رای نهایی دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا عملا دولت ترامپ را در این زمینه ناکام گذاشت و مسافران و مهاجران کشورهای مذکور همچنان می توانند با داشتن مدارک معتبر به آمریکا سفر کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا روز پنجشنبه به ادامه تعلیق فرمان بحث برانگیز ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ» رای داد. این رای به آن معناست که پناهندگان و شهروندان از هفت کشور با اکثریت مسلمان که قبلا از ورود به آمریکا منع شده بودند، می توانند آزادانه این کار را ادامه دهند.

هفت نکته مرتبط با حکم دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا عبارتند از:

1. سه قاضی بر این باورند که حق دارند اقتدار رئیس جمهور در امور مهاجرت و امنیت ملی را مورد بازنگری قرار دهند.

دولت این گونه استدلال کرده که تصمیم گیری رئیس جمهور در مورد سیاست های مهاجرتی به خصوص زمانی که با نگرانی های امنیت ملی مرتبط باشد، غیرقابل بازنگری است؛ حتی اگر این اقدامات به طور بالقوه نقض قانون اساسی باشد. این در حالی است که قوه قضائیه چنین استدلالی را نمی پذیرد.

2. تاثیر این فرمان اجرایی فوری و گسترده بود. گزارش شده است که هزاران ویزا بلافاصله لغو شده است و صدها نفر از مسافران با چنین ویزاهایی از سوار شدن به هواپیماها منع شدند و شماری از مسافران هم بازداشت شدند.

3. دادگاه تجدید نظر اعلام کرده است که ایالت های «واشنگتن» و «مینه سوتا» به اندازه ای از این فرمان آسیب می بینند که بخواهند از آن شکایت کنند.

این ایالت ها به طور خاص تاکید دارند که بخش تحقیقات و آموزش  دانشگاه های آنها به واسطه فرمان اجرایی ترامپ آسیب می بینند. دانشجویان و استادان هفت کشور هدف قرارگرفته نمی توانند برای پژوهش، همکاری علمی، و یا به دلایل شخصی به آمریکا سفر کنند.

4. شکایت مطرح شده از سوی برخی از ایالت ها اتهامات جدی را در مورد تخلف از قانون اساسی مطرح می کند.

5. دادگاه ممنوعیت سریع ورود شهروندان برخی از کشورها را برای حفظ امینت ملی ضروری نمی بیند.

دولت هیچ مدرکی در اختیار ندارد که نشان دهد شهروندان کشورهای نامبرده حملات تروریستی علیه آمریکا انجام داده باشند. دولت به جای ارائه شواهد کافی برای توضیح لزوم اجرای این فرمان، تنها این استدلال را مطرح می کند که بازنگری این فرمان ضرورتی ندارد.

6. دولت می گوید به توصیه کاخ سفید، دارندگان گرین کارت مشمول چنین فرمانی نمی شوند. اما دولتی که چنین شورایی را در کاخ سفید برای بررسی فرمان اجرایی تعیین کرده، به تمامی امور اجرایی مقید نیست.

7. دادگاه حتی به دولت جایگزینی - اصلاح سیستم تعلیق - را ارائه نخواهد کرد.

به طور کلی حتی اگر [دستور موقت] در برخی موارد وسیع مشخص نشده باشد، وظیفه ما بازنویسی این فرمان اجرایی نیست. شاخه های سیاسی به مراتب تجهیزات بهتری برای این کار در اختیار دارند. در حال حاضر تنها توقف این فرمان کافی است.

دونالد ترامپ دو هفته قبل حکمی جنجال برانگیز موسوم به «محافظت از آمریکا در برابر ورود تروریست های خارجی» را صادر کرد که به موجب آن ورود مهاجران و شهروندان هفت کشور (ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن) به آمریکا به طور موقت ممنوع شد. در پی آن قاضی فدرال «سیاتل» در ایالت واشنگتن فرمان ترامپ را موقتا به حالت تعلیق درآورد؛ آنچه خشم دونالد ترامپ را برانگیخت و در واکنش به این اقدام، وزارت دادگستری آمریکا خواستار رسیدگی دوباره به این پرونده در دادگاه تجدیدنظر شد.

مخالفان، فرمان رئیس جمهوری آمریکا را مغایر با قانون اساسی و منافع کشور می دانند.

رای نهایی دادگاه تجدیدنظر فدرال عملا دولت دونالد ترامپ را در این زمینه ناکام گذاشته و مسافران و مهاجران کشورهای مذکور همچنان می توانند با داشتن مدارک معتبر به آمریکا سفر کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.