پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

فرمان یا «ننگ فرهنگی»؟!

گرچه فرمان جدید ترامپ افراد کمتری را نسبت به فرمان اولیه تحت الشعاع قرار می دهد، همچنان هم باید از آن تنها به عنوان یک «ننگ فرهنگی» برای آمریکا یاد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: نسخه اول دستور ترامپ در ماه ژانویه سر و صدای زیادی به پا کرد و در نهایت کنار گذاشته شد. ترامپ روز دوشنبه از نسخه به اصطلاح اصلاح شده - اما همچنان خطرناک - این فرمان پرده برداری کرد. در این دستور پناهندگان و مسافران از شش کشور عمدتا مسلمان هدف قرار گرفته اند. درک علت این کار دشوار نیست. ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا اذعان ضمنی به این مسئله است که دولت ترامپ در حال عمل کردن به وعده های انتخاباتی خود است.

گرچه در این دستور تجدید نظر شده بود، اما همچنان متهورانه و خطرناک بود. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور برای امن نگه داشتن مردم ما در حال استفاده درست از قدرت است. «جف سشنز» دادستان کل بدون ارائه هیچ زمینه و یا شواهدی هشدار داد که بیش از 300 نفری که به عنوان پناهنده در آمریکا پذیرفته می شوند، توسط اف بی آی به دلیل ارتباط با تروریسم مورد بازجویی قرار می گیرند. در عین حال «جان کلی» وزیر امنیت داخلی آمریکا اظهار تاسف کرد که «دشمنان ما اغلب از آزادی و سخاوتمان علیه خودمان استفاده می کنند.»

دولت هیچ دلیل عاقلانه ای برای ممنوعیت اتباع شش کشور برای ورود به خاک آمریکا ارائه نکرده اند؛ چه رسد به اینکه این دلایل بخواهد قانع کننده هم باشد. با توجه به یادداشتی که به خبرگزاری آسوشیتدپرس درز کرده است، کارشناسان اطلاعاتی وزارت امنیت داخلی دریافته اند که «یک کشور صرفا شهروندی هم بعید است تمامی شاخص های قابل اطمینان برای فعالیت های تروریستی بالقوه را داشته باشد.»

با این حال ترامپ آنقدر در تحقق این وعده انتخاباتیِ خطرناک غرق شده است که ضرب الاجل خود برای رونمایی از طرح مخفی مقابله با داعش را از دست داده است. این طرح به صورت یک راز باقی مانده است.

در طرح اولیه، که از طریق صدور یک فرمان اجرایی در 27 ژانویه اعمال شد، همه مسافران از هفت کشور عمدتا مسلمان: ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را از سفر به آمریکا باز می داشت. این فرمان پذیرش پناهندگان سوری را به طور نامحدود و دیگر پناهندگان را به طور موقت به حالت تعلیق درمی آورد. این دستور، پناهندگان مسیحی را بر مسلمانان ترجیح می داد.

در ماه فوریه دایره نهم دادگاه فرجام خواهی آمریکا این استدلال دولت را که اخراج ها قانونی هستند و برای حفظ امنیت کشور ضروری اند، رد کرد.

در فرمان جدید شهروندان عراقی دیگر مشمول ممنوعیت نیستند. افراد با ویزای معتبر آمریکایی نیز معاف شده اند. در این فرمان اصلاح شده هیچ اشاره ای به مذهب افراد نشده و ممنوعیت پناهندگان سوری نیز موقتی اعلام شده است. مانند فرمان اولیه، تعداد پناهندگانی که امسال در آمریکا پذیرش می شوند، از سقف 110 هزار نفر به 50 هزار نفر کاهش یافته است.

گرچه ممنوعیت جدید افراد کمتری را تحت الشعاع قرار می دهد، همان پیام ها را می رساند که: مسلمانان ذاتا خطرناک هستند و اسکان مجدد پناهندگان یک تهدید بزرگ است. به عنوان بخشی از فرمان جدید، دولت در نظر دارد اطلاعات مربوط به «قتل های ناموسی» مرتکب شده توسط خارجی ها در آمریکا را منتشر کند. این گام، و ادعای بی اساس سشنز در مورد تحقیقات اف بی آی از پناهندگان را می توان تنها به عنوان یک «ننگ فرهنگی» یاد کرد.

توسل به این تاکتیک ها با ارائه شواهد قانع کننده بسیار کم، به جایگاه آمریکا در جهان بیش از پیش آسیب خواهد زد. در حالی که ادعا می شود این گام ها برای امن تر کردن  کشور برداشته می شوند، عکس این قضیه دیده می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.