این بهبود سریع بر بستر حفظ وحدت ارضی سوریه و بازپس گیری حاکمیت مناطق مختلف کشور قطعا منجر به آشتی ملی و آغاز روند بازسازی در دو شق انسانی و مادی آن می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: سوریه تغییر می کند...سوریه بهبود پیدا می کند... سوریه از بحران بیرون می آید...و شروع به درمان زخم های خود پس از هفت سال سخت و دردناک کرده است. شمار کشته ها و ویرانی در آن اندک شده و در آستانه توقف است و برخی از پناهندگان شروع به بازگشت به شهرها و روستاهای خود کرده اند چه به عنوان مسافر چه برای ترمیم خانه های  شان و ایجاد پناهنگاهی روی ویرانه های خانه های خود تا از «سرمای» غربت و رنج ها و ظلم نزدیکان ( عرب های کشورهای عربی) و نیز از اهانت به آنها در کشورهای مختلف، فرار کنند.

چهار تحول اصلی و مهم در صحنه سوریه در روزهای قبل رخ داده است که می تواند نشانه های این بهبود را ترسیم کند و نیز چهره و تصویری که «سوریه جدید» می تواند به شکل آن در آید و از میان آوارهای جنگ و خونریزی ها بیرون بیاید را ترسیم کند:

اول: بازپس گیری شهر«المیادین» یکی از بزرگترین پایگاه های گروه تروریستی داعش در استان «دیرالزور» توسط ارتش عربی سوریه با کمک هم پیمانانش اش از جمله روسیه و حزب الله. به طوری که دیگر داعش فقط یک جای پا در شرق سوریه دارد و آن شهر«البوکمال» در مرزهای سوریه با عراق است.

دوم: خروج بیشتر عناصر داعش از شهر« الرقه» با استفاده از اتوبوس های سبز به دیگر مواضع داعش در شرق فرات پس از میانجی گری فرماندهان محلی برای جلوگیری از خونریزی. در الرقه که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) (با حمایت آمریکا) به آن حمله کرد دیگری چیزی به جز نوار های باریکی در شهر باقی نمانده است که عناصر خارجی داعش که از راه حل خروج عناصر داعش از شهر مستثنی شدند، باقی نمانده اند؛ عناصری که می خواهند تا پای مرگ بمیرند آن هم پس از آن که همه گزینه ها و راه ها به روی شان بسته شد.

سوم: موافقت با « منطقه خودمختار» کرد در مناطق شمال شرق سوریه با طرح آقای«ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه چند روز پیش از سفرش به مسکو ارائه کرد. طرحی که بر اساسی برای ایجاد منطقه خودمختار داخل کشور سوریه پس از پاک سازی داعش از این کشور مذاکره می شود.

چهارم: درخواست دولت سوریه از دولت ترکیه برای خروج همه نیروهایش از استان«ادلب»؛ این یعنی دولت سوریه وجود نیروهای خارجی در اراضی اش را نمی پذیرد. این اقدام رسمی سوریه و واکنش مثبت کردها به آنها بازتاب دهنده نشانه های سوریه آینده و سوریه جدید است که پایه های ایجاد آن تکثرگرایی سیاسی و نژادی در چارچوب اصل مشارکت و همزیستی و تکیه بر راه حل سیاسی و گفت و گو به عنوان تنها راه حل بحران برای رسیدن به دموکراسی واقعی است که ملت سوریه با گرایش های مختلف اش به آن چشم دارند.

وقتی دولت سوریه خواستار خروج نیروهای ترکیه از استان ادلب می شود آن هم پس از چند روز سکوت که باعث شد برخی آن را دلیل موافقت با چنین دخالتی بدانند این یعنی دولت سوریه احساس اعتماد به نفس و توان نظامی بیش از هر زمانی در گذشته می کند و حضور هر گونه نیروی خارجی در اراضی اش بدون اجازه دمشق را نمی پذیرد و نسبت به نیت های ترکیه با شک و تردید نگاه می کند به ویژه آن که دخالت نیروهای ترکیه در ادلب با تفاهم و هماهنگی با عناصر«هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق و بدون شلیک حتی یک گلوله صورت گرفته است؛ گروهی که در فهرست «تروریسم» قرار دارد.

این بهبود سریع بر بستر حفظ وحدت ارضی سوریه و بازپس گیری حاکمیت مناطق مختلف کشور قطعا منجر به آشتی ملی و آغاز روند بازسازی در دو شق انسانی و مادی آن می شود.

ملت سوریه یا اکثرت آن از تجربه هفت سال گذشته به خوبی درس گرفت و بارزترین درسی که گرفت آگاهی به طرح آمریکا برای ویران کردن میهن اش و استفاده از برخی فرزندان سوریه به عنوان ابزار برای موفقیت این طرح است.

حمایت ملت سوریه یا اکثریت قاطع آن از تیم ملی فوتبال شان برای راه یافتن به جام جهانی به رغم شرایط بسیار سخت و بازی خارج از کشور و به دور از تماشاگران سوری معنای سمبلیک برای آنها دارد و به ما تأکید می کند که این ملت سوری بزگ صاحب یک میراث تمدنی بزرگ است که مستحق زندگی با کرامت در اراضی کشورش دارد و این ملت شایسته این زندگی است و می تواند بار دیگر و در زمانی بسیار سریع به پا خیزد.

آری...سوریه بهبود پیدا می کند...آری، سوریه تغییر می کند...آری بخش بزرگی از توطئه بر بستر ایستادگی و پایداری در هم شکسته می شود..و واقعیت های روی زمین عیان و آشکار است و دروغ نمی گوید.

 

آخرین تحولات میدانی سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای سوری بعد از نابودی عناصر گروه تروریستی داعش به پیشروی در اطراف شهر  المیادین  ادامه می دهند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه افزود یگان هایی از ارتش سوریه به فرماندهی سرتیپ «سهیل الحسن» با پشتیبانی هوایی روسیه بعد از نابودی عناصر داعش به پیشروی در اطراف شهر المیادین ادامه می دهند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه گفت: یگان های ارتش سوریه به فرماندهی سهیل الحسن اکنون با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه به پیشروی در اطراف شهر المیادین ادامه می دهند و نیروهای ارتش، این شهر را که از مهم ترین مقرهای تروریست های داعش در شرق سوریه بود به طور کامل آزاد کردند.

 در تحولی دیگر، خبرگزاری سانا اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش عربی سوریه تجمع ها و استحکامات گروه تروریستی داعش در ریف دیرالزور را منهدم کرد.

یک منبع نظامی به خبرگزاری سانا گفت که جنگنده های ارتش عربی سوریه تجمع ها و استکامات گروه تروریستی داعش را در شهر«الموحسن» و روستاهای« قرص الفوقانی» و شرق«قرص التحتانی» و «البولیل» در ریف دیرالزور را منهدم کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.