برخی منابع از کنار رفتن پادشاه کنونی عربستان و اعلام پادشاهی محمد بن سلمان و نیز حبس خانگی ولیعهد سابق خبر می دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از النشره، «مجتهد» وبلاگ نویس مشهور عربستانی در توییتی درتویتر خود نوشت:« بحران قطر محمد بن سلمان ولیعهد را تشویق کرد که محمد بن نایف را از قدرت کنار بزند».

مجتهد به هر کسی که «زوال آل سعود را آرزو دارد» تبریک گفت.

وی همچنین فاش کرد که «اقدامات بعدی تصمیم هایی برای زیبا کردن  و محبوب جلوه دادن چهره بن سلمان و بازداشت های گسترده می شود که برخی از  اعضای خاندان حاکم را شامل می شود»

مجتهد با قطع و یقین تأکید کرد که «طی روزهای آینده ملک سلمان به نفع پسرش محمد از قدرت کنار می رود».

مجتهد تأکید کرد که «داخل آل سعود خشم و نارضایتی وجود دارد و تماس هایی داغی نیز وجود دارد» لیکن وی مشخص نکرد که این نارضایتی ها باعث شورش علیه این تصمیم ها می شود یا این نارضایتی ها سرکوب می شود.

این وبلاگ نویس عربستانی همچنین نوشت:« دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شخصا از تحولات در عربستان اطلاع دارد لیکن نهادهای دولت آمریکا و کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از این تحولات شگفت زده هستند و در این زمنیه به زودی واکنش نشان می دهند».

در تحولی دیگر، « یوسف عمران» فعال سیاسی بحرینی در صفحه خود در فیس بوک نوشت که علیه محمد بن نایف کودتا شده است و وی پس از برکناری اش از ولیعهدی و جایگزینی بن سلمان در حبس خانگی به سر می برد.

عمران این تغییرات را تأکید بر وراثتی شدن قدرت از پدر به پسر به جای از برادر به برادر در عربستان دانست.

عمران در ادامه گفت که« فاجعه ها بر سر کشورهای خلیج فارس فرود می آید و ترس از تصمیم هایی که محمد بن سلمان اتخاذ می کند در حالی که وی تحت تأثیر مواد مخدر است، وجود دارد.

وی تصریح کرد که بن سلمان معتاد است و ویدیوئی در فرانسه در این زمینه شاهد این ماجراست.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی عربستان(واس) امروز اعلام کرد که پادشاه عربستان در  دستوری پادشاهی شاهزاده«محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد این کشور را از مقامش برکنار کرد و شاهزاده «محمد بن سلمان» پسر خود را به عنوان ولیعهد منصوب کرد.

خبرگزاری واس در گزارشی اعلام کرد که شاهزاده محمد بن نایف از پست هایش به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر کشور نیز برکنار شد این در حالی است که شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان معاون نخست وزیر با حفظ سمتش به عنوان وزیر دفاع منصوب شد.

ملک سلمان همچنین شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» را به عنوان وزیر کشور منصوب کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان تأکید کرد که بند«ب» از ماده پنجم نظام اساسی برای حاکمیت تغییر می کند تا بدین گونه شود:« حاکمیت در اختیار فرزندان پادشاه موسس عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود و فرزندان فرزندانش خواهد بود و بر اساس قرآن و سنت رسول(ص)با اصلح ترین آنها بیعت می شود و از این بعد فرزندان پادشاه موسس پادشاه یا ولیعهد از یک شاخه از فرزندان پادشاه موسس نخواهد بود».

همچنین برخی گزارش حکایت از آن دارد که 31 نفر از 43 عضو هیأت بیعت در عربستان محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد این کشور انتخاب کردند.

در نخستین واکنش به تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، امیر کویت انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد را به پادشاه عربستان سعودی تبریک گفت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.