پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آیا کنگره آمریکا می تواند جنگ یمن را متوقف کند؟

جنگ یمن وجود القاعده و حضور این گروه در جزیره العرب را تقویت کرده و حضور شاخه داعش در یمن را نیز تقویت کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود با اشاره به آخرین تحولات مرتبط با جنگ یمن نوشت: سه نماینده کنگره آمریکا یعنی «رو خانا» (دموکرات)،«والتر جونز» (جمهوری خواه) و «مارک بوگان»(دموکرات) روز سه شنبه مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «جنگ یمن را متوقف کنید» منتشر کردند زیرا تبدیل به بدترین فاجعه در جهان شده است.

اهمیت این مقاله در این نهفته است که دو نفر از نویسندگان آن یعنی خانا و جونز عضو کمیته خدمات نظامی در مجلس نمایندگان آمریکا هستند و در حزب های خود از جایگاه بالایی برخوردارند اما سومی رئیس مشترک در کمیته آمریکایی حزب دموکرات برای انتخاب اعضا است.

این مقاله به شدت از دولت آمریکا به دلیل مشارکت اش در جنگ در کنار ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و فروش سلاح، تجهیزات و مهمات به عربستان سعودی برای ادامه بمباران یمن که منجر به کشته شدن هزاران بی گناه و گرسنه کردن میلیون نفر از مردم یمن شده، انتقاد کرده است و نویسندگانش مشارکت آمریکا در این جنگ را غیرقانونی دانسته و آن را بر خلاف متن های قانون اساسی آمریکا به شمار آوردند.

این مقاله به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا توصیف گروه القاعده به متزلزل کننده ثبات یمن و نیز همپیمان امر واقع عربستان سعودی و هم پیمانانش در جنگ علیه حوثی ها نقل کرد و سه نماینده گفتند که «جنگ یمن وجود القاعده و حضور این گروه در جزیره العرب را تقویت کرده و حضور شاخه داعش در یمن را نیز تقویت کرد».

این تحرک نمایندگان کنگره نخستین تحرک در نوع خود است و طرحی به شمار می رود برای قانع کردن دیگر نمایندگان برای پیوستن به این مجموعه و نیز تحرکی برای توقف فوری جنگ از طریق فشار بر دولت آمریکا و ارائه پیش نویس یک لایحه در این زمینه به قانونگذاران و جمع کردن تعداد بیشتری از نمایندگان برای تصویب آن است.

بعید نمی دانیم که تعداد زیادی داخل و خارج از مجلس نمایندگان به این طرح ملحق شوند و آن را تأیید و تصویب کنند زیرا توقف این جنگ که بیش از دو سال و نیم طول کشیده است یک واجب دینی، اخلاقی، سیاسی و انسانی است زیرا هیچ روزی نیست که موشک های هواپیماهای عربستان و همپیمانانش بی گناه ها در یمن را نکشند .همچنین بیش از یک میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه و بیماری های آن رنج می برند. بر اساس گزارش های سازمان یونیسف وبا نیز بیش از یک میلیون نفر دیگر را تهدید می کند. این جدای از بیش از 17 میلیون یمنی است که در لبه پرتگاه گرسنگی قرار دارند.

دردناک این جاست که تحرک عربی و اسلامی برای توقف این جنگ محدود و تقریبا وجود ندارد نه در سطح رسمی و نه در سطح مردمی و دلیلش نیز گمراهی رسانه ای و سرپوش گذاشتن بر اطلاعات (توسط عربستان و متحدانش)و توطئه بسیاری از دولت ها با متجاوزان به یمن است.

ترجمه: کریم پورزبید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.