دولت آمریکا به رغم اعتراضات، اجرای فرمان «دونالد ترامپ» برای منع صدور ویزا به شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان را آغاز می ‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسوشیتدپرس گزارش داد: مقامات ارشد وزارت خارجه، دادگستری و امنیت ملی آمریکا چهارشنبه شب برای نهایی کردن قوانین مربوط به صدور ویزای آمریکا برای متقاضیان شش کشور عمدتا مسلمان دیدار و گفت و گو کردند.

پس از این دیدار، وزارت خارجه این کشور دستورالعملی را به کنسولگری‌ هایش در سراسر جهان ابلاغ کرد که بر آن اساس، شهروندان این شش کشور باید یک خویشاوند نزدیک یا رابطه کاری در آمریکا داشته باشند تا بتوانند ویزا بگیرند.

در این دستورالعمل که یک نسخه از آن به دست آسوشیتدپرس رسیده و انتظار می رود از امشب اجرایی شود، آمده است: والدین، همسر، فرزند (از جمله فرزندان بزرگسال)، داماد، عروس، خواهر یا برادر، خویشاوند نزدیک به حساب می آیند اما نوه، پدربزرگ، مادربزرگ، شوهر خواهر، زن برادر، نامزد یا دیگر خویشاوندان شامل آن نیستند.

در عین حال دولت آمریکا به کنسولگری ها اجازه داده است برای افراد دیگری که قبلا با آمریکا بسیار در ارتباط بوده باشند یا تعهدات کاری و حرفه‌ ای داشته باشند، به صلاحدید خود ویزا صادر کنند.

در نسخه اصلاح شده فرمان مهاجرتی رئیس ‌جمهور آمریکا این بخش اصلاح شده بود. بر عکس نسخه اول فرمان که مانع ورود این افراد به خاک آمریکا می شد.

بر اساس فرمان رئیس ‌جمهور آمریکا، صدور ویزای آمریکا برای شهروندان شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن دست کم برای ۹۰ روز متوقف می‌ شود. این فرمان همچنین ورود پناه‌ جویان را به مدت ۱۲۰ روز معلق می‌ کند.

مسئله تصمیم گیری و دعوی درباره مسئله منع صدور ویزا برای شش کشور، از اولین فرمان اجرایی دونالد ترامپ در این باره در اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد و از همان آغاز مورد اعتراض و بروز تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا شد.

این فرمان در دادگاه ‌های ایالتی نیز مورد اعتراض قرار گرفت و نقض شد. با وجود این، رئیس جمهور آمریکا دستور اصلاح شده ‌ای را در ماه مارس صادر کرد. اما در اواسط مارس گذشته، و پیش از آغاز اجرای فرمان دوم، چند دادگاه فدرال جلوی اجرایش را گرفتند.

دادگاه فدرال «ریچموند» در ایالت «ویرجینیا» اعلام کرد که سیاست منع مسافرت در خصومت مذهبی علیه مسلمانان ریشه دارد و آن را با وعده کارزار انتخاباتی ترامپ در منع ورود مسلمانان به آمریکا و همچنین توییت های او پس از رسیدن به ریاست جمهوری مرتبط دانست.

دادگاه فدرال شهر «سانفرانسیسکو» نیز آن را در تناقض با قوانین مهاجرت فدرال ارزیابی کرد.

در نهایت دولت ترامپ خواهان بررسی پرونده در دیوان عالی آمریکا شد که بالاترین مرجع قضایی این کشور محسوب می شود.

اما دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد اجازه می‌ دهد فرمان منع صدور ویزا اجرا شود اما با این استثنا که فرمان مهاجرتی نمی ‌تواند علیه شهروندان خارجی اعمال شود که دارای ارتباطی عمیق با شخص یا شرکتی در خاک آمریکا هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.