رئیس جمهور سودان با اتخاذ این موضع بی طرفانه باعث عصبانی شدن هم پیمانان سعودی جدید خود شد که به ائتلاف عربی به رهبری آنها پیوست و شش هزار سرباز برای جنگ در یمن به بهانه بازگشت دولت به اصطلاح مشروع و حفظ امنیت منطقه در برابر تهدیدها به یمن اعزام کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان سخت ترین روزهای حاکمیت اش را که نزدیک به 27 سال طول کشیده را پشت سر می گذارد.دلیل آن نیز بحران در خلیج فارس است که وی را در برابر گزینه های دشواری قرار داده است که یا باید از عربستان جانبداری کند که از نفوذش و روابطش با دولت آمریکا برای کاهش تحریم های بین المللی علیه سودان استفاده کرد یا باید از قطر حمایت کند؛ کشوری که همپیمان است و از جنبش «اخوان المسلمین» که «جبهه نجات» حاکم بر سودان یکی از شاخه های قوی آن به شمار می رود.

رئیس جمهور سودان با اتخاذ این موضع بی طرفانه باعث عصبانی شدن هم پیمانان سعودی جدید خود شد که به ائتلاف عربی به رهبری آنها پیوست و شش هزار سرباز برای جنگ در یمن به بهانه بازگشت دولت به اصطلاح مشروع و حفظ امنیت منطقه در برابر تهدیدها به یمن اعزام کرد.

طبق معمول همه کشورهایی که پاسخ مثبت به درخواست های عربستان برای قطع روابط با قطر ندادند البشیر رئیس جمهور سودان ایفای نقش میانجی گری «برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران» را پیشنهاد داد به همین دلیل بار سفر به مکه را بست لیکن هدف اساسی از این سفر دیدار با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی است که به مانند دیگر پادشاهان آل سعود ده روز آخر ماه مبارک رمضان را در کنار کعبه می گذراند.

سردی روابط عربستان و سودان در سطح استقبال از البشیر رئیس سودان در فرودگاه بین المللی «جده» بازتاب پیدا کرد به طوری که شاهزاده «عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز» معاون امیر منطقه مکه از وی استقبال کرد و این سردی زمانی به اوج خود رسید که البشیر از مشارکت در نشست عربی اسلامی که در 21 ماه می گذشته با حضور ترامپ برگزار شد، امتناع کرد و سرلشکر«طه عثمان الحسین» مدیر دفترش را به نمایندگی از خودش برای مشارکت در این نشست فرستاد. طه عثمانی یکی وزرای دولت در سودان است که سه روز پیش در اوضاع مبهمی  و به دلایل نامشخصی برکنار شد و برخی اخبار موثق منتشر شده است که می گوید دلیل برکناری اش درز دادن برخی اسناد درباره روابط امنیتی قطر و سودان است که الحسین این را تکذیب کرد و نیز به طور کامل از عربستان در بحران خلیج فارس جانبداری کرده است.

شهروندان سودانی سردرگم و حیرانند چه در بحران خلیج فارس و چه در موضع گیری های رئیس جمهور شان درباره آن به ویژه آن که بیشتر مردم سودان با مشارکت بیش از شش هزار نظامی سودانی در جنگ یمن برای راضی کردن عربستان سعودی و هم پیمانانش آن هم علیه یک کشور عربی فقیر که در معرض بمباران و محاصره از بیش از دو سال پیش تا کنون است، مخالف هستند و خواستار خروج نیروهای شان از جنگ یمن هستند آن هم پس از آن که تلفات انسانی در صفوف شان زیاد شده است.

افکار عمومی سودان این پرسش را مطرح کرده اند که چگونه البشیر رئیس جمهورشان در محاصره خفه کننده یمن و گرسنه کردن مردمش مشارکت می کند اما در محاصره تحمیلی علیه قطر که یکی از کشورهای ثروتمند جهان است و ملتش هرگز از این محاصره یا تحریم تحمیل شده متضرر نمی شود، بی طرفی را حفظ می کند؟

عامل مصر نقش اساسی در سردرگمی رئیس جمهور سودان و «بی طرفی اش» در بحران خلیج فارس بازی می کند. روابط مصر که یکی از ارکان مهم در ائتلاف عربستان علیه قطر است، با سودان در این روزها متشنج است و دلیل آن نیز جانبداری سودان از اتیوپی در بحران سد «النهضه» بر رود نیل آبی است که بیش از 70 درصد از سهم بزرگ مصر از آب نیل که نزدیک به 55.5 میلیارد متر مکعب است را تأمین می کند و البشیر در ماه آوریل گذشته به آدیس آبابا سفر کرد و با رهبران اتیوپی توافقنامه های دفاعی و اقتصادی امضا کرد که مصر را عصبانی کرد.

نمی دانیم که البشیر چگونه از این بحران که کشورش را در آن گرفتار کرد بیرون می آید، همچنین نمی دانیم که آیا عربستان نقش بی طرفانه وی را می پذیرند یا نه؟ این جدای از میانجیگری اش در بحران خلیج فارس است. و اینکه آیا عربستانی ها در عین حال، تصمیم وی برای برکناری سرلشکر طه عثمان الحسین  هم پیمان شان از منصب اش به عنوان وزیر خارجه و مدیر دفتر رئیس جمهور را درک می کنند یا  نه؟

چیزی که انتظار آن را داریم این است که البشیر از عربستان به خارطوم دست خالی برگردد زیرا عربستان این روزها در حالت«یک ببر وحشی» است و عقیده بوش را در پیش گرفته است که می گوید:« هر کسی با ما نیست علیه ماست» مگر آن که البشیر از مکه مکرمه اعلام کند که در اردوگاه عربستان سعودی قرار گرفته است و تصمیم به قطع روابط با قطر و متهم کردنش به حمایت از تروریستی و نیز قطع حمایت از جنبش اخوان المسلمین که وی وابسته به آن است، اتخاذ کند.

آیا البشیر این کار را می کند؟ به باور ما بسیار دشوار است که وی این کار را بکند به همین دلیل امکان قطع روابط با عربستان وجود دارد و بعید نمی دانیم که عربستان از سودان بخواهد که نیروهای خود را از یمن خارج کند همانطور که از قطر خواست و این کشور ،یعنی عربستان، اقدامات خود برای پایان دادن به تحریم های تحمیلی علیه سودان را ادامه ندهد...و خدا عالم تر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.