برخی از شاهزاده های عربستانی به شکل مستقیم به گروه های مسلح سوری دستور دادند تا حمله گسترده ای که پایتخت سوریه در 18 مارس سال 2013 در معرض آن قرار گرفت را انجام دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت «ذی انترسپت»در گزارشی نوشت: یک سند  سری سازمان امنیت ملی آمریکا(ان اس ای) فاش کرد که برخی از شاهزاده های عربستانی به شکل مستقیم به گروه های مسلح سوری دستور دادند تا حمله گسترده ای که پایتخت سوریه در 18 مارس سال 2013 در معرض آن قرار گرفت را انجام دهند.

بر اساس این سند که ذی اینتر سپت آن را منتشر کرد، شاهزاده «سلمان بن سلطان» معاون وزیر دفاع وقت عربستان سعودی نزدیک به 120 تن مواد منفجره و موشک برای افراد مسلح در سوریه فرستاد و از آنها خواست که دمشق را با آتش روشن کرده فرودگاه را با خاک یکسان کنند.

این وبسایت اشاره کرد که این سند حاصل تلاش های رصد و کنترل گروه های مسلح سوریه توسط سازمان امنیت ملی آمریکاست.

در این سند آمده است که در 18 مارس 2013 گروه هایی از افراد مسلح موضع گیری کرده و قلب دمشق پایتخت سوریه را گلوله باران و موشک باران کردند. حمله عبارت از نمایش قدرت آشکار زیر پرچم گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» بود.

این وبسایت در ادامه نوشت: بر اساس این سند کاخ ریاست جمهوری،فرودگاه دمشق و مجتمع امنیتی وابسته به دولت هدف قرار کرفت و این اقدام پیامی به دولت درباره توسعه کنترل مناطق مختلف توسط ارتش آزاد سوریه پس از دو سال از اقدامات مسلحانه ضد دولتی بود.

این وبسایت همچنین نوشت: اما در نهایت مشخص شد که یک قدرت خارجی پشت این حمله قرار دارد.بر اساس این سند«بسیار سری»که پایگاه اینترنتی روزنامه ذی اینترسپت از یک افسر سابق در سازمان اطلاعات آمریکا یعنی «ادوارد اسنودن» تحویل گرفت تصمیم برای انجام این حملات موشکی به طور مستقیم از یکی از اعضای خاندان حاکم بر عربستان صادر شد و این شاهزاده سلمان بن سلطان است. تهیه کننده این گزارش تصریح کرد که هدف از انجام این حملات در آن زمان «جشن گفتن دومین سالروز آغاز اعتراض ها در سوریه »بود.

ذی اینترسپت در ادامه نوشت: سعودی ها همیشه امیدوار بودند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه سقوط کند و شاهزاده سلمان یکی از مسئولان اصلی عربستان سعودی بود که جنگ در سوریه را دنبال می کردند و این کار را از طریق این انجام می داد که وی مسئول اطلاعاتی بلندپایه بود، پیش از آن که به عنوان معاون وزیر دفاع در سال 2013 ارتقا پیدا کند.

این سند همچنین خلاصه ای از چگونگی تحول جنگ ارائه می دهد و نیز نشان دهنده عمق دست داشتن قدرت های خارجی در بخش هایی از اقدامات مسلحانه در سوریه حتی از طریق دخالت در انتخاب عملیات های مشخص هم پیمانان محلی شان به منظور انجام این عملیات است.

این وبسایت تحلیل «آرون لاند» کارشناس امور سوریه از مستندات و ویدیوهایی که در آن گروه های وابسته به ارتش آزاد سوریه نشان داده شدند را نقل کرد که گفت به نظر می رسد که چندین گروه در این حمله دست دارند و همه این گروه ها خودشان را به عنوان گروه های مختلف وابسته به ارتش آزاد سوریه معرفی می کنند ولی به نظر می رسد که همه آنها با حامیان خارجی خود در ارتباط هستند.

وبسایت ذی اینتر سپت در پایان نوشت که گروه های وابسته به ارتش آزاد وابسته به جبهه مورد حمایت عربستان سعودی و اردن هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.