سخنان و دیدگاه های بدبینانه رئیس جمهور آمریکا در مورد کره شمالی هر گونه فرصتی را برای دستیابی به توافق از بین می برد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: پیشرفت سریع فناوری سلاح هسته ای پیونگ یانگ همزمان با تبلیغات تحریک آمیز آن در مورد حمله به آمریکا، کافی است تا بسیاری امید خود را برای یافتن راه حلی برای حل بحران کنونی از دست بدهند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم البته نقش برجسته ای در این ناامیدی ایفا می کند. ترامپ زمانی دیدگاه خوش بینانه ای در مورد معامله با «کیم جونگ اون» ارائه کرد و اعلام کرد که آماده ملاقات با این «فرد باهوش» است. اما موضوع ترامپ در قبال کره شمالی تغییر کرد. از نظر او کیم دیگر یک «کودک ساده» نیست بلکه «یک مرد موشکی»  است.

ترامپ در توییتی در روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکره با کره شمالی بی فایده است. او نوشت: «تنها یک چیز جواب می دهد.» روز دوشنبه هم او این خط مشی را در توییت دیگری ادامه داد و نوشت: «سیاست دیگر جواب نمی دهد.»

لحن این توییت برخی از منتقدان ترامپ را به تمسخر واداشت چرا که در دولت جدید، ترامپ اصلا سیاستی در قبال کره شمالی نداشت. اما به رغم ترامپ، آمریکا در واقع برنامه ای کاملا روشن برای کره شمالی دارد و خوشبینی بسیار محتاطانه ای برای موفقیت آن وجود دارد.

واضح ترین موفقیت این سیاست جدید، افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر کره شمالی است. تحریم های سازمان ملل به ویژه یک پیروزی بزرگ برای آمریکا است، به خصوص به این دلیل که آنها از سوی پکن و مسکو مورد حمایت قرار گرفته اند. ما روز به روز برخی از اثرات اقدامات خود را می بینیم: روز سه شنبه، دسترسی چهار کشتی به دلیل ارتباط با محموله کره شمالی به بنادر بین المللی ممنوع شد؛ حرکتی که یک مقام آمریکایی آن را بی سابقه توصیف کرد.

نشانه های دیگری از موثر بودن فشارهای اقتصادی حکایت دارد. کشورهایی مانند قطر و کویت از صدور روادید برای کارگران کره شمالی را متوقف کرده اند که به طور بالقوه منبع دیگری از درآمد این کشور را قطع می کند. کشورهایی مانند مصر و سودان هم برای توقف روابط خود با پیونگ یانگ با فشار اقتصادی مواجه هستند. چندین کشور مانند ژاپن تحریم های یکجانبه ای را علاوه بر تلاش های سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی اعمال کرده اند.

در سطح دیپلماتیک نیز ایتالیا اخیرا به پنجمین کشوری تبدیل شده است که سفیر کره شمالی را اخراج می کند و دولت آمریکا ادعا کرد که بیش از 20 کشور در سال جاری فعالیت های دیپلماتیک خود را با کره شمالی محدود کرده اند. فشارهای نظامی نیز از طریق نمایش های گسترده ای از قدرت نظامی توسط آمریکا و به میزان کم توسط کره جنوبی و ژاپن بر پیونگ یانگ وارد آمده است.

این یک سیاست کامل نیست. به طور مشخص، هنوز شک و تردید جدی در مورد چگونگی رویکرد چین و روسیه در قبال کره شمالی وجود دارد. «گئورگی بوریسنکو» رئیس دپارتمان شمال آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه گفت مسکو از واشنگتن خواسته است به سرعت تحریکات خود را در مورد بحران کره کاهش دهد. این اظهارات در حالی مطرح شد که ناوهای آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر کره شمالی به سمت سواحل کره شمالی حرکت کردند.

گئورگی بوریسنکو گفت: اوضاع بسیار خطرناک است و این موضوع ما را نگران کرده زیرا ما با کره شمالی هم مرزیم.

این دیپلمات تاکید کرد که ما بارها بر آمریکایی ها فشار آورده ایم که این مشکل را با ابزار سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند.

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اقدامات آمریکا پس از سال ها رویکرد «تحمل استراتژیک» در طول دولت «باراک اوباما» گامی در مسیر درست است.

«آنتونی روجیرو» یکی از مسئولان در بنیاد دفاع از دموکراسی ها و یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در ایمیلی نوشت: «به نظر می رسد این رویکرد جواب داده است. تلاش های دیپلماتیک در حال حاضر با تهدید و تحریم های ثانویه آمریکا پشتیبانی می شود و شرکت ها / کشورها را مجبور به انتخاب بین آمریکا یا کره شمالی می کند.»

«پاتریک کرونین» مدیر ارشد برنامه امنیت آسیا پاسیفیک در مرکز امنیتی «نیو امریکن» معتقد است که دولت ترامپ به دنبال لحظه مناسب برای «تبدیل فشار به یک توقف در عمل» است. اما اینکه کره شمالی چگونه به همه این فشارها واکنش نشان خواهد داد، مشخص نیست. حتی اگر در کره شمالی منزوی شده یک اختلال اقتصادی ایجاد شود، بعید به نظر می رسد که پیونگ یانگ متوقف شود. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اخیرا اظهار داشت: «آنها ترجیح می دهند علف بخورند تا برنامه هسته ای خود را کنار بگذارند.»

او درست می گوید. کره شمالی همچنان بدون هیچ هراسی پیش می رود. مقامات کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کردند که احتمالا کره شمالی هفته آینده موشک ‌های کوتاه ‌بُرد آزمایش می‌ کند. مقاماتی به روزنامه آسیا بیزنس کره جنوبی گفتند، احتمالا کره شمالی خود را آماده می‌ کند تا هفته آینده 30 موشک کوتاه ‌بُرد شلیک کند.

در عین حال یک نماینده مجلس در کره جنوبی هم امروز چهارشنبه از سرقت مقدار قابل توجهی اطلاعات نظامی محرمانه متعلق به این کشور و آمریکا به دست هکرهایی از کره شمالی خبر داد.

نماینده حزب دموکرات کره جنوبی گفت هکرهای کره شمالی در سپتامبر سال 2016 با نفوذ به یک بانک اطلاعاتی، طرح‌ های محرمانه نظامی را به سرقت برده‌ اند.

به گفته نماینده مجلس در کره جنوبی، اطلاعات مذکور از «مرکز داده ‌های دفاعی» این کشور به سرقت رفته و حجم این اطلاعات 235 گیگابایت بوده است.

از جمله این طرح ‌ها، به طرح ‌های «عملیات نظامی آمریکا و کره جنوبی برای ترور رهبر کره شمالی» اشاره شده است.

به گفته نماینده حزب دموکرات کره جنوبی، هنوز از محتوای 80 درصد اطلاعات به سرقت رفته اطلاعی در دست نیست، اما انتظار نمی ‌رود که لو رفتن این اطلاعات به ارتش کره جنوبی لطمه ‌ای بزند.

خبر سرقت اطلاعات محرمانه از کره جنوبی در حالی منتشر می ‌شود که در سه ماه اخیر تنش لفظی میان رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی هفته به هفته افزایش یافته و کار را به آنجا رسانده که مقامات بلندپایه در دیگر کشورها در مورد پیامد این تنش چند بار هشدار داده ‌اند.

در همین حال کره شمالی طی ماه ‌های اخیر آزمایش‌ های موشکی متعددی انجام داده و در ماه گذشته نیز اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است.

در عین حال نشانه های مثبتی هم برای مذاکره در مورد کاهش تنش ها دیده می شود. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اخیرا اذعان کرد که کانال هایی برای مذاکره با پیونگ یانگ به رغم تنش های کنونی باز مانده است. دیپلماسی «محتاطانه پشت پرده» به آزادی «اوتو وارمبیر» شهروند آمریکایی از زندان کره شمالی در سال جاری کمک کرد؛ گرچه پایان غم بار این سناریو هر خوش بینی را از بین برد.

«جان دلوری» استادیار مطالعات چین در دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه «یانسی» در شهر «سئول» کره جنوبی گفت: «اما به نظر می رسد چیزی مانع است: رئیس جمهور ترامپ. سخنان و دیدگاه های بدبینانه رئیس جمهور در مورد کره شمالی هر گونه فرصتی را برای دستیابی به توافق از بین می برد.»

او گفت: «ترامپ به جای اعزام هیئتی بلندپایه برای نظارت بر کره شمالی ها تنها مفهوم مذاکره را زیر سوال می برد و هر تلاشی برای گفت و گو را مورد تمسخر قرار می دهد. اگر ترامپ لحن خود را تغییر دهد، ممکن است همه چیز بهتر از وضع کنونی شود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.