پس از گذشت یک هفته از دیپلماسی تنش آلود در قبال کره شمالی، رئیس جمهور آمریکا در بازی خطرناکی بار دیگر از گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ حرف می زند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «نیویورک مگزین» در گزارشی نوشت: تنش بین آمریکا و کره شمالی در ماه های اخیر و پس از آزمایش های موشکی کره شمالی و تهدید به هدف قراردادن جزیره گوام و از سوی دیگر انتقاد کره شمالی از رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی بالا گرفته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شنبه عصر بار دیگر با انتشار توئیت هایی کره شمالی را تهدید نظامی کرد. رئیس جمهور آمریکا در توییتر علیه کره شمالی موضع گیری کرده و نوشته است: «در قبال این کشور فقط یک چیز موثر واقع خواهد شد.»

دونالد ترامپ نوشت: «25 سال است دولت‌ های قبلی آمریکا در مورد برنامه هسته ‌ای کره شمالی با این کشور توافق منعقد و به آن کمک مالی کردند ولی قبل از آن که جوهر توافق خشک شود، پیونگ یانگ آن را نقض کرد.»

 

Untitled

 

او افزود: «متاسفانه، فقط یک چیز موثر واقع خواهد شد.»

رئیس جمهور آمریکا به صراحت نگفت که منظورش از «یک چیز» چیست اما به نظر می رسد او اشاره‌ ای تلویحی به گزینه نظامی کرده باشد.

این تهدید در حالی صورت می گیرد که ترامپ چند روز پیش و پس از نشست با فرماندهان ارتش آمریکا در نشست خبری گفت: این روزها، روزهای «آرامش قبل از طوفان» است.

ترامپ پس از اتمام این دیدار، همراه با برخی از حضار در نشست، برای گرفتن عکس یادگاری در برابر عکاسان و خبرنگاران ایستاد و سخنانی مبهم در خصوص «آرامش قبل از طوفان» بر زبان آورد. خبرنگاران از دونالد ترامپ پرسیدند: «چه طوفانی آقای رئیس جمهور؟ برای ایران برای داعش؟ برای چه چیزی؟» ترامپ با لبخند پاسخ داد: «ما نظامیان بزرگ دنیا را در این سالن داریم. به شما خواهم گفت.»

دونالد ترامپ در گذشته هم هشدار داده بود که آمریکا می ‌تواند کره شمالی را به طور کامل نابود کند.

ترامپ اخیرا به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفته بود که مذاکره با کره شمالی بر سر برنامه هسته ‌ای این کشور اتلاف وقت است. رکس تیلرسون در جریان سفرش به چین خبر داده بود که کانال ‌های ارتباطی مستقیم بین واشنگتن و پیونگ یانگ باز است اما کره شمالی علاقه زیادی به گفت و گو ندارد.

آمریکا و کره شمالی در ماه‌ های اخیر وارد یک جدال تند لفظی شده اند. آمریکا از کره شمالی می خواهد برنامه تسلیحاتی خود را که با آزمایش ‌های مکرر موشکی همراه بوده را متوقف کند. اما تلاش ‌ها برای گفت و گو ظاهرا با نگرش ترامپ در مورد موضوع در تضاد است.

رئیس جمهور آمریکا به دفعات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خوانده است. کیم جونگ اون نیز در ماه سپتامبر اعلام کرد که رئیس جمهور «عقل ‌باخته آمریکا» را با آتش مهار خواهد کرد.

بنابراین، پس از گذشت یک هفته از دیپلماسی تنش آلود در قبال کره شمالی، هنوز مشخص نیست که رئیس جمهور دقیقا در حال صحبت کردن در مورد چه موضوعی است؛ درست مثل اینکه مشخص نیست که چرا او به ناگاه از وعده نابودی کیم جونگ اون تغییر موضع داد. ترامپ همواره تاکتیک تغییر رویکرد در دقیقه 90 را دنبال کرده است، اما پیگیری چنین رویکردی در قبال کشوری که سلاح هسته ای در اختیار دارد این سوال را مطرح می کند: چه می شود اگر که این کشور این نظرها را به عنوان تهدیدات توخالی ببیند و در تلاش هایش جسورتر شود یا اینکه در گزینه ای بدتر، اینکه اگر پیونگ یانگ اشتباه حدس بزند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.