحریم ها را به مدت شش ماه به عنوان گامی برای لغو نهایی آنها بردارد اکنون می خواست که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان را به دلیل مخالفتش با خواسته  سعودی ها برای قطع کامل روابط با کشور قطر، مجازات کند.

 البشیر با قطع روابطش به طور کلی با ایران و متهم کردن این کشور به گسترش«تشیع» در سودان به عنوان بهانه ای برای پیوستن کاملش به محور عربستان سعودی و جنگ های ریاض در یمن و اعزام نیرو برای جنگیدن زیر سایه بال های هواپیماهای«توفان قاطعیت»، پیش از آن دوستانش را شگفت زده کند، دشمنانش را شگفت زده کرد.

بحران قطر که آتش آن همچنان شعله ور است رئیس جمهور سودان را در بن بست بزرگی قرار داد، روابط وی با قطر و همپیمان ترک آن چیزی فراتر از خوب است و به ائتلافی با ویژگی کمک به جنبش اخوان المسلمین که سودان برخی از رهبران آن را به مانند شرکای قطری و ترک میزبانی می کند، استناد دارد. از سوی دیگر، البشیر توانست ائتلاف قوی با عربستان ایجاد کند که از وی حمایت مالی کردند و به وعده خود برای استفاده از نفوذش و بازوهای اقتصادی و استراتژیک با واشنگتن وفا کرد و نقش وکیل مدافع موفق را برای سودان و ضرورت لغو تحریم های تحمیلی علیه سودان را بازی کرد.

البشیر رئیس جمهور سودان گزینه گرفتن چوب از وسط را انتخاب کرد و در بحران خلیج فارس بی طرفی خود را اعلام کرد و به مانند برخی از همتاهای خود در این زمینه داوطلبانه اقدام به میانجی گری میان دوستان قطری اش و دشمنان سعودی و اماراتی و مصری دوحه کرد لیکن میانجی گری اش مانند موضع گیری اش به شدت رد شد زیرا عربستان سعودی عقیده «جورج بوش»پسر رئیس جمهور اسبق آمریکا را در پیش گرفت که می گفت« یا با ما یا علیه ما».

دولت ترامپ تصمیم خود برای لغو تحریم های اقتصادی علیه سودان را به دلیل سابقه بدش در زمینه حقوق بشر به تأخیر نینداخت زیرا همه همپیمانان وی در خلیج فارس با سودان در این اتهام شریک هستند و گزافه گویی نکرده ایم اگر بگوییم که برخی از آنها سابقه بدتری دارند و بی تردید این تأخیر انداختن در لغو نهایی تحریم علیه سودان، مجازات البشیر توسط عربستان به دلیل موضع حامی وی از قطر تحت عنوان بی طرفی است.

تحریم های عربستان علیه سودان که چه بسا بدتر از تحریم های آمریکا علیه خارطوم باشد به شکل سریعی در حال متبلور شدن است. سرلشکر«طه عثمان الحسین» مدیر دفتر سابق البشیر که پشت تصمیم سودان برای اعزام سه هزار نظامی برای جنگ در یمن زیر چتر ائتلاف سعودی بود با ملیت عربستانی پاداش داده شد و به عنوان مشاور امور آفریقایی شاهزاده« محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تعیین شد و یکی از اعضای هیأت عربستان بود که در نشست اتحادیه آفریقا در هفته گذشته در آدیس آبابا شرکت کرد و پیام این تعیین به البشیر رئیس جمهور سودان کاملا روشن بود با این مضمون که تو از همه پست ها برکنارش کردی و ما از او حمایت می کنیم و باید عواقب را تحمل کنی.

نمی دانیم که گام انتقامجویانه بعدی عربستان سعودی از البشیر و نظامش چیست، آیا همان تدابیری را اتخاذ می کند که در ابتدای بحران با قطر علیه دوحه اتخاذ کرد، یعنی از او می خواهد به عضویت اش در ائتلاف عربی در جنگ یمن پایان دهد و همه نیروهایش را از آن جا خارج کند؟ و آیا این نیروها در صورت اجتناب عربستان از تصمیم برای «دور کردن»شان از جبهه های جنگ به دلیل کمبود نیروهای جنگی در روی زمین، با همان اشتیاق قبلی می جنگد؟

البشیر خودش را در برابر بن بست بدی که چه بسا خطرناک ترین بن بست و بحران در طول همه دوران ریاست جمهوری اش که نزدیک به سی سال طول کشیده است، می بیند. روابش با مصر بد است و با عربستان بدتر می شود و با کشورهای امارات و بحرین نیز بد می شود و اکنون مجبور است به محور ایران بازگردد؛ محوری که سه سال قبل به شکلی بد آن را ترک کرد، حالا رئیس جمهور سودان در نهایت امر کدام گزینه را انتخاب می کند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.