در حالی که تنش ها بر سر بحران موشکی کره شمالی ادامه دارد، به نظر می رسد کره شمالی برای آزمایش موشکی جدیدی که بُرد آن به خاک آمریکا می رسد، آماده می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد یک منبع دولتی پیونگ یانگ گفت گمان می ‌رود در آستانه مانور دریایی آتی میان آمریکا و کره‌ جنوبی، کره شمالی آماده پرتاب یک موشک بالستیک باشد.

رزمایش های مشترک آمریکا و کره شمالی را ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» رهبری می کند.

نیروی دریایی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر آمریکایی در هفته آتی این رزمایش را که قدرت نمایی جدیدی علیه کره شمالی است، رهبری خواهد کرد. این در حالی است که تنش ‌ها بر سر برنامه تسلیحاتی کره شمالی بالا گرفته است.

این حرکت احتمالا خشم پیونگ یانگ را که سابقا واکنش‌ های تندی به رزمایش ‌های مشترک داشته است، برمی انگیزد.

روزنامه «دونگا ایلبو» به نقل از یک منبع دولتی گفت تصاویر ماهواره ‌ای نشان می ‌دهد موشک‌ های بالستیک روی پرتاب‌ گرها مستقر شده و از شهر «پیونگ یانگ» به استان «فیونگان» منتقل شده است.

این روزنامه می گوید مقام‌ های نظامی آمریکا و کره‌ جنوبی بر این باورند که کره شمالی ممکن است برای پرتاب‌ موشک ‌هایی که قادر به رسیدن به خاک آمریکا هستند، آماده شود.

این موشک ممکن است موشک بالستیک قاره‌ پیمای «هواسونگ- 14» باشد که بُرد آن تا آلاسکا می ‌رسد، یا ممکن است موشک میان ‌برد «هواسونگ- 12» باشد که پیونگ یانگ در ماه اوت تهدید کرده بود گوآم را با آن هدف می ‌گیرد.

این روزنامه می افزاید: احتمال دیگر این است که کره شمالی برای آزمایش موشک بالستیک قاره ‌پیمای «هواسونگ- 13» آماده شود که بُرد آن از دو موشک دیگر بالاتر است و ممکن است به ساحل غربی آمریکا برسد.

یک سخنگوی وزارت دفاع از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد و تنها گفت: «ما درباره مسائل دفاعی اظهارنظر نمی ‌کنیم.»

او افزود: «ما با دقت تحرکات کره شمالی را زیر نظر داریم.»

این در حالی است که روز گذشته گمانه زنه هایی در مورد آزمایش هسته ای پیونگ یانگ مطرح شد. روز گذشته زمین لرزه ای با قدرت 2.9 ریشتر در مجاورت محل آزمایش هسته ای کره شمالی گزارش شد که به گمانه زنی ها در مورد آزمایش یک بمب هیدروژنی دیگر توسط پیونگ یانگ دامن زد.

مرکز زمین شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله ای با قدرت 2.9 ریشتر منطقه ای در مجاورت محل آزمایش های هسته ای کره شمالی را لرزاند. وقوع این زمین لرزه به گمانه زنی ها در خصوص آزمایش یک بمب هیدروژنی دیگر توسط پیونگ یانگ دامن زده است.

مرکز زمین شناسی آمریکا همچنین اعلام کرد که کانون این زمین لرزه در 23 کیلومتری شمال شرق «سانگجیبائگام» - محلی شناخته شده برای آزمایش هسته ای کره شمالی - قرار دارد. هرچند تحلیلگران نمی توانند با قاطعیت بگویند که علت وقوع این زمین لرزه، انجام آزمایش هسته ای بوده است؛ بسیاری از مشخصات این زمین لرزه مشابه آزمایش های هسته ای پیشین کره شمالی است. آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی در روز سوم سپتامبر سبب وقوع زمین لرزه ای با قدرت 6.3 ریشتر شد که با اعتراض گسترده سازمان ملل متحد روبرو شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.