فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت سفر اتباع 6 کشور عمدتا مسلمان به این کشور با کمی محدودیت توسط دیوان عالی این کشور اجرایی شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هیل چاپ کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: بخشی از فرمان رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت سفر مسلمانان به این کشور روز پنجشنبه پس از ماه ها کش و قوس حقوقی اجرایی شد.

دیوان عالی تصمیم گرفت تا اجازه دهد فرمان اجرایی دونالد ترامپ تمامی مسافران و پناه جویان شش کشور عمدتا مسلمان که ارتباط نزدیکی با فرد و یا سازمانی در آمریکا ندارند، در بر گیرد و استدلال قانونی بودن این فرمان ترامپ را بشنود.

این اقدام شاید پیروزی برای دولت محسوب شود اما هنوز مشخص نیست که سرنوشت این سیاست به چه معناست، چگونه اجرا خواهد شد و آیا بازخورد چشمگیری خواهد داشت یا خیر.

اجرای فرمان ترامپ پنج سوال کلیدی را بر می انگیزد:

1. آیا دیوان عالی آمریکا در این خصوص تاثیرگذار خواهد بود؟

علاوه بر اینکه دیوان عالی به ترامپ اجازه داده است نسخه محدودی از ممنوعیت خود را به اجرا بگذارد، روز دوشنبه با قبول پرونده فرمان مهاجرتی ترامپ، اجازه عملی شدن بخش هایی از آن را تا زمان رسیدگی نهایی به این پرونده در ماه اکتبر آتی صادر کرد.

هر دو دادگاه استیناف 4 و 9 عمدتا موافقت کردند که دادگاه های محلی مانع اجرای مفاد اصلی حکم شده بودند، مجازات کنند؛ هرچند دادگاه های تجدید نظر فدرال دلایل متفاوتی برای انجام این کار داشتند.

در حال حاضر برنامه ای برای بررسی این پرونده در دیوان عالی وجود ندارد اما مقامات دولتی می گویند انتظار دارند که جلسات رسمی در تابستان برگزار شود و ادله های شفاهی، هفته اول ماه اکتبر یعنی زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه عالی ارائه شود.

مقامات ارشد روز پنجشنبه گفتند: «ما در این مورد به نتیجه نرسیده ایم، اما انتظار آن در وزارت دادگستری می رود. و این استدلال ها واضح است و این جلسات، کل احکام را پوشش می دهد. بدیهی است یک بخش قابل توجهی از این فرمان لغو شد، اما کل پرونده در اکتبر بررسی خواهد شد.»

دستور ترامپ که اصلاح شده فرمان اصلی مربوط به ماه مارس است، برای مدت 90 روز ورود مسافران ایرانی، لیبیایی، سوری، سومالیایی، سودانی و یمنی، و برای 120 روز ورود تمامی پناهندگان را به کشور تعلیق می کند.

اما کارشناسان حقوقی می گویند که دادگاه عالی می تواند تعیین کند که این پرونده مطرح شود یا خیر، چرا که 90 روز ممنوعیت سفر زمانی که دادگاه در حال بررسی پرونده است، به اتمام می رسد و این بدان معنی است که قضات تصمیم گیری درباره شایستگی ها را به پایان نخواهند رساند.

 

2. چه جنگ های حقوقی دیگری پیش رو است؟

این ممنوعیت با اجرایی شدن از روز پنج شنبه چالش های حقوقی دیگری ایجاد کرد.

ایالت «هاوایی» در روز پنج شنبه با ارائه شکوائیه ای از یک قاضی فدرال خواست تا تعیین کند که آیا دولت تصمیم روز دوشنبه دیوان عالی کشور را رعایت کرده است یا خیر. این ایالت استدلال می کند که کاخ سفید در تعریف اعضای خانواده نزدیک بسیار سختگیری کرده است.

«داگلاس چین» دادستان کل هاوایی در بیانیه ای گفت: «در هاوایی خانواده نزدیک شامل بسیاری از افرادی است که دولت فدرال تصمیم به حذف آنها از این تعریف داشت. متاسفانه، این تعریف محدود ممکن است نقض حکم دیوان عالی کشور باشد.»

قاضی از دولت خواسته است تا روز دوشنبه پاسخ خود را ارائه دهد و دستور داد تا شاکیان تا پنج شنبه پاسخ دهند، که احتمالا هرگونه حکم را تا حداقل 6 ژوئیه رد می کند.

کارشناسان حقوقی - و سه تن از مخالفان قضات دیوان عالی کشور - هشدار دادند که ممکن است سیلی از دعوی علیه دولت جریان یابد زیرا دولت تصمیم سختی در مورد اینکه چه کسی با آمریکا ارتباط دارد و چه کسی ندارد، گرفته است.

دولت همچنین می تواند در تلاش برای بدست آوردن مستندات مناسب از خارجی ها برای اثبات معیارهای لازم، به مشکلاتی بر بخورد.

گروه های حمایت از حقوق بشر مانند شورای روابط آمریکایی - اسلامی در حال تهدید به اقدام قانونی علیه ممنوعیت جدید هستند.

«لنا ماسری» وکیل شورای روابط آمریکایی - اسلامی گفت: «ما از دولت ترامپ می خواهیم این دستورالعمل های غیر منطقی و همچنین ممنوعیت سفر تمامی مسلمانان را لغو کند. ما از هر گونه نقض تصمیمات دادگاه، شکات خواهیم کرد.»

 

3. یک رابطه «واقعی» چیست؟

در چارچوب تصمیم دیوان عالی این قضیه مطرح شد که آیا مسافرین خارجی با یک فرد یا سازمان در آمریکا «رابطه واقعی» دارند یا خیر.

دولت دستورالعملی را مشخص کرد که نشان می داد چه کسانی دقیقا معیارهای جدید را دارند، یا چه کسانی ندارند.

والدین، همسر، فرزند (از جمله فرزندان بزرگسال)، داماد، عروس، خواهر یا برادر، خویشاوند نزدیک به حساب می آیند اما نوه، پدربزرگ، مادربزرگ، شوهر خواهر، زن برادر، نامزد یا دیگر خویشاوندان شامل آن نیستند.

وقتی مسئله ارتباط واقعی با سازمان در آمریکا مطرح می شود، دامنه تعریف دولت وسیع تر می شود.دولت گفت که ارتباط باید رسما مستند شود و تنها به منظور فرار از فرمان اجرایی نباشد.

 

4. این فرمان تا چه حد موجب سردرگمی خواهد شد؟

نسخه اصلاح شده این فرمان نسبت به نسخه ارائه شده اولیه آن با هرج و مرج کمتری همراه است.

این ممنوعیت بلافاصله و بدون اطلاع قبلی اعمال شد و موجب ترس و وحشت و اعتراضات گسترده ای در فرودگاه های سراسر این کشور شد. برخی از مسافرین و ساکنان قانونی هم بازداشت شدند.

اما این بار مقامات فدرال زمان بیشتری برای آماده شدن برای تغییرات داشتند و تا ششم ژوئیه ضرب الاجل دادند.

اما بزرگترین تغییرات و سردرگمی ها می تواند در طول درخواست ویزا و مصاحبه دیده شود.

علاوه بر اعمال استانداردهای سنتی، افسران کنسولی باید تعیین کنند که فرد معیارهای جدید را هم دارد یا خیر.

 

 5. آیا کشورهای دیگر واکنش نشان خواهند داد؟

فرمان اولیه ترامپ با واکنش شدید جهانی مواجه شد و رهبران در سراسر جهان به سرعت این سیاست را محکوم کردند.

عراق هم در این فهرست ممنوعیت قرار داشت. اما کاخ سفید با اصلاح این سیاست، عراق را از فهرست خارج کرد.

در حالی که گروه های مدافع حقوق بشر و مخالفان هنوز با این ممنوعیت مخالفت می کنند، مشخص نیست که آیا از سوی کشورهای دیگر اقدام تلافی جویانه ای دیده خواهد شد یا خیر.

برخی از گروه های مسافرتی و گردشگری هنوز در مورد پیام کلی که این ممنوعیت به سایر نقاط جهان ارسال می کند، نگرانند؛ حتی اگر این تنها یک سیاست موقت باشد.

و دیگران در مورد احتمالات بالقوه ناشی از روند ترساندن افرادی که به دنبال ویزا برای ورود به آمریکا هستند، می باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.