در جدیدترین شواهد اختلاف بین رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه اش، دونالد ترامپ، وزیر خارجه را به چالش آزمون هوش دعوت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو سراسری ملی آمریکا در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه‌ ای که شب گذشته منتشر شد، گفت که از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه باهوش‌ تر است و اگر آن‌ گونه که گزارش شده تیلرسون او را «احمق و ابله» خطاب کرده است، آنها باید مسابقه هوش بدهند.

ترامپ در مصاحبه خود با مجله فوربز گفت: «می‌توانم به شما بگویم که چه کسی برنده خواهد شد.»

اختلاف میان دونالد ترامپ و رکس تیلرسون هفته پیش برملا شد. شبکه خبری «ان‌ بی‌ سی نیوز» در گزارشی اعلام کرد که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا تابستان امسال مجبور شد رکس تیلرسون را قانع کند که از مقامش استعفا ندهد و وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، دونالد ترامپ را «احمق و ابله» خطاب کرده است.

تیلرسون در واکنش به انتشار این گزارش گفت هرگز به استعفا فکر نکرده است، ولی مستقیما در مورد کاربرد این عبارت «توهین‌ آمیز» موضع‌ گیری نکرد. بعدها سخنگوی او گفت که تیلرسون هیچگاه از چنین لحنی استفاده نکرده است.

ترامپ تاکنون در مواردی از سیاست‌ های خارجی حساس آمریکا مانند بحران کره شمالی و یا مناسبات با ایران، تصمیم های رکس تیلرسون را زیر سوال برده است. در مقابل، تیلرسون نیز از کاخ سفید به خاطر ممانعت از تصمیم‌ گیری او در زمینه انتصاب‌ های مهم شکوه کرده است.

با وجود این، ترامپ هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که به وزیر خارجه اعتماد کامل دارد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با مجله فوربز، در پاسخ به انتقادها در مورد زیر سوال بردن تصمیمات وزیر خارجه در پیام‌ هایی که در توییتر منتشر می‌ کند، مدعی شد: «من او را زیر سوال نمی‌ برم. فکر می‌ کنم در واقع اقتدار او را تثبیت می‌ کنم.»

 ترامپ در مورد «ابله خطاب کردن» اش توسط تیلرسون گفت: «به نظرم این اخبار جعلی است. ولی اگر او چنین حرفی زده باشد حدس می‌ زنم که باید مسابقه هوش بدهیم. و از هم اکنون می‌ توانم به شما بگویم که چه کسی برنده خواهد شد.»

این در حالی است که «جوئل اشنایدر» یکی از اساتید دانشگاه «تمپل» در ایالت «پنسیلوانیا» آمریکا که در مورد سنجش هوش تحقیق می‌ کند، گفته است: من هم می‌ توانم به شما بگویم که چه کسی پیروز این رقابت خواهد بود!

وی با اشاره به تجارب پیشین تیلرسون به عنوان مدیر عامل شرکت «اکسون موبیل» گفت: «من بر روی تیلرسون شرط بندی می کنم. کمپانی‌ های بزرگ همچون اکسون موبیل عمدتا توسط افراد کم هوش اداره نمی‌ شود. در همین حال یکی دیگر از کارشناسان مسائل مربوط به آی‌ کیو گفت: احتمالا ترامپ از یک بهره هوشی متوسط برخوردار است.

در گزارش شبکه ان‌ بی‌ سی همچنین آمده بود که رکس تیلرسون در تابستان قصد استعفا از دولت را داشت اما به اصرار معاون رئیس جمهور بر سر کار خود مانده است. در جلسه خبری هفته گذشته، تیلرسون این بخش از گزارش را انکار کرد و گفت او هیچ گاه قصد استعفا نداشته که کسی بخواهد او را به ماندن در دولت ترغیب کند.

پیشتر هم گزارش‌ هایی از اختلاف نظرهای رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا منتشر شده بود و نخبگان سیاسی در آمریکا گاهی دولت را متهم کرده بودند که هم صدا صحبت نمی‌ کند. برای مثال در مورد کره شمالی، ترامپ با زبان تهدید حرف می‌ زند و وزیر خارجه به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای فرونشاندن تنش بین دو کشور است.

حتی یک بار ترامپ در حساب توییترش درباره تلاش‌ های وزیر خارجه برای گفتگو با کره شمالی نوشت که او «وقتش را تلف می‌کند.»

توافق هسته ای ایران هم یکی دیگر از محورهای اختلاف این دو مقام است. در اخباری که هفته‌ های گذشته منتشر شد، تیلرسون تاکید داشت که آمریکا باید در برجام بماند و ایران را در موضوعات دیگر مورد تهدید و تحریم قرار دهد.

باید توجه داشت که اختلافات میان ترامپ و تیلرسون تنها در پرونده ایران بروز نکرده است بلکه در مورد قطر و حتی چین این اختلاف نظر کماکان وجود دارد. 

حتی در تصاویر و ویدئوهایی که منتشر شده به وضوح زبان بدن تیلرسون غیرهماهنگ با ترامپ دیده می شود و در این خصوص اخبار و مقالات گوناگونی هم منتشر شده است. لذا باید گفت که شکاف از حیث نظری و راهبردی میان ترامپ و تیلرسون همچنان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.