در حالی که «دونالد ترامپ» به بهانه جنگ با تروریسم در حال بستن مرزها است، بی سر و صدا در حال تشدید تعدی ها به مادران، دختران و خواهران پناهجویان مسلمان است؛ جنگی پنهان علیه زنان که به شکل غم انگیزی هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: اقدام دونالد ترامپ در ممنوعیت سفر مسلمانان، حمله مستقیم به  بسیاری از اصول جهانی حقوق بشر است. با این حال تثبیت موقت ممنوعیت 120 روزه ورود پناهندگان به شکلی بی سر و صدا در حال تضعیف اساسی ترین اصل جهانی بشر دوستانه است. این اقدام، جان زنان و کودکان بسیاری را به خطر می اندازد.

این فرمان اجرایی در درجه اول به عنوان تبعیض علیه اتباع شش کشور مسلمان - ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن - به چالش کشیده شد.

اما در پس این ممنوعیت آشکار، بحران پنهانی وجود دارد: بی عدالتی جنسیتی.

این ممنوعیت، گستاخی ریاکارانه ای را میان جنگ ترامپ با زنان و جنگ او با تروریسم نشان می دهد.

در تضاد با خطری که ترامپ برای توجیه این ممنوعیت در مورد حمله مردان داعشی به سواحل آمریکا اشاره کرده، واقعیت های جمعیتی این بحران، زنان را به طور بی سابقه ای در معرض این بحران قرار می دهد زیرا نزدیک به سه چهارم پناهندگان سوری که از زمان آغاز جنگ سوریه وارد خاک آمریکا شده اند (حدود 13 هزار نفر) زنان و کودکان بوده اند. در واقع زنان و کودکان زیر 14 سال بیشترین تقاضای پناهندگی را از کشورهایی از جمله عراق، سومالی و سوریه به آمریکا ارائه می دهند.

در حالی که این فرمانِ ممنوعیتِ ترامپ قرار است موقتی باشد، چهار ماه به اندازه کافی طولانی است که بتواند آسیب های جبران ناپذیری به زنان و کودکان وارد کند.

به گزارش مرکز عدالت «طاهره» به عنوان یک سازمان بشردوستانه در آمریکا که بر نقض حقوق بشر مبتنی بر جنسیت متمرکز است، زنان در دوره آوارگی حتی در خارج از مناطق جنگی با آسیب های بیشتری مواجه هستند زیرا خود را در موقعیت هایی می یابند که می تواند سلامت  و امنیت آنها را مختل کند؛ چه در موقعیت های خشونت خانگی، آوارگی و یا قاچاق و یا اشکال دیگر.

علاوه بر این آنها با نقض حقوق بشر مبتنی بر جنسیت به واسطه سوء استفاده جنسی و قاچاق جنسی روبرو هستند.

در هر جامعه ای که درگیر جنگ است، اوضاع برای زنان و کودکان در اشکال گوناگون خشونت های جنسیتی وخیم تر است.

اما در حالی که خشونت نظامی باعث آوارگی می شود، نوع اولیه خشونت علیه زنان جنایت جنگی نیست، بلکه خشونت های خانگی است.

از قضا زنانی که از مناطق جنگی می گریزند با تهدیدات بیشتری مواجه هستند. در سراسر آفریقا و خاورمیانه، زنان که اغلب به تنهایی و با کودکانشان مهاجرت می کنند، در معرض گرفتار شدن در دام شبکه های قاچاق قرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان ملل از پناهندگانی که از اردوگاه های تحت کنترل تروریست ها در لیبی گریخته اند، حدود نیمی از زنان و کودکان قربانی سوء استفاده جنسی، و اغلب بارها و بارها، قرار گرفته اند. این تجاوزها اغلب در گذرگاه های مرزی و پست های بازرسی صورت می گیرد. هر چند پسران و دختران هر دو در معرض آزار و اذیت قرار دارند، موارد خشونت علیه دختران بیشتر است.

در حال حاضر طرفداران پناهجویان امیدوارند که جدول زمانی 120 روزه ممنوعیت سفر پناهجویان در فرآیند بازنگری دیوان عالی آمریکا  با مخالفت مواجه شود. در دراز مدت، آنها در تلاش برای ارائه حکم نهایی و ارسال یک پیام بین المللی در این خصوص هستند که رئیس جمهور آمریکا در حال نقض قانون اساسی است.

اما حتی اگر در نهایت این فرمان ملغی اعلام شود، دولت و کنگره در دست جمهوری خواهان همچنان به آسیب زدن به زنان ادامه خواهد داد.

در حالی که ترامپ به بهانه جنگ با تروریسم در حال بستن مرزها است، بی سر و صدا در حال تشدید تجاوزها و تعدی ها به مادران، دختران و خواهران پناهجویان است – جنگی پنهان علیه زنان که به شکل غم انگیزی هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.